Returnal pc-versie
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

We wisten al dat Returnal een topspel was, maar Sony heeft wederom puik werk afgeleverd met een fantastische pc-versie.

Sony is de laatste jaren onwijs goed bezig om hun exclusieve titels naar de pc te brengen. Grote namen als Spider-Man, Days Gone en Death Stranding zijn inmiddels al te vinden op het platform. Nu is ook de Returnal pc-versie aan dit rijtje toegevoegd en er is wederom een extra studio ingezet om de game zo soepel mogelijk te laten lopen op computers. Rond de originele release heeft Joost al een lovende review geschreven. Aangezien het qua inhoud bijna dezelfde game is, zullen we in deze recensie extra aandacht besteden aan hoe goed, fijn en soepel de game draait op pc.

Je speelt als Selene, een astronaut op een missie om mysterieuze signalen in de ruimte te onderzoeken. Nadat je crasht in navolging van zo’n signaal, kom je er al snel achter dat de planeet waar je je bevindt continu verandert. Daarnaast wemelt het van de enge monsters en zal je al snel een keer doodgaan. Gelukkig is dat niet het einde, aangezien Selene na iedere dood weer ontwaakt bij de plek van de crash. De bedoeling is steeds een stukje verder te komen om permanente upgrades te verzamelen en erachter te komen wat er allemaal aan de hand is met de planeet en Selene.

De gameplay bestaat uit een combinatie van vechten en platform-actie. Je rent, schiet, ontwijkt, springt en slaat je een weg door alle obstakels en monsters. De soepele gameplay was al een van de stokpaardjes van de titel en dat is nog steeds het geval in de Returnal pc-versie. De haptische feedback en speciale trigger-acties van de DualSense-controller werden goed toegepast op de PS5 en zijn ook beschikbaar in deze versie, mits je een geschikte controller aansluit. Natuurlijk zijn er ook veel pc-gamers die met toetsenbord en muis spelen. Daar is gelukkig ook aan gedacht. De standaard keybinds zijn logisch en snel onder de knie te krijgen, maar deze zijn ook volledig te configureren.

returnal pc-versie

Naast de soepele gameplay, waren velen ook onder de indruk van de graphics destijds. De omgevingen zien er prachtig uit met combinaties van natuur en buitenaards leven. Licht- en geluidseffecten zorgen voor een gespannen en mysterieuze sfeer, maar dit slaat om naar kleurrijke lasers en snelle muziek zodra er monsters in de buurt zijn. De pc-versie ondersteunt de nieuwste technieken zoals Ray Tracing, DLSS en FSR. Hiermee wordt alles nog een tikkeltje mooier en vallen zeker de prachtige reflecties van Ray Tracing op. Dit alles zorgde ervoor dat we tussen de actie door zeker af en toe een momentje pakten om van de omgevingen en uitzichten te genieten.

Natuurlijk kan alles er prachtig uitzien en de gameplay onwijs soepel zijn, maar als het spel niet lekker draait op pc heb je daar weinig aan. Wij speelden op een systeem met een Ryzen 7-proccesor met 8 kernen, 16 GB RAM, een Geforce RTX 2080 Super en een 21:9 extra brede monitor. We werden aangenaam verrast toen tijdens het opstarten al het instellen van de grafische opties voorbijkwam. De Returnal pc-versie komt ook met aangeraden instellingen, wat altijd fijn is. Uiteindelijk konden we met eerder genoemd systeem op een resolutie van 3440 bij 1440 pixels met de high preset en Ray Tracing op een stabiele 60 frames per seconde spelen. Met Ray Tracing uit en wat andere aanpassingen ging dit gemakkelijk naar de 100, wat hartstikke goed is met de eerdergenoemde specificaties.

Concluderend zijn we onwijs tevreden. Sony heeft tot nu toe al bewezen dat ze erg goed zijn in het overzetten van consolegames naar pc en aan dat succesvolle lijstje kan nu de Returnal pc-versie toegevoegd worden. De gameplay is net zo vloeiend als op de PlayStation 5 en ook met toetsenbord en muis is Selene goed te besturen. De graphics waren al uitstekend, maar door de opties die een computer heeft toe te voegen, is de game nog prachtiger geworden. Door de roguelite-insteek van het spel is het zowel een aanrader voor pc-gamers die fan zijn van het genre, als voor Returnal-spelers die nog extra van de game willen genieten.