Tales of Symphonia Remastered
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Tales of Symphonia is en blijft een geweldige JRPG. Deze remaster geeft het spel een fris, nieuw uiterlijk, maar op het technische vlak stelt het toch wel wat teleur.

Tales of Symphonia verscheen in 2004 voor de Nintendo GameCube en was het vijfde deel in de hoofdlijn van de Tales of-reeks. Nu, bijna twintig jaar later, brengt Bandai Namco een vernieuwde versie uit van een van de meest geliefde delen uit de reeks. Lees hier onze review van Tales of Symphonia Remastered.

Tales of Symphonia draait om Lloyd Irving, een jonge knaap die zijn goede jeugdvriendin Colette moet helpen tijdens haar reis om de wereld te redden. Colette is namelijk de uitverkorene om mana terug te brengen in de wereld en de Desians te verslaan. Het gezelschap staat een uitdagend avontuur vol met obstakels en tegenslagen te wachten.

Wat je doorgaans mag verwachten van een remaster is dat de graphics wat worden opgepoetst en er de nodige ‘quality-of-life’-verbeteringen aanwezig zijn. Grafisch ziet Tales of Symphonia Remastered er inderdaad lekker fris uit en het cell-shaded-stijltje spat wat meer van je scherm af. Ook de gameplay zou verbeterd moeten zijn, maar aangezien wij het origineel nooit gespeeld hebben, is het lastig om daar een oordeel over te vellen.

Mocht je al wel eens een Tales of-game gespeeld hebben, dan weet je ongeveer wel wat je qua combat te wachten staat. Je combineert gewone aanvallen met speciale aanvallen genaamd Techniques. Je kunt maximaal vier speciale aanvallen activeren door ze onder de d-pad onder te brengen. Door vervolgens cirkel ingedrukt te houden en een van de d-pad-knoppen (of de linker analoge stick te gebruiken) in te drukken, voer je zo’n speciale aanval uit. De overige leden vechten automatisch, maar je kunt ze wel bepaalde orders meegeven. Zo laat je ze bijvoorbeeld je partyleden genezen als hun gezondheid onder een bepaald niveau komt, of je kunt ze dezelfde vijand aan laten vallen die jij aan het aanvallen bent. Gaandeweg je avontuur zullen er steeds meer opties en speciale vaardigheden bijkomen.

Op het technische vlak zijn we wat minder te spreken over Tales of Symphonia Remastered. Zo is bijvoorbeeld het camerawerk erg slordig, wat vooral tot uiting komt als je je op de field-map bevindt. Tussen de dorpen en dungeons (kerkers) door wandel je over de field-map richting je volgende bestemming. Hier kun je de camera alleen maar naar links of rechts bewegen, maar niet naar onder of boven. Wanneer je de camera gaat bewegen als je bij een berg staat, dan zal deze automatisch naar boven of onder kantelen. Draai je jezelf vervolgens om om in de andere richting te lopen, duurt het even voordat de camera zichzelf weer naar zijn normale punt beweegt en je dus even geen zicht op je directe omgeving hebt. Zeer irritant als je de vijanden even probeert te ontwijken. In de dungeons en de dorpjes is er een vast camerastandpunt en ook dan is het soms lastig om goed te zien waar je naartoe gaat.

Het grootste heikele punt van deze verbeterde versie ligt wat ons betreft bij het opslaan van je voortgang. Vroeger kon je in JRPG’s alleen op bepaalde punten het spel opslaan. Dat geldt ook zo voor het originele Tales of Symphonia en dat is in deze remaster niet anders. Nu is dat an sich geen probleem, maar het wordt wel vervelend als er vervolgens ook geen autosavefunctie aanwezig is. Nu blijft het peentjes zweten wanneer je team op sterven na dood is en je het liefst zo snel mogelijk weer terug wilt naar een dorpje om te genezen en je voortgang op te slaan. Ook in de dungeons zelf is er niet standaard een opslagpunt, maar moet je deze eerst zien te vinden om het vervolgens te activeren met een ‘memory gem’. Met een standaard iets hogere moeilijkheidsgraad, kan dit behoorlijk wat frustratie opleveren. Dood gaan kan zo maar betekenen dat je een heel stuk weer opnieuw moet doen en al je verdiende ervaringspunten, levels, items en techniques kwijt bent.

Tales of Symphonia is nog steeds een uitstekende game met een intrigerend verhaal en leuke dialogen. Deze remaster verbetert vooral de graphics, die een fris nieuw uiterlijk heeft gekregen. Het is vooral jammer dat bepaalde aspecten op het technische vlak niet goed zijn aangepakt. Met een beter camerawerk en het toevoegen van een autosavefunctie, was deze oude, klassieke Japanse Role-Playing Game ook anno 2023 een niet te missen titel geweest. Nu lijkt dit spel vooral interessant te zijn voor de diehard RPG-fanaten die wel weer zin hebben om terug te keren naar de wereld van Lloyd en Colette.

Voor deze review hebben wij de PlayStation 4-versie van Tales of Symphonia Remastered op een PlayStation 5 gespeeld. De game verschijnt op 17 februari 2023 voor PlayStation 4, Xbox One Nintendo Switch, pc en is tevens compatible met de PlayStation 5 en Xbox Series X|S.