Lords and Villeins
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

De unieke concepten van Lords an Villeins zorgen ervoor dat het een waardige toevoeging is aan het kolonie managementgenre.

Kolonie managementgames hebben de laatste jaren een flinke opmars gemaakt, met waarschijnlijk aan het roer het erg populaire Rimworld. Het is echt een eigen genre geworden en ondertussen zien we steeds meer soortgelijke games, zeker van kleinere ontwikkelaars. Zo is ook het Tsjechische Honestly Games met het genre aan de slag gegaan en is daar Lords and Villeins uitgekomen. Als uniek en vernieuwend concept hebben ze het middeleeuwse tijdperk gekozen, waarin jij een stuk land krijgt toegewezen van de koning. Aan jou de taak dit land te ontwikkelen en natuurlijk zoveel mogelijk geld en grondstoffen voor de koning verkrijgen. Hierdoor ligt de nadruk meer op groei en economie, dan op vechten en overleven. De ontwikkelaar prijst het zelf aan als een relaxende ervaring, dus dat zijn we eens uit gaan testen.

Het eerste wat wordt aangeraden is de tutorial doorlopen en dat is zeker verstandig. Beheerder van een stuk land zijn, blijkt namelijk niet zo makkelijk. Het basisconcept is dat je verschillende zones aanmerkt voor verschillende families. Natuurlijk plaats je de houthakkersfamilie bij de bossen en de vissers bij het water, maar dat is niet alles. Je moet zorgen dat er onderdak en comfort gebouwd wordt, er genoeg voorraad is voor alle families, de lokale economie niet instort en natuurlijk dat de koning tevreden blijft. Dit wordt gelukkig rustig uitgelegd in de tutorial, waardoor je bij een nieuw stuk land weet hoe je moet beginnen.

Maar de systemen gaan natuurlijk dieper dan dat. Zodra de basis er is, worden er vele productielijnen mogelijk. Met iedere uitbreiding wordt het uitdagender om iedereen van hun basisbehoeftes te voorzien, maar daarnaast is er ook de hele economie. Zo zorgt een productiebedrijf met te veel voorraad ervoor dat de prijzen van hun product zakken, waardoor ze minder inkomsten hebben en misschien geen voedsel kunnen betalen. Een tekort aan producten zorgt weer voor een stijgende prijs, waardoor je onderdanen het niet meer allemaal kunnen veroorloven. Dit in combinatie met het tevreden houden van iedereen en zorgen dat de koning zijn deel krijgt, zorgt voor een continu uitdagend spel. Soms lijken menu’s, overzichten en grafieken wel wat onduidelijk of niet intuïtief. Dit is gelukkig gedurende de Early Access al vaak aangepast, dus dit zal vast nog blijven verbeteren.

Lords and Villeins

Naast de onderdanen en de koning ben jijzelf natuurlijk ook belangrijk. Voor jezelf kun je een stuk land claimen voor een mooi landhuis, onderdanen huren, een lijfwacht opzetten en nog veel meer. Natuurlijk heb je als landeigenaar ook plichten. Zo zul je moeten luisteren naar eisen van je onderdanen en lastige keuzes maken. Soms zullen de inwoners niet blij zijn met je keuzes en crimineel gedrag vertonen. Hoe je hier mee omgaat en of je voor opsluiting of executie kiest, is ook aan jezelf. Dit maakt het vooral wat persoonlijker, aangezien je je als leider echt fysiek in het spel bevindt. Met oorlog hoef je geen rekening te houden, alleen de koning zal af en toe wat mensen van je lenen om voor hem te vechten, maar verder moet je vooral de orde in je eigen gebied bewaken.

Al het managen en regelen doe je, zoals we van het genre gewend zijn, vanuit een vogelperspectief boven je land. Alles is onderverdeeld in kleine vierkantjes die de richtlijnen voor je zones en bouwwerken vormt. Lords and Villeins ziet er charmant uit. Er worden vooral bruinige kleuren gebruikt, maar wat kleur en de wisselende seizoenen zorgen voor fijne afwisseling voor het oog. Voor ons waren de graphics soms wel wat druk en ook de menu’s zijn soms wat overweldigend met alle icoontjes. Het standaard lettertype hielp daar ook niet aan mee en was soms zelfs onleesbaar, maar dat is gelukkig snel aan te passen in de opties. De interface is verder wel duidelijk met een aparte set knoppen voor bouwen, managen en de klok met algemene meldingen.

Lords and Villeins

Lords and Villeins is een solide middeleeuwse kolonie managementgame. De economische en sociale systemen zijn goed uitgedacht en hebben allemaal invloed op elkaar. De mate waarin het spel complexer en uitdagender wordt zit ook goed. Factoren die het uniek maken zijn het basisconcept van het verdelen van land tussen families en de extra interacties die je hebt als heerser met je onderdanen, aangezien je laatstgenoemde niet direct bestuurt. Doordat je altijd op pauze kan drukken, er geen gevallen zijn waarin je hele populatie ineens sterft en je geen oorlog hoeft te voeren, is het ook een vrij relaxte ervaring. Je kunt zo groot- of kleinschalig spelen als je wilt, je zult op iedere manier een leuke, persoonlijke ervaring hebben. Een paar kleine minpuntjes op het gebied van menu’s en graphics kunnen de pret zeker niet drukken.

Voor deze review speelden we Lords and Villeins op pc, de game is exclusief verkrijgbaar voor dit platform.