Doorgaan naar artikel
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Conclusie

De basis voor een goede game is er, maar Kerbal Space Program 2 heeft nog een lange weg te gaan voordat het überhaupt zijn voorganger voorbij streeft.

Kerbal Space Program kwam ooit tot leven door een klein groepje dat gek was op ruimtevaart. Al snel ontwikkelde de simulatiegame een trouwe fanbase die honderden uren hebben gestopt in het maken van raketten en het verkennen van het heelal. In de tussentijd heeft Take-Two ontwikkelaar Squad overgenomen en werd in 2019 deel twee aangekondigd. De hoop was groot aangezien er nu een grote uitgever was die flink wat geld in het project kon pompen. Helaas waren er een aantal vertragingen, maar de hoop was dat er hierdoor een nog betere game uitkwam. Na lang wachten kunnen we nu eindelijk aan de slag met de Kerbal Space Program 2 Early Access, maar helaas werd het wel erg duidelijk dat het nog geen complete versie is.

In Kerbal Space Program 2 ben jij de baas over het ruimteprogramma van de groene Kerbal-wezens. Net zoals de mensheid is het hun droom om de ruimte, andere planeten en verre sterrenstelsels te ontdekken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je vele raketten, vliegtuigen, ruimtestations en uiteindelijk zelfs kolonies moeten bouwen. Zodra je een vliegwaardig toestel hebt gebouwd, is je taak nog niet voorbij. Ook het vliegen, manouvres instellen, missies plannen en reageren op ontstaande problemen zijn deel van je verantwoordelijkheid. Gelukkig zijn de Kerbals altijd enthousiast om je te helpen en opgeblazen te worden in een van je testvluchten.

Net als het eerste deel is Kerbal Space Program 2 Early Access een grote speeltuin voor raketwetenschap. Normaal gezien zou er ook nog een soort verhaalmodus zijn waarin je steeds meer technologieën ontgrendeld en onderzoek doet, maar voor nu biedt deze versie alleen de sandbox-modus. Hier is gelukkig al een hoop tijd in door te brengen en genoeg mee te doen. De meeste tijd zul je je in de werkplaats bevinden waar je raketten bouwt. De user interface is nog wat duidelijker dan het eerste deel en alle wetenschappelijke en natuurkundige details zijn te monitoren. Het bouwen zelf is zo simpel als een onderdeel uit de lijst selecteren en deze vastklikken op een ander onderdeel. Naast een aantal verbeteringen, komen er ook wat minpuntjes tevoorschijn. Zo werkt het vastklikken van onderdelen soms niet helemaal lekker en werkten een aantal functies zoals brandstofleidingen vaak niet.

kerbal space program 2 early access

Zodra je raket klaar is, is het tijd om deze te lanceren natuurlijk. Hier begint het echt op te vallen dat deel twee er best mooi uitziet, zeker vergeleken met het vorige deel. Ook de toegevoegde muziek die zich aanpast op wat zich afspeelt op je scherm is een toffe toevoeging. Mocht de raket niet opblazen tijdens de lancering en de dampkring weten te verlaten, is het tijd om je ruimtemissie uit te voeren. Het overschakelen naar de volgende fase van je raket is heel makkelijk en ook de besturing is prima te doen. Zodra we een koers of manoeuvre in wilde plannen, liepen we wel tegen wat dingetjes aan. Het werkt namelijk vooral met het verslepen van punten op je route, maar dit is soms niet precies genoeg of je hebt de info die je nodig hebt niet voorhanden. Dit is vooral raar omdat het in het vorige deel beter werkte en je juist voortuigang zou verwachten. Gelukkig is er nog een hoop tijd zulke dingen te verbeteren.

Een van de grootste verbeteringen in Kerbal Space Program 2 Early Access is de tutorial. Deze was zo goed als afwezig in het vorige deel, maar deze keer is er een heus trainingscentrum aanwezig. In de huidige versie kregen we daar de basis van alles betreffende rakettechnologie uitgelegd middels leuke video’s en begeleiding van een vrolijke Kerbal. Sommige trainingen, zoals het bouwen, zijn interactief waardoor je meteen leert door te doen. Dit is een groot pluspunt aangezien een van de grootste problemen van de serie was dat nieuwe spelers onwijs overweldigd konden worden. Dit opent hopelijk de deuren voor vele nieuwe raketingenieurs om Kerbal-space te gaan ontdekken.

kerbal space program 2 early access

Een Early Access-versie beoordelen is altijd lastig, aangezien er nog veel wordt toegevoegd aan de game. Voor nu biedt Kerbal Space Program 2 Early Access een leuke zandbak om je creativiteit los te laten en na vele explosies hopelijk eindelijk op de maan te kunnen landen. De graphics, presentatie, user interface en muziek zijn allemaal verbeterd. Het bouwen van de voertuigen is nog steeds vrij intuitief, maar sommige aspecten werken nog niet lekker of functioneren helemaal niet. Hetzelfde geldt voor het plannen van manoeuvre; het werkt vrij goed, maar zodra er precisie of meer complexiteit nodig is, laat de game nog wat steekjes vallen. Dit is vooral vreemd omdat het vorige deel dit in vele gevallen beter deed. Wellicht ligt het eraan dat deze titel volledig vanuit niets opnieuw gemaakt is. Voor nu zijn we vooral erg enthousiast dat de basis er lijkt te liggen, nu nog hopen dat de Early Access-periode de beloftes waarmaakt en er een topgame van maakt.