Call of Duty: Modern Warfare II – Multiplayer
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare II voelt weer als vanouds. Grafisch gezien ziet het er weer top uit en er is veel detail aanwezig. Het zal voor sommige even wennen zijn aan de gameplay, maar voor de casual spelers zal dit meer in het straatje passen.

Call of Duty: Modern Warfare II wordt alweer volop gespeeld. Vorige week was op NWTV te lezen wat wij vonden van de campaign-modus. We hebben de review opgeknipt in twee onderdelen omdat we vervroegd toegang hebben gekregen tot de campaign-modus. Later werd de multiplayer pas beschikbaar gesteld en konden we aan de slag met het onderdeel waar de meeste mensen de game voor kopen.

De multiplayer in de Call of Duty-games is eigenlijk altijd wel erg populair geweest. Uiteraard is er altijd wat kritiek en dat is bij de ene game in de franchise meer dan bij de andere. Maar over het algemeen, vooral in het begin, gaan we massaal aan de slag om elkaar online af te schieten. Dit jaar ligt de ontwikkeling van de game weer in handen van Infinity Ward. Ze hebben de Modern Warfare-serie nieuw leven ingeblazen en hebben nu Modern Warfare II uitgebracht, het vervolg op het eerdere deel uit 2019. De Modern Warfare-serie is altijd al populair geweest en mede daardoor zijn de verwachtingen van de spelers ook hoog.

Call of Duty: Modern Warfare II

In vrijwel elke multiplayer shooter kom je enkele standaard modi tegen zoals Team Deathmatch en Free-for-All. Er zijn ook diverse bekende modi uit de franchise aanwezig zoals Kill Confirmed, Domination en Hardpoint. Er zijn in de standaard multiplayer-modi ook twee nieuwe toegevoegd, namelijk Prisoner Rescue en Knock Out. De opzet van deze twee zijn totaal anders dan de andere spelvormen. Het gaat er in de gemiddelde potjes namelijk wat rustiger aan toe. Dit komt omdat je niet oneindig terug kunt komen wanneer je dood bent. In de eerstgenoemde modus speel je met twee teams van elk 6 spelers en is het de taak van het ene team om de gijzelaars te verdedigen waarbij het andere team moet proberen de gijzelaars mee te nemen. Dit is één van de mogelijkheden om het potje te winnen, maar je kunt ook alle vijanden uitschakelen om voor de winst te gaan. Ben je eenmaal neergeschoten kom je niet automatisch opnieuw terug in het spel, maar kan je enkel tot leven worden gebracht door een medespeler die nog in leven is. De afwisseling met de ietwat rustigere modi zal niet voor iedereen zijn weggelegd omdat het simpelweg wat trager is en je niet voor een nieuwe persoonlijke high score kan gaan als het gaat om de meeste kills.

Call of Duty: Modern Warfare II

In CoD: Modern Warfare II zijn ook nieuwe Battle Maps geïntroduceerd voor de modi Ground War en Invasion. Dit zijn grotere maps waarbij je in twee teams van elk 32 spelers het tegen elkaar opneemt. Het uiteindelijke doel is om een bepaald aantal punten als eerste te halen om uiteindelijk als winnaar uit de bus te komen. Naast dat je met twee grote teams speelt lopen er ook veel computergestuurde vijanden rond. Op diverse momenten komt er weer een nieuwe helikopter aangevlogen met een lading kanonnenvoer, want veel meer dan dat is het niet. Ze lopen wat rond als opvulling en voegen naast verwarring of het echte spelers zijn, niet veel toe aan het spel. Je krijgt bij het doodschieten van de bots ook minder punten dan wanneer je echte speler neerschiet. De opzet van een grotere map met meer spelers is op zich wel goed, maar dan had er wel meer actie toegevoegd mogen worden om er een echte veldslag van te maken. Wanneer het potje meer richting het einde loopt worden er wel diverse voertuigen en killstreaks gedropt om zo de laatste momenten nog wat druk te kunnen zetten op de vijanden.

