Clever Junior
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

De makers van Clever hebben het erg goed gedaan met Clever Junior. Deze juniorenversie speelt nagenoeg op dezelfde manier als haar grote broer, maar dan een stuk gemakkelijker. Het ziet er erg aantrekkelijk uit en is gemakkelijk uit te leggen. Vijf jaar is wellicht nog wat jong om een strategie uit te zetten, maar de regels zijn vanaf die leeftijd goed te begrijpen en het doel is duidelijk: regenboogsterren verzamelen.

Het spelen van Clever Junior is echt een feestje. Er zijn ballonnen, cadeautjes en allerlei lekkere dingen om te eten. 999 Games bracht vorig jaar deze juniorvariant uit van het populaire dobbelspel Clever. Het thema van Clever Junior is feest en het is de bedoeling dat iedereen zoveel mogelijk regenboogsterren verzamelt. Combineer de dobbelstenen op een slimme manier en maak kans op de winst!

Clever_Junior Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Clever Junior heeft iedereen een vel van het scoreblok voor zich liggen. Het vel is onderverdeeld in vier kleuren. De zijden van de dobbelsteen hebben diezelfde kleuren. Om de beurt wordt er gedobbeld. De speler die aan de beurt is, kiest een groep dobbelstenen met dezelfde kleur en eventueel gegooide jokers. De symbolen van de gekozen kleur mogen aangekruist worden op het scorevel. Per kleur moet je van links naar rechts symbolen aankruisen. Hierbij is groen de uitzondering, want bij deze kleur mag je zelf kiezen in welke rij en kolom je het gegooide symbool aankruist. Let bij het kiezen van de kleur goed op of je de symbolen erop wel kunt aankruisen. Net als bij de ‘grote’ Clever kom je bonuscirkels tegen. In deze versie mag je bij het aankruisen van een bonuscirkel direct een extra symbool aankruisen in de kleur van de cirkel. Onderweg kom je regenboogsterren tegen. Aan het einde van het spel tel je alle gepasseerde sterren. Dit is het aantal punten dat je hebt behaald. De speler met de meeste punten wint!

Clever Junior spreekt op het eerste gezicht al erg aan. De scorevellen zijn erg kleurrijk met een gezellig en feestelijk thema. De scorevellen zijn daarbij aan beide kanten te gebruiken, waarmee het spel wat pluspunten scoort. De spelregels zijn erg gemakkelijk te lezen, maar zijn wel nog vrij complex voor een kind van vijf jaar. Het doel van het spel is duidelijk: passeer zoveel mogelijk regenboogsterren. Qua spelmechanisme heeft Clever Junior veel overeenkomsten met haar grote broer. Een speler kiest een groep dobbelstenen en de andere spelers mogen een actie kiezen uit de overgebleven dobbelstenen. In plaats van vosjes kies je regenboogsterren en er zijn bonusacties te verzinnen.

Clever_Junior Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Je speelt Clever Junior volgens de doos met twee tot vier spelers. Er zitten vier potloden bij het spel. Echter zou je dit spel natuurlijk met meer dan vier spelers kunnen doen. Het enige effect dat dit zou hebben is dat je minder invloed hebt op jouw eigen spel en de geluksfactor groter is. Er zijn met meer spelers immers minder beurten waarin je zelf de dobbelstenen kiest en meer beurten waarbij je enkel een actie mag kiezen van de dobbelstenen die overblijven. Je speelt een potje in ongeveer een kwartier uit. Clever Junior is speelbaar voor kinderen vanaf 5 jaar, maar om het effect van verschillende dobbelstenen tegen elkaar af te wegen is een speler die minimaal 7 jaar oud is meer aan te raden.

De spelmakers hebben Clever heel goed weten te vertalen naar een meer kindvriendelijke versie. Deze juniorvariant ziet er erg aantrekkelijk uit, het is duidelijk wat je moet doen en het blijft enigszins strategisch.