Pokémon Scarlet & Violet
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Pokémon Scarlet & Violet zijn de nieuwe Pokémon-games die precies doen wat je hoopt. Een prachtige open wereld, met toffe Pokémon en een daadwerkelijk vrije keuze qua verhaal. Er zijn zelfs drie verhalen, die je op je eigen manier kunt spelen. Het is Pokémon hoe Pokémon zou moeten zijn!

Nog een dag tot de nieuwe Pokémon-games Pokémon Scarlet & Violet in de winkels liggen en wij mochten de afgelopen periode al met de games aan de slag (we hebben Pokémon Violet gespeeld). Na het verschijnen van Pokémon Legends: Arceus afgelopen januari was duidelijk dat er nog veel meer in de spellen zat dan we tot nu toe gezien hadden. De grote vraag met het verschijnen van een volledig nieuwe generatie is dan ook, weet Game Freak deze dynamiek door te trekken, zelfs uit te bouwen of vervalt het vooral in het oude bekende?

Voor deze review hebben we helaas de coöp-functie nog niet kunnen testen. Deze wordt dan ook verder niet benoemd en is niet meegenomen in de afweging, anders dan dat wij denken dat dit een goede toevoeging is boven het spel.

Om niet te veel spoilers te geven proberen we meer dan ooit het verhaal zo weinig mogelijk te benoemen, maar je begint natuurlijk vlak voor je op het punt staat een groot avontuur te starten. In de slaapkamer bij je moeder start het spel en wanneer je enkele moment na het begin een starter-Pokémon hebt gekozen ga je op pad, de wijde wereld in.

Dit keer start je echter ook toch iets anders dan anders. Na je keuze ga je namelijk naar school om daar te leren over de wereld van Pokémon. De eerste grote verrassing is al voor je op school aankomt, want daar tref je Miraidon aan. Wanneer je hem redt besluit de Pokémon zich bij jou aan te sluiten en alhoewel hij niet voor je zal vechten, is dit voor het eerst dat een legendarische Pokémon zo vroeg in je team komt.

Miraidon is een soort van vliegende motor waardoor je de enorme Paldea-regio een stuk makkelijker kunt doorkruizen. Gedurende het spel leert hij ook nieuwe vaardigheden waardoor je nog makkelijker van A naar B komt. Nadat hij zich bij je aangesloten heeft ga je door naar school, waar het avontuur echt begint. Het grappige is dat je vervolgens enkele maanden overslaat waarin je les krijgt, om uiteindelijk de wereld in te trekken. Op pad om één van de drie verhaallijnen te voltooien.

Waar Pokémon Scarlet & Violet echt in uitblinkt is de vrijheid die je hebt. Voor het eerst is het de makers van de games echt gelukt een open wereld neer te zetten. Veel meer nog dan in Pokémon Legends: Arceus. Je kunt namelijk eigenlijk overal komen, iedere Gym-leader proberen te verslaan en bijna alle Pokémon tegenkomen

Klein puntje van kritiek is misschien dat je door het level van de Pokémon wel enigszins wordt gedwongen bepaalde gebieden als eerste te bezoeken. Het was nog beter geweest als deze Pokémon mee zouden groeien met het level van jouw eigen Pokémon. Toch is er zeker vrijheid. Zo kwamen wij er later achter dat de gym die qua kracht het meest logische was om als eerste te doen, onze derde gym was.

Waar je in de vorige games dus echt een volgorde kreeg, ben je nu meer vrij om te kiezen waar je heen gaat. Er zijn zelfs drie verschillende verhaallijnen die je kunt volgen. Zo kun je ervoor kiezen de nieuwe Pokémon-kampioen te willen worden. Dan ga je zoals je dat eerder traditioneel deed de gyms af (wel op eigen volgorde) om gym-badges te verzamelen en het tijdens een eindtoernooi te laten zien.

Wat hier heel leuk gedaan is, is dat je niet meer verschillende uitdagers in de gym moet verslaan, maar uitdagingen krijgt. Van het afleggen van een parcours met een enorme olijf tot het oplossen van verschillende zoekplaatjes. Overigens krijg je in sommige situatie alsnog wel uitdagers op je pad, maar dit voelt veel moderner door deze uitdagingen.

Door dit verhaal zat in eerdere games altijd de strijd tegen een team (zoals Team Rocket) en dat is dit keer anders. Dit verhaal is er uiteraard wel (je strijdt tegen Team Star), maar kan volledig gespeeld worden zonder ooit een voet in een gym gezet te hebben. Daarnaast voelt het heel anders dan eerder. Wanneer je er voor kiest een Team Star-basis aan te vallen ga je eerst de strijd aan met de persoon die buiten staat. Win je dit, dan mag je de strijd binnen aan.

Dit is ook anders dan gebruikelijk. De verschillende basissen val je aan met drie Pokémon, maar het is geen gevecht zoals je dit kent, maar een snelgevecht. Zonder dat jij de aanvallen kiest, vallen jouw Pokémon andere Pokémon in de basis aan, tot je er genoeg hebt om de grote baas te verslaan. Dit uiteindelijke gevecht kan zeker uitdagend zijn, maar zorgt er ook voor dat je soms later terug moet komen met andere Pokémon of wanneer je beter getraind bent.