Call of Duty: Modern Warfare II

De aanwezige maps voelen echt aan als Call of Duty-maps. Ze zijn relatief klein en ontwikkeld voor snelle acties en veel rondlopen. Wanneer je ietwat te lang stil staat kan je er vanuit gaan dat je het niet lang overleeft. Op het eerste oog lijken de maps redelijk goed in elkaar te zitten. Uiteraard zijn er altijd wel punten of plekken die niet optimaal zijn, maar dit wordt misschien in de toekomst met wat patches opgelost. Ook is er voldoende diversiteit in de maps. Zo speel je het ene potje in een Nederlands hotel en loop je in het volgende potje door de pitstraat van een Formule 1-circuit.

Infinity Ward heeft tijdens de ontwikkeling ook nagedacht over het vrijspelen van wapens en dit heeft niet voor iedereen positief uitgepakt. In MW II hebben ze het vrijspelen van de attachments en wapens volledig op de schop gegooid. Bij voorgaande delen speelde je met het geweer waar jij je prettig bij voelde en kon je deze levelen terwijl je hiermee ging spelen. Hierdoor speelde je diverse attachments vrij en wat cosmetische upgrades. Het was dan je eigen keuze om een ander wapen te pakken en hiermee alles te ontgrendelen. De ontwikkelaars hebben dit concept over boord gegooid en wilde voor meer diversiteit zorgen. Om nu bepaalde wapens te kunnen gebruiken of een specifieke attachment kan het voorkomen dat je hiervoor eerst drie andere wapens moet opwaarderen.

Call of Duty: Modern Warfare II

Een goed voorbeeld is de Lachmann sub. Mocht je hiermee willen spelen dan dien je eerst de Lachman 762 te gebruiken tot je deze op level dertien hebt. Vervolgens krijg je een zogenaamde “receiver”, waarmee je de Lachmann 556 kunt gebruiken. Deze dien je te spelen tot aan level twaalf om vervolgens de receiver van de Lachmann sub vrij te spelen. Dit geldt overigens ook voor attachments. Je dient specifieke wapens te gebruiken om de attachment vrij te spelen. Het voordeel hiervan is echter wel dat de attachments voor alle wapens dan zijn vrijgespeeld. Infinity Ward verplicht hierdoor wel voor de spelers om diverse wapens te gebruiken die erg uit elkaar liggen wat betreft het gebruik. Denk hierbij aan andere terugslag, minder kogels per magazijn of minder snel schieten. Het idee is goed, maar zal niet iedereen aanspreken. Vooral niet wanneer ze tussendoor wat potjes willen spelen wanneer ze ’s avonds even op de bank zitten.

Een andere grote verandering in de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare II zit hem in de gameplay. Ondanks dat CoD nog steeds een vlotte shooter is, hebben ze er wel wat snelheid uit gehaald. Dit is voornamelijk te merken in de vorm van de wellicht bekende “slide cancelling” en “bunny hoppen”. Veel doorgewinterde CoD en Warzone-spelers maakte hier gebruik van om het de tegenstander moeilijk te maken en kansen voor zichzelf te creëren. Door dit te verwijderen worden natuurlijk de spelers die dit veelal gebruiken flink tegen de schenen geschopt, maar aan de andere kant biedt dit wel weer meer balans en gelijke regels voor iedereen als het gaat om de bewegingen door het veld. Het komt nu echt aan op je reactievermogen en je vaste schietvinger, wat voor vele een positieve vooruitgang zal zijn. Al met al biedt Infinity Ward met MW II weer de ouderwetse Call of Duty-game waar vele fans op wachten. De sterke gameplay en fantastische graphics zorgt voorlopig weer voor genoeg speelplezier. Gaandeweg zullen er nog diverse updates worden uitgebracht waarbij er nieuwe modi en mogelijk nieuwe maps worden toegevoegd. Dit uiteraard allemaal ook met het oog op een integratie met Warzone II dat later deze maand zal verschijnen.

Call of Duty: Modern Warfare II is gespeeld op de pc. De game is ook beschikbaar voor Xbox series X|S, Xbox One, PlayStation 5 en PlayStation 4.