Dragon Quest Treasures

Dragon Quest Treasures is een heel toegankelijk deel in de franchise en vooral op gericht op jongere spelers. Het is heerlijk om een beetje naar schatten te zoeken en de wereld van Draconia ontdekken. Voor de echte Dragon Quest-fans mist het misschien wel een beetje uitdaging, maar als je dat niet zo erg vindt, kun je er toch erg van genieten.

De eerste Dragon Quest-game werd al in 1986 uitgebracht onder de naam Dragon Warrior. Sinds die tijd zijn er heel wat delen verschenen en zijn de games ook inspiratie geweest voor andere series, bijvoorbeeld Yakuza: Like a Dragon. In mei 2021 werd Dragon Quest Treasures aangekondigd, een spin-off van de originele serie en exclusief voor de Nintendo Switch. Wij gingen voor jullie met deze game aan de slag en hieronder kun je lezen hoe ons dat bevallen is.

Dragon Quest Treasures draait om Erik en zijn zus Mia, die we kennen uit Dragon Quest XI. In dit avontuur zijn ze een stukje jonger en brengen ze hun tijd door op een Vikingschip. Ze dromen elke nacht over de dag waarop ze samen de wijde wereld in zullen trekken om zo opzoek te gaan naar schatten. Het lijkt allemaal bij een droom te blijven tot ze op een zekere nacht in aanraking komen met Porcus en Purrsula, een vliegend varken en een vliegende kat. De twee worden meegenomen naar het zwevende continent Draconia waar veel verschillende monsters wonen, maar waar vooral ook heel veel verborgen schatten op het duo liggen te wachten. De grootste schatten waar ze naar opzoek gaan, zijn de zeven legendarische Dragonstones.

Vanaf het begin wordt het duidelijk dat deze game zich ook richt op een jonger publiek. Het feit dat Erik en Mia een stukje jonger zijn dan in Dragon Quest XI zorgt ervoor dat ze herkenbaarder zijn voor jongere spelers. Dit betekent overigens niet dat het een kinderspel is en als je volwassen bent je geen plezier kunt beleven, zeker niet. Het zorgt er vooral voor dat de game toegankelijk is voor een groter publiek dan de diehard JRPG-fans. Het is wel degelijk een echte Dragon Quest-game, want de muziek is heel herkenbaar en ook de monsters en schatten zijn herkenbaar. Hierdoor is het een soort opstapje naar het ‘echte werk’.

Zoals de titel als doet vermoeden, draait het in Dragon Quest Treasures vooral om het verzamelen van schatten. De eerst paar uur van de game wordt alles uitgelegd en ben je meer bezig met ontdekken, dan met vechten. Het continent Draconia bestaat uit verschillende delen waar je met de trein heen kunt reizen. Voordat je op de trein stapt zul je eerst je team moeten samenstellen. In het begin heb je nog niet echt veel te kiezen, maar door te vechten met verschillende monsters, zul je een aantal van hen ook kunnen rekruteren voor je team. De samenstelling van je team is ook belangrijk voor het deel van Draconia dat je bezoekt. Hoe beter je team is afgesteld op het gebied dat je bezoekt, hoe groter de kans is dat je schatten zult aantreffen. Je team speelt hierin een essentiële rol. Ze zullen je namelijk op de hoogte brengen als een schat in de buurt is. Je kunt dan een kompas tevoorschijn toveren die je helpt in de juiste richting te gaan. Wanneer je heel dicht in de buurt bent, krijg je afbeeldingen te zien van de schat maar dan gezien vanuit de ogen van je teamleden. Hierdoor is het soms best nog even puzzelen om de juiste plek te vinden. Het is nooit echt heel moeilijk om de schat te vinden, maar ook niet enorm makkelijk. Hierdoor voelt het precies goed aan en voel je toch wel voldoening als het uiteindelijk gelukt is.

Je teamleden kunnen maar een aantal schatten met zich meedragen, dus als iedereen volgepakt is, zul je terug moeten gaan naar je basis. Hier liggen alle schatten opgestapeld en hoe meer je verzamelt, hoe hoger het level van je team zal worden. Dit zal er voor zorgen dat je ook kunt samenwerken met andere schatzoekers om zo de allermooiste dingen te ontdekken. Hoewel je ook regelmatig zult moeten vechten in Dragon Quest Treasures, voelt dat gedeelte meer aan als iets onbelangrijks. Dit komt ook omdat de mogelijkheden tijdens het vechten beperkt zijn. Je teamgenoten vechten semiautomatisch, want je kunt ze tijdens het vechten wel opdrachten geven, maar uiteindelijk doen ze het grote werk voor jou en sla jij er alleen maar een beetje met je zwaardje op los of schiet je stenen met je katapult. Die katapult gebruik je overigens niet alleen voor aanvallen, maar ook om de levensbalk van je teamleden weer vol te krijgen of om ze een extra boost te geven tijdens de aanvallen. Hiervoor kun je verschillende soorten stenen verzamelen of kopen op diverse plekken. Deze vorm van vechten wijkt wel af van de andere Dragon Quest-games, die normaal turn-based zijn. Dat zorgt er wel voor dat het weer een stukje toegankelijker is, maar misschien wat te makkelijk voor fans van de franchise.

Naast het zoeken van schatten en bevechten van monsters, is het ook de bedoeling dat je verschillende opdrachten uitvoert. Dit komt vaak neer op het praten met bepaalde personages en spullen verzamelen voor ze. Daarnaast heb je ook nog de dagelijkse opdrachten, die je weer de nodige materialen opleveren die je kunt gebruiken voor het rekruteren van monsters en het maken van stenen voor je katapult. De missies die je moet doen zijn nooit echt heel lastig en het wijst zich allemaal vanzelf, maar zorgt er in ieder geval voor dat het niet saai wordt en je een doel hebt tijdens het spelen.

Is alles dan goed aan deze game? Bijna wel, maar als we toch een punt van kritiek moeten hebben, dan zijn het de graphics. De personages en de cutscènes zien er prima uit, maar de wereld ziet er wat simpel uit en soms ook een beetje veel van hetzelfde. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de kracht van de Switch, maar we hebben zeker beter gezien op de handheld van Nintendo.

Dragon Quest Treasures is onverwachts toch best een hele leuke game geworden. Het is een soort lite-versie van een Dragon Quest-game, die vooral gericht lijkt te zijn op een jonger publiek. Het draait vooral om het zoeken van schatten en dat blijft leuk, ook na heel wat uurtjes. Het vechten voelt wat simpel, zeker omdat je teamleden al snel een hoger level hebben en veel meer schade kunnen aanrichten. De game voelt ook echt aan als een stukje ontspanning in plaats van een enorme uitdaging, wat ook wel eens leuk is.

Dragon Quest Treasures is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. Deze game is exclusief verkrijgbaar voor dat platform.