Wanted: Dead

De titel van de game omschrijft enigszins het gevoel dat wij hadden na het recenseren, toch heeft Wanted: Dead af en toe een momentje waarop het laat zien wat het had kunnen zijn.

Regelmatig worden er nieuwe ontwikkelstudio’s opgericht door mensen die in het verleden hebben gewerkt aan grote titels en vaak lopen ze ook enorm te koop met dat gegeven bij de introductie van hun nieuwste game. De studio achter Wanted: Dead, Soleil Ltd., heeft mensen in dienst die vroeger hebben gewerkt aan Ninja Gaiden en Dead or Alive en dat steken ze dan ook niet onder stoelen of banken. Zelden zijn dit soort games een groot succes en wij gingen met Wanted: Dead aan de slag in de hoop dat het deze keer anders zou zijn. Hieronder lees je of dat ook echt is.

In Wanted: Dead speel je als Hannah Stone en maak je deel uit van de Zombie Squad, een elite eenheid die bestaat uit criminelen die levenslang hebben gekregen. Het verhaal is zo nietszeggend en verwaarloosbaar dat we hebben moeten opzoeken waar het nu uiteindelijk echt om draait. Zelfs na het bekijken van onderstaande video is het nog steeds een onsamenhangend geheel. Het draait in ieder geval om de organisatie Dauer Synthetics en dat ze slechte intenties hebben is wel duidelijk, maar dat is het dan ook zo’n beetje. De vele cutscenes helpen ook niet echt mee, ook die zijn chaotisch en de voice-acting is dramatisch. De leden van je team zijn ook lege hulzen en op geen enkel moment voel je hier ook maar een soort van verbinding mee.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als gameplay, want blijkbaar moet de game het daar van hebben. Hannah heeft een zwaard en meerdere vuurwapens tot haar beschikking. De vechtstijl heeft soms wat weg van hack-n-slash en soms wat van een third-person shooter. Het idee is best leuk, maar de uitwerking is dit zeer zeker niet. Je begint met een korte introductie waarin je de basis uitgelegd krijgt. In het begin denk je nog dat het best wel eens leuk kan worden, maar dat gevoel verdwijnt al vrij snel.

Je vecht in een team, maar je teamgenoten zijn zo waardeloos dat ze er net zo goed niet hadden kunnen zijn. De tegenstanders komen ook bijna altijd op jou af en rennen zonder enige problemen langs je teamgenoten. Ook is er geen mogelijkheid om ze opdrachten te geven, dus je moet het er maar een beetje mee doen. Zoals hierboven staat vermeld, heb je de mogelijkheid om je zwaard te gebruiken, evenals geweren en pistolen. Het hangt een beetje af van hoe ver de tegenstander van je afstaat, maar op het moment dat ze op je af komen rennen, doe je er goed aan om je zwaard gereed te houden. Het grote probleem is dat het allemaal te traag en te lomp is. Vechten met een zwaard zou soepel en snel moeten zijn, maar je hebt nooit het gevoel dat de actie die je uit probeert te voeren direct effect heeft. Er zit soms zoveel vertraging in dat je nog maar eens op de knop drukt, waardoor de mogelijkheid om een mooie combo verloren gaat. Ook het blokkeren is hierdoor erg lastig en is vaak meer geluk dan wijsheid.

Het schieten werkt iets beter, maar het is ook niet altijd duidelijk waar je de tegenstander moet raken om deze zo snel mogelijk dood te krijgen. Zelfs een aantal voltreffers in het hoofd hadden niet het gewenste effect. De ene tegenstander ging na een schot in het lichaam dood en de ander leek de kogels te absorberen als een spons. Dit maakt het vechten vooral enorm frustrerend.

Wat niet helpt, is dat de tegenstander net zo dom is als je teamgenoten. Zo kwam het voor dat ze zich ging verschuilen achter een open hekwerk, wat natuurlijk geen enkel effect had. Ook kunnen ze soms uit het niets in één keer achter je staan, waardoor je ineens af bent, wat het alleen maar nog minder leuk maakt. Wanneer deze vreemde zaken niet spelen, krijg je flarden te zien van hoe het spel wél had kunnen zijn. Het idee is namelijk prima, maar de uitwerking is dat zeer zeker niet.

Alsof het allemaal nog niet genoeg is, is het grafisch niet wat je mag verwachten van een moderne game. De graphics lijken soms een beetje op die uit het PS2-tijdperk, met name de omgevingen. Ook de personages hebben weinig uitstraling en bewegen niet zoals we dat gewend zijn. Dit was natuurlijk allemaal te vergeven als de rest heel erg goed was, maar dat is het gewoon niet.

Het idee achter Wanted: Dead is eigenlijk best prima, maar de uitwerking is gewoon niet wat het moet zijn. Het verhaal is flinterdun en chaotisch, de personages zijn de beperkte ruimte in je hersenen niet waard, de gameplay is matig en ook grafisch is het absoluut niet wat het had moeten zijn. Tel daar ook nog eens de hoge prijs van € 60,- bij op en wij zien weinig reden om deze titel aan te schaffen.

Wanted: Dead is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5 en pc. De game is verder verkrijgbaar op Xbox Series X|S en PlayStation 4.