PGA Tour 2K23
Tim Horsting
Tim Horsting

PGA Tour 2K23 is een ideale golfsimulator. Het is visueel indrukwekkend en uitdagend. Voor beginners is het lastig om in te komen, maar voor liefhebbers van de golfsport is dit dé oplossing voor slecht weer op de green.

Toegegeven is golf niet écht onze sport: verder dan enkele minigames in Mario Party, Everybody’s Golf en natuurlijk het aandoenlijke Wii Sports zijn wij niet echt bedreven in de digitale golfsport. Wat het lastig maakt om deze game te reviewen, doordat we niet wisten wat we moesten verwachten (en onze kennis van de golfsport nihil is) besloten we een golfende vriend uit te nodigen voor een avondje digitale bankgolf voor onze review van PGA Tour 2K23.

Wat als eerste opvalt is het enorm uitgebreide arsenaal aan spelers, locaties en opties. De vergelijking met Wii Sports is snel gemaakt, maar deze game is Wii Sports op steroïden. Voordat je aan je swing begint moet je rekening houden met de afstand, curve van de bal, snelheid, hoogte, enzovoorts, enzovoorts. Voor beginners is het zeker in het begin een hoop om rekening mee te houden, maar de tutorial doet zijn uiterste best om alles uit te leggen. Klein nadeel is de voice-over, deze sportcommentator werkt goed tijdens de game, maar komt in de tutorial niet volledig tot zijn recht. Jammer ook is dat de game weinig moeite doet om de regels van de golfsport uit te leggen.

Naast je eigen custom personage is het ook mogelijk om te spelen als een van de bekende golfers, Michael Jordan, Jon Rahm, Ricky Fowler en de koning van de comebacks: Tiger Woods. In de game speel je verschillende golftournooien en stijg je langzaam naar de top van de golfleague. Van collegetournooien, waar je het opneemt tegen jonge sporters, tot wereldkampioenschappen, waar je het opneemt tegen Tiger Woods. Een enorme variatie aan golfclubs zorgt ervoor dat je uitgedaagd wordt om veel te experimenteren. Voor de golfpro op de bank naast ons was het redelijk gesneden koek, maar voor ons als beginners was het veel uitvogelen. Door de verschillende clubs te gebruiken op gras, zand en bij ruige wind en roerig terrein kwam er naast de skill ook een stukje techniek bij kijken. Zoals je bij een schietspel het juiste wapen en munitie kiest, kies je hier de juiste club. Verschillende materialen, hardheden en vormen van clubs komen aan bod.

Wat PGA Tour 2K23 onderscheidt van andere sportgames is de rust die het uitstraalt. Waar voetbal, basketbal en hockeygames zich afspelen in overvolle stadions en je bij de racegames gebombardeerd wordt met het geluid van ronkende motoren, is PGA Tour 2K23 een verademing. Grote, open golfbanen, groen, weids en met her en der een handjevol publiek. Een licht applaus na een geslaagde birdie en het commentaar van twee Aussies die niet schreeuwen, maar rustig het spel observeren en becommentariëren. Het krijgt bijna iets hypnotiserends om zo af en toe een digitaal balletje te slaan en te genieten van de rust op de green.

Naast de careermodus is er de trainingsmodus waar je je skills kunt verbeteren zonder te zakken in het klassement. Ook is er de multiplayer waarbij je online én offline kan spelen tegen je vrienden. Bij de offlinemodus neem je het op tegen je vrienden op de bank (er werd met ons volledig de vloer aangeveegd).

PGA Tour 2K23 is een golfsimulator pur sang. Weinig vulling, verhaal of andere opsmuk. De golfsport staat voorop in de game en dat is te merken. Duidelijk is dat dit een game door golfers vóór golfers is. De liefde voor de golfsport spat van het scherm. Voor iedereen die de golfsport wilt ontdekken zonder kakkerige types tegen te komen op de green, is PGA Tour 2K23 dé golfgame van het moment!

Wij speelden PGA Tour 2K23 op de PlayStation 5, hoewel de haptische feedback en triggerfunctie niet of nauwelijks benut worden, wordt de SSD wel optimaal benut, met nagenoeg geen laadtijden, 4K beeld en 60fps is het een game die soepel wegspeelt op de PlayStation 5

PGA Tour 2K23 is nu verkrijgbaar voor PlayStation, Xbox en pc