SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is een redelijke platformer, die duidelijk is gericht op een jonger publiek.

De gele spons met zijn vierkante broek heeft verschillende games achter zijn naam staan. In 2020 verscheen SpongeBob Squarepants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated, een remaster van het origineel uit 2003, maar een echt nieuwe game is al jaren niet meer verschenen. Dan rekenen we voor het gemak Spongebob Squarepants: Patty Pursuit voor Apple Arcade niet mee, want die zullen niet veel mensen gespeeld hebben. Wij waren dus ook redelijk enthousiast toen SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake werd aangekondigd en de afgelopen paar weken mochten wij alvast met deze game aan de slag.

Het verhaal begint met SpongeBob en Patrick die een wens doen, maar het gaat allemaal mis. Er ontstaan portalen naar diverse wenswerelden en de vrienden van SpongeBob worden deze werelden ingezogen. SpongeBob moet ze allemaal bezoeken om zo zijn vrienden te redden en alles weer te herstellen.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake moet het overduidelijk niet hebben van het verhaal, maar het zorgt uiteindelijk wel voor een leuke setting. De verschillende werelden (zeven in totaal) waar SpongeBob naartoe moet, zijn behoorlijk divers. Zo kom je uit in de prehistorie, de middeleeuwen, een piratenwereld en nog veel meer. Elk gebied ziet er weer anders uit, heeft andere muziek en introduceert weer nieuwe tegenstanders. Het zorgt ervoor dat je vaak nieuwsgierig blijft naar de volgende omgeving en soms maar moeilijk de controller weg kan leggen.

Helaas heb je dat gevoel niet de hele tijd en voelen sommige werelden op den duur wat repetitief aan. Dit heeft vooral te maken met de missies die je uit moet voeren om je vrienden te redden. Vaak komt het neer op het verzamelen van voorwerpen voor iemand, waardoor deze persoon je helpt om verder te komen. Veel te vaak moet je na het voltooien van zo’n missie het nogmaals doen, maar dan bijvoorbeeld twee keer zoveel voorwerpen verzamelen. Het voelt een beetje als een gemakkelijk trucje om de speelduur wat op te rekken.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is een platformgame en naast springen, rennen, slaan en bellen schieten, zit er in elke wereld nog een nieuwe vaardigheid verborgen. Zo kun je bijvoorbeeld ook nog surfen door de lucht, rijden op een zeepaardje, glijden op je tong en slingeren. Hierdoor krijgt de gameplay de nodige variatie die het ook echt nodig heeft om niet saai te worden. Echt moeilijk wordt het platformgedeelte nooit, want je merkt overduidelijk dat het gemaakt is voor een jonger publiek. Je kunt dan ook niet echt doodgaan, wat het voor kinderen wel makkelijker maakt.

Tijdens je missies kun je ook nog bolletjes verzamelen die je weer kunt gebruiken om nieuwe kostuums te kopen. Je kunt niet zomaar elk kostuum kopen, maar deze moet je vrijspelen door een hoger level te bereiken. Dit kun je weer doen door de gouden munten te vinden die verstopt liggen in de verschillende werelden. De pakjes die je kunt kopen voor SpongeBob dienen alleen maar ter decoratie en niks meer. Zo kun je de gele spons voorzien van een piraten-, actie helden-, geest-, bloem- of onderbroeken-pakje. Het loont dus niet echt om de gouden munten en bolletjes te verzamelen, tenzij je echt heel graag alle kostuums wilt vrijspelen.

Wanneer je het spel na iets meer dan zeven uur hebt uitgespeeld, kun je alle werelden nogmaals bezoeken om alle voorwerpen te verzamelen en zijmissies uit te voeren, maar de zijmissies zijn van hetzelfde niveau als de hoofdmissies. Dus je moet uiteindelijk wel een grote SpongeBob-fan zijn om alles nog een keer te willen doorlopen.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is een vermakelijke game, maar je vaardigheden zullen zelden op de proef worden gesteld. Elke wereld introduceert wel een nieuw gameplay-element, wat het nog enigszins interessant weet te houden. De zevenenhalf uur die je nodig hebt om deze game uit te spelen, is precies lang genoeg zodat het niet gaat vervelen. Mocht je een grote SpongeBob-fan zijn, dan zal je je uitstekend met deze game kunnen vermaken, want het zit vol met dezelfde humor als in de serie.