Doorgaan naar artikel
Swordship
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

Swordship brengt leuke vernieuwing naar het oude dodge 'em up-genre. De eerste levels zijn leuk, maar het is afwachten hoe de rest van de game is.

In de verre toekomst is de aarde door klimaatverandering grotendeels overgenomen door het water. Diep onderwater heeft de mensheid drie megasteden gesticht waar vele overlevenden terecht zijn gekomen. Helaas is er niet genoeg ruimte voor iedereen en de uitgesloten mensen overleven amper op de kleine stukken land die er nog zijn. Gelukkig vallen hieronder ook een paar moedige helden die met een supersnelle boot, een Swordship, proberen vrachtcontainers te onderscheppen. Jij bent er daar een van, maar helaas blijkt het al snel een lastige klus te zijn.

De ontwikkelaars noemen de game zelf een klassieke dodge ‘em up, wat inhoudt dat je vooral vijanden en andere gevaarlijke voorwerpen in de rivier moet ontwijken. Je eigen gele boot is snel, maar heeft zelf geen wapens. De bedoeling is dat je door tactisch te manouevreren de vijanden op elkaar kan laten schieten. Zo kun je bijvoorbeeld een drone bommen laten gooien op een vijandelijk kanon. Dit allemaal terwijl je zoveel mogelijk containers probeert te verzamelen per level. Hierdoor wordt het erg hectisch en vraagt de game om goede reflexen en inschattingsvermogen. Gelukkig wordt oefening beloont en zul je merken dat je steeds beter wordt. Tevens blijft het verrassend leuk dat vijanden elkaar afmaken zonder dat je zelf een wapen gebruikt.

Swordship is tevens een roguelike, dat betekent je met iedere boot zover mogelijk probeert te komen, maar er zal telkens een moment komen dat je levens op zijn en je met een nieuwe boot vanaf het eerste level begint. Na ieder level krijg je de keuze om de verzamelde containers op te sturen naar de mensen die het hard nodig hebben of om ze zelf te houden voor upgrades aan je huidige boot. Mocht je ze opsturen, dan krijg je meer scorepunten aan het einde waarmee permanente passieve bonussen of nieuwe boten mee te ontgrendelen zijn. Dit zorgt voor een extra laagje tactiek, aangezien de keuze voor een upgrade aan je eigen boot kan betekenen dat je net te weinig score hebt om een nieuwe upgrade vrij te spelen.

swordship

Voor deze preview konden we aan de slag met de eerste drie levels. Dit is niet extreem veel, maar wat we tot nu gespeeld hebben, toont wel potentie. De gameplay is actief, beloont je voor mooie ontwijkacties en heeft een prima leercurve. De graphics zijn vrij simpel, maar de effecten zijn leuk, opvallend en duidelijk. Door het roguelike-aspect zit er ook nog wat diepte in het spel met upgrades en bonussen, maar we moeten dus nog zien of dit genoeg progressie biedt voor een langere tijd. Zo is het ook afwachten of de variatie aan omgevingen, vijanden en gameplay genoeg is om langer dan drie levels leuk te blijven. Wij hopen van wel, want dan kan Swordship best een leuk spelletje worden, zeker voor de oude fans van gelijksoortige arcadegames.

Voor deze preview speelden we Swordship op pc. De game komt in december uit voor PlayStation, Xbox, Nintendo Switch en pc.