Just Dance 2023 Edition

Just Dance 2023 Edition brengt zeker wat vernieuwingen, maar het komt niet zonder prijs. Ook ontkom je er eigenlijk niet echt aan om ook een abonnement te nemen op Just Dance+. Toch is het voor fans wel degelijk de moeite om deze nieuwe versie aan te schaffen.

De Just Dance-franchise bestaat al sinds 2009 en sindsdien is er elk jaar een deel verschenen in de reeks. Vooral in het Wii-tijdperk verschenen er verschillende spin-offs, zoals een Smurfen- en Disney-versie, maar tegenwoordig doet Ubisoft het wat rustiger aan met het dansspel. De afgelopen jaren was het misschien wel een beetje té rustig en was het vaak min of meer dezelfde game. Ubisoft heeft aangegeven dat ze dit jaar wel wat vernieuwingen hebben doorgevoerd en wij gingen voor jullie met de game aan de slag om te kijken of dat ook is gelukt.

We kunnen het ons bijna niet voorstellen dat je nog nooit van deze serie hebt gehoord, maar voor die ene persoon die nog nooit van Just Dance heeft gehoord; Just Dance is een dansspel waarbij je de bewegingen op het scherm zo goed mogelijk na probeert te doen. Op de Nintendo Switch hou je een Joy-Con in je handen en op de overige consoles een telefoon met de Just Dance-app. Afhankelijk van je timing en souplesse, krijg je een beoordeling voor je dans en het is natuurlijk de bedoeling om zo’n hoog mogelijke score te behalen.

De basisgame van Just Dance 2023 Edition bevat iets meer dan veertig liedjes. Je kunt je kunsten vertonen op bekende nummers als I Knew You Were Trouble van Taylor Swift, Numb van Linkin Park, Sissy That Walk van RuPaul en voor de Benelux is er speciaal Vleugels van K3. Ondanks het feit dat het ‘maar’ zo’n veertig nummers zijn, bevat het wel de nodige variatie. Zelfs dan zal je redelijk snel uitgekeken zijn op de standaardliedjes, zeker als je een fanatiek danser bent. Je ontkomt er dus bijna niet aan om ook een abonnement te nemen op Just Dance+, de vervanger van Just Dance Unlimited. Toch is het op dit moment niet een heel waardige vervanger, want Just Dance Unlimited gaf je toegang tot bijna 700 liedjes en de nieuwe service moet het doen met zo’n 150. Best bijzonder, aangezien de prijs gewoon hetzelfde is gebleven. Nu moeten we hier ook weer niet te zwaar aan tillen, want de basisgame kost iets meer dan € 30,- en Just Dance+ kost nog net geen € 25,- per jaar, waardoor je alles bij elkaar niks meer betaalt dan voor iedere andere full price-titel. Maar het is natuurlijk wel even iets om in je achterhoofd te houden.

Zoals we hierboven al hadden vermeld, heeft Ubisoft vernieuwingen doorgevoerd en dat is direct te zien bij het starten van de game. Het menu heeft een make-over gekregen en de manier waarop je naar liedjes kunt zoeken is een stuk handiger opgezet. Je kunt filteren op genre, periode of gewoon zoeken op naam. Dit is een verbetering ten opzichte van vorige delen, waar je soms een tijd moet scrollen om maar bij je favoriete track uit te komen. Een andere vernieuwing die vrij snel zichtbaar is, en ook echt wat weet toe te voegen, zijn de nieuwe achtergronden. Deze waren in voorgaande edities nogal saai en plat, maar de ontwikkelaars hebben er deze keer een stuk meer diepte aan meegegeven, waardoor het veel meer leeft en meer lijkt op een soort van videoclip. Dit maakt het een stuk aangenamer om naar te kijken, ook als toeschouwer.

Een andere echte verbetering is de toevoeging van een online-modus, waarmee het mogelijk is om samen te spelen met vrienden, kennissen of familie. Je zult wel allemaal in het bezit moeten zijn van Just Dance 2023 Edition en elkaar hebben toegevoegd als vriend(in). Wanneer je liedjes wilt spelen die deel uit maken van de Just Dance+-catalogus, zal je ook allebei een actief abonnement moeten hebben, wat eigenlijk wel weer jammer is. Deze leuke toevoeging komt echter wel met de verwijdering van World Dance Floor, een modus uit voorgaande delen waarin je kon dansen met een willekeurig persoon.

Daarnaast heeft Ubisoft ook besloten om de Sweat-modus te verwijderen, waarmee je kon bijhouden hoeveel calorieën er werden verbrand tijdens het dansen. Het lijkt er dus op dat de ontwikkelaars hebben gekozen voor een soort van nieuwe start, waardoor de versie bij release nog wat leeg aanvoelt, zeker als het gaat om multiplayer en extra liedjes. Gelukkig heeft Ubisoft wel aangekondigd dat de Just Dance+-service in de komende maanden wel meer content zal krijgen, dus daar moeten we dan maar op vertrouwen.

Just Dance 2023 Edition brengt wel degelijk wat vernieuwingen ten opzichte van vorige delen, maar helaas staat daar het verlies van een aantal andere zaken tegenover. Het menu heeft een mooie visuele update gekregen en het was nog nooit zo makkelijk om te zoeken naar een specifiek liedje. Ook de achtergronden hebben een update gekregen, waardoor het nu een stuk meer leeft dan voorheen. Uiteindelijk ontkom je er niet aan om ook een abonnement te nemen op de nieuwe service, die helaas nog niet eens een kwart van de nummers bevat die Just Dance Unlimited had. Onderaan de streep betaal je dan zo’n €60,-, wat een vrij normale prijs is. Toch heb je het gevoel dat het minder is dan eerst en hopen wij dat Ubisoft snel wat meer content gaat toevoegen. Tot die tijd vermaken wij ons nog wel.

Just Dance 2023 Edition is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4 en Xbox One.