Roccat Syn Max Air

Mits je een pc hebt, is de Roccat Syn Max Air misschien wel de beste headset die je kunt kopen. Ja, het prijskaartje is fors, maar je krijgt er flink wat voor terug!

De markt voor headsets is enorm groot en deze zijn er dan ook in alle soorten en maten en ook prijsklassen. Voor het kleine prijsje van ongeveer € 50,- heb je al een prima bedrade variant, maar natuurlijk zijn ze er ook in een flink hogere prijsklasse met behoorlijk wat meer features. Met een prijs van € 250,- valt de Roccat Syn Max Air in die laatste klasse. Daar krijg je dan ook wel flink wat headset voor terug. Is deze koptelefoon het waard om de bankrekening voor te plunderen? Wij zochten het voor je uit.

Wanneer we de Syn Max Air uitpakken, komt er een flinke headset tevoorschijn. Dan hebben we het vooral over de omvang, want die is behoorlijk. Het is geen headset waarmee je vrolijk mee rondloopt door huis. Wel is het draagcomfort enorm goed. Ondanks het redelijke gewicht is het een prima set om lange gamesessies mee te hebben, waarbij het vooral prettig is dat de druk op de oren minimaal is. Zowel de koptelefoon als de bijgeleverde “Rapid Charging Dock” zijn voorzien van RGB om het geheel een nog fraaier uiterlijk te geven.

De “Rapid Charging Dock” sluit je aan op je pc of PlayStation. Helaas is de Syn Max Air niet geschikt voor Xbox. Het station regelt de verbinding tussen je apparaat en de koptelefoon en laadt op wanneer je de set in het dock plaatst. Zo hoef je dus niet bang te zijn dat je je volgende gamesessie zonder accu zit. Sowieso zit je op dat gebied redelijk veilig, want je kunt ongeveer zestien uur gamen op een volle lading. Mocht je de Roccat met een ander apparaat willen gebruiken, dan kun je ook buiten het dock om middels Bluetooth verbinding maken. Zo kun je ook gebruik maken van de Nintendo Switch of je telefoon.

Waar de Syn Max Air vooral in uitblinkt is de geluidskwaliteit, want wat een geluid komt er uit dit apparaat! Hier zie je ook meteen waar de premium prijs vandaan komt, want er zijn maar weinig concurrenten die hiermee kunnen concurreren. Speel je games, dan valt vooral de plaatsing van de geluidseffecten op. Er is nog een aparte functie voor ruimtelijke audio, maar eigenlijk heb je die niet eens nodig voor een geniale spel- of filmbeleving. Ook muziek klinkt enorm gedetailleerd en gelaagd. De Syn Max Air is een ware traktatie voor je oren.

Ook het geluid van de microfoon is dik in orde en de Syn Max Air laat automatisch omgevingsgeluid door, wanneer je deze activeert. Een erg prettige bijkomstigheid, zeker voor wie zichzelf wil horen praten tijdens het gamen.

Mocht je dat niet willen, dan kun je deze functies allemaal zelf beheren middels de Swarm-software. Er is een heleboel in te stellen, waaronder de functionaliteiten voor het wieltje aan het rechteroor. Maar ook kun je het geluid afstemmen naar je eigen voorkeur en kun je de eerder genoemde ruimtelijke audio inschakelen. Tot slot is het natuurlijk mogelijk om de RGB-verlichting naar eigen wens aan te passen. De software is enorm uitgebreid en zorgt ervoor dat je precies de headset krijgt die jij wenst.

Wel kleeft daar een nadeel aan, want Swarm is alleen beschikbaar voor pc. Nu zullen de meeste kopers deze set ook aanschaffen voor hun game-pc, maar mocht je het overwegen  voor bijvoorbeeld je PlayStation en je werkt thuis op een Mac of Linux, dan moet je een heleboel features missen voor je dure headset. We willen de Syn Max Air dan ook vooral aanraden wanneer je een pc in huis hebt om hem te configureren.

De Roccat Syn Max Air is wat ons betreft een dikke aanrader wanneer je een premium headset zoekt. Ja, het prijskaartje is hoog, maar daar krijg je dan ook wel een enorm uitgebreide set voor terug, met een waanzinnige geluidskwaliteit. Ook de Swarm-software draagt haar steentje bij om je precies de headset te geven die jij nodig hebt. Wel willen we de kanttekening plaatsen dat je een pc in huis moet hebben om het maximale uit deze set te halen.