Het laatste verhaallijn is er één van de Titans. Door de onderzoeker die je aan het begin van het spel ook helpt aan de legendarische Pokémon, wordt je op pad gestuurd om verschillende titans te onderzoeken. Dit doe je door ze op te sporen, uit te dagen en vervolgens te verslaan. Dit uitdagen kan op verschillende manier en zal vaak middels een soort van puzzel gedaan moeten worden. Overigens kun je er natuurlijk ook voor kiezen de drie verhalen door elkaar te spelen. Juist dat is ook de vrijheid die het spel biedt.

De vrijheid die je in de drie uitdagingen vindt, zit ook in de rest van het spel. Zo is er geen Pokémon meer die je bij wijze van verrassing aanvalt (behalve misschien een Wiglett die uit de grond komt). Je kiest veel bewuster welke Pokémon je wilt aanvallen en eventueel vangen. Dit alles gaat ook in één beweging door. Er zijn geen losse scenes meer, maar in één beweging ga je van het tegenkomen van een Pokémon naar het gevecht. Spelers van Pokémon Legends: Arceus zullen vermoedelijk nog wel missen dat je kunt vangen zonder het gevecht aan te gaan.

Dit valt overigens goed te verdedigen doordat dit spel echt draait om het worden van een trainer en niet alleen om het compleet krijgen van je Pokédex. Daarnaast zit de dynamiek juist wel in dit vechten. Door op R te drukken kun je de Pokémon die bovenaan staat naar buiten sturen en het gevecht laten aangaan, terwijl jij doorgaat. Dit levert vervolgens gewoon XP op (als je wint). Een slimme en echt goede keuze.

Over Pokémon gesproken. Er is weer een enorme lading nieuwe Pokémon en regionale-vormen. Hier kunnen we helaas niet al te veel over zeggen, al was het alleen al om jullie niet te veel spoilers te geven. Van wat al is onthuld weten we dat dit ook het geval is.

Waar je nu zelf kunt kiezen tegen welke Pokémon je het opneemt, kun je ook kiezen tegen welke trainer je vecht. In tegenstelling tot vroeger kun je nu voor een trainer gaan staan zonder uitgedaagd te worden. Alleen wanneer je het gesprek aangaat start het gevecht. Je bent dus veel vrijer om te gaan en te staan waar je wilt.

Grafisch is Pokémon Scarlet & Violet vergelijkbaar met recentere Pokémon-games. De Nintendo Switch heeft dan ook vermoedelijk wel zijn maximale kracht bereikt. Soms zagen we zelfs wat frame-drops en duurde het laden van items verderop op de kaart wat langer. Aan de andere kant was dit in Pokémon Legends: Arceus nog veel erger en dat probleem lijkt nu wel voor een groot deel opgelost.

Alhoewel we al bijna 1000 woorden in deze review hebben zitten, is er toch nog zoveel om over te schrijven. Gelukkig zit veel hiervan in de bovenstaande overview-trailer en voegt alles op z’n eigen manier iets toe aan het spel. Het mooie is dat je meer dan ooit echt je eigen spel en verhaal kunt kiezen. Een functie die we wel nog willen noemen is Terastallize. Waar eerder bijvoorbeeld Mega-Pokémon, Z-Moves en Gigantamax werden toegevoegd, is het dit keer dus Terastallize.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Mega-Pokemon kun je dit nog minder gebruiken. Dit keer moet je na gebruik namelijk terug naar het Pokémon Center om weer op te laden. Met Terastallize krijgt je Pokémon tijdelijk een laag van kristal die ervoor zorgt dat de aanvallen die van hetzelfde type zijn als het Tera-Type van een Pokémon extra sterk worden. Deze vorm blijft tijdens het hele gevecht en kan bij iedere Pokémon gebruikt worden. Dit maakt het daardoor een tactisch wapen, met minder impact dan uit bijvoorbeeld Gigantamax.

Daarnaast zijn er ook speciale Tera-raids. Net als in eerdere games kun je deze raid doen met maximaal vier spelers (computergestuurd of vrienden). Na het gevecht krijg je de kans deze Pokémon te vangen. Soms zijn dit echt bijzondere Pokémon, maar vaak gewoon de Pokémon die je ook in het wild tegen kunt komen.

Pokémon Scarlet & Violet laten zien dat dit is hoe Pokémon eigenlijk bedoeld is. Dynamisch, ontdekken in een open wereld en Pokémon zien in hun natuurlijke habitat. Met daarbij de optie om drie verhaallijnen op bijna eigen volgorde en manier te spelen krijg je games die laten zien hoe vrijheid hoort te zijn. Grafisch kan het spel misschien nog wat beter en de levels van de Pokémon zouden nog mee kunnen groeien (of krimpen) met de levels van jouw Pokémon, maar deze spellen zijn hoe dan ook een must-play!