Theathrythm Final Bar Line

Theathrythm Final Bar Line doet niets bijzonders, maar is desalniettemin een mooie liefdesbrief aan de muziek van Final Fantasy.

De eerste Theathrythm Final Fantasy verscheen in 2012 voor de Nintendo 3DS en een vervolg, Curtain Call, kwam in 2014. Daarna is het lang stil geweest, maar gelukkig komt daar nu verandering in: Theathrythm Final Bar Line verschijnt aankomende donderdag voor PlayStation 4 (en 5 via Backwards Compatibility) en Nintendo Switch.

Theathrythm Final Bar Line is een zogeheten Rhythm-game, een game die draait om het doorspelen van nummers waarbij je of de beat of juist de melodie nabootst met de knoppen van je controller. In dit geval staat de game, zoals je al wel had kunnen raden, volledig in het teken van Final Fantasy. Alle hoofddelen van de populaire JRPG-reeks zitten in de game verstopt en er zijn ook liedjes van de spin-offs te vinden, maar in mindere mate. Final Fantasy is natuurlijk een uitzonderlijk goede keuze voor een dergelijke game. Er is geen gamefranchise te bedenken die zo geroemd is voor zijn muziek en menig gamecomponist zal naar Nobuo Uematsu verwijzen als je ze vraagt naar de grote componisten van onze industrie.

Theathrythm Final Bar Line demo gameplay 2

Uematsu is verantwoordelijk voor vrijwel alle muziek van de eerste tien Final Fantasy-games dus het gros van de muziek dat je zal gaan spelen, is van hem. Latere muziek is er niet minder om geworden, met toppers als Hamazu en Yoko Shimomura. Laatstgenoemde is een naam die niet veel mensen kennen, maar heeft een belachelijk CV op haar naam met Street Fighter II, de Super Mario RPGKingdom Hearts en nog veel meer. Met de leveranciers van de muziek zit het dus wel goed, en dat is niet onbelangrijk: Theathrythm Final Bar Line brengt maar liefst 385 nummers met zich mee!

Als je het spel begint, dan krijg je een sleutel om een game mee vrij te spelen. Is jouw favoriete deel Final Fantasy X? In dat geval heb je niet alleen een geweldige smaak, maar kan je die sleutel gebruiken om meteen met dat deel te beginnen. Vervolgens speel je door zo’n vijftien nummers van de game op volgorde. Zo kan je, met name als je de game daadwerkelijk hebt gespeeld, het verhaal een beetje nalopen in je hoofd terwijl je klassieke nummers herleeft.

Leuk is hierbij dat terwijl je speelt, je een achtergrond te zien krijgt die geïnspireerd is op het moment van de game waar de muziek zich afspeelt. De ene keer is dit wat beter gedaan dan de andere keer, dus waar het soms een enorm toegevoegde waarde heeft, is dat soms minder het geval. We merkten bijvoorbeeld dat dit bij Final Fantasy XIV erg goed gedaan is en dat maakt het wat ons betreft het beste “verhaal” binnen Theathrythm.

Theathrythm Final Bar Line demo gameplay

Het gameplaygedeelte is redelijk rechttoe rechtaan. Er gaan noten van links naar rechts en op het juiste moment moet je op een knop drukken. Het maakt niet uit welke knop dat is, dus je kan afwisselen voor het gemak en op hogere moeilijkheidsgraden zal dat een must worden. Dan heb je nog speciale noten die je bijvoorbeeld ingedrukt moet houden, of in plaats van een knop indrukken moet je je analog stick(s) een specifieke kant op sturen. Het is heel simplistisch, maar kan enorm pittig worden. Na de eerste paar uur spelen zaten we nog steeds ergens tussen de tweede en derde moeilijkheidsgraad, terwijl sommige nummers zelfs een vierde hebben.

Theathrythm Final Bar Line is een geweldige ervaring voor muziekliefhebbers en met name fans van Final Fantasy. Het is mooi dat je in je eigen volgorde de verschillende titels door kan spelen en met de deluxe-edities heb je de beschikking over 385 nummers, waaronder een paar speciale uitvoeringen en remixes van geliefde klassiekers. Dat gezegd hebbende, Square Enix heeft het wel veilig gespeeld. Er zit niets in de game waarvan je helemaal versteld zal staan, geen glorieuze verrassingen, geen bijzondere, nieuwe toevoegingen. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet. Het is een liefdesbrief aan de muziek van Final Fantasy en we verwachten jarenlang regelmatig met veel plezier even een paar liedjes te spelen.

Theathrythm Final Bar Line is voor deze review gespeeld op PlayStation 5 via Backwards Compatibility. De game is beschikbaar voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.