Doorgaan naar artikel
Resident Evil 4 Remake
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Afgaande op de gameplaybeelden lijkt het wel goed te komen met Resident Evil 4. We zijn vooral benieuwd of het spel het gevoel van het origineel gaat weten te benaderen.

Aan het eind van de maand mogen we aan de slag met een van de meest geanticipeerde games van dit jaar, namelijk de Resident Evil 4 Remake. Als we op de kwaliteit van de remakes af mogen gaan van deel twee en drie, dan mogen we alvast in onze handen wrijven, zeker om dat deel vier een van onze favoriete games ooit is. Het vierde deel van de reeks ruilt Raccoon City in voor het Spaanse platteland en plaatst je in de voeten van Leon S. Kennedy, die de ontvoerde dochter van de president moet zien op te sporen. De dorpelingen zijn echter allesbehalve vriendelijk en bezeten van een parasiet genaamd Las Plagas.

Wachten duurt natuurlijk altijd lang, maar gelukkig kregen wij de mogelijkheid om een off-hands demosessie te aanschouwen, waarbij we al een voorbode kregen van een van de latere stukken in de game. Wil je vooral spoilervrij blijven, dan is het wellicht raadzaam om te stoppen met lezen, al zullen we natuurlijk zo voorzichtig mogelijk omgaan met zaken verklappen.

De demo die we zagen speelt zich af in het kasteel in het vierde hoofdstuk van het spel. Leon heeft Ashley (de dochter van de president) inmiddels gevonden en samen proberen ze te ontsnappen uit het kasteel waar ze gevangen werd gehouden. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat Resident Evil 4 er werkelijk waanzinnig uitziet. Het is fantastisch om de bekende omgevingen terug te zien in veel meer detail en Capcom heeft wederom kosten nog moeite gespaard om de game een waardige remake te laten zijn. Alleen hierom willen we al terugkeren en we zouden zelfs de houterige besturing van het origineel voor lief nemen.

Gelukkig heeft Capcom dat niet gedaan en het belangrijkste kritiekpunt van het origineel, namelijk dat je niet kunt lopen en schieten tegelijk, is helemaal aangepast. Je zou zeggen dat dit de gevechten wat minder beklemmend zou kunnen maken, maar dat lijkt niet het geval. De vijanden lijken wat agressiever te zijn, om je in ieder geval op het puntje van je stoel te houden. Er zijn ook wat andere verbeteringen toegevoegd, zo kun je nu aanvallen van Ganados afweren met je mes met de juiste timing en dit opent vervolgens weer de mogelijkheid tot een melee-aanval. Ook kun je vijanden nu tijdelijk uitschakelen met flitsgranaten, waardoor ze kwetsbaar zijn voor aanvallen van dichtbij.

Een van de kritiekpunten van de fans op het origineel was dat de survival horror van de originele games was vervangen door een meer op actie georiënteerde gameplay. Mocht je hopen dat Capcom met deze remake toch weer wat meer naar de horror terugkeert, dan moeten we je helaas teleurstellen. De gameplay die wij zagen zit bomvol actie en neemt eerder een stap voorwaarts dan achteruit als het aankomt op aktiespektakel.

De gameplay toonde ons ook fragmenten waarbij je Ashley bij je hebt. Net als in het origineel lijkt Ashley meer een blok aan je been dan dat ze daadwerkelijk wat bijdraagt. Je kunt ervoor kiezen om haar dichtbij je te laten blijven of wat meer afstand te houden wanneer er een boze menigte op je afkomt. De Ganados zullen haar proberen terug te pakken en als ze dat lukt, dan is er nu een handige indicator die erop duidt dat er gevaar dreigt en je dus snel moet reageren. Een welkome verbetering, al hadden we wel graag gezien dat Ashley wat assertiever zou zijn. Wellicht is dat iets dat in de uiteindelijke game wel het geval gaat zijn.

Tot slot werden ook twee belangrijke gevechten getoond. De eerste is met de Garrador in de kerkers van het kasteel. In het origineel was dit een behoorlijk intens gevecht tegen een blinde vijand met gigantische metalen Wolverine-klauwen. Deze vijand is flink onder handen genomen en nu nog een flink stuk imposanter dan hij al was. Het tweede gevecht is het een-op-een-gevecht met Jack Krauser. Oorspronkelijk was dit een gevecht dat puur uit quick time events bestond, maar ditmaal zul je het helemaal zelf moeten doen.

Afgaande op de gameplaybeelden die we zagen, lijkt het wel goed te komen met Resident Evil 4. Wel vragen we ons af of het spel qua gevoel het origineel gaat weten te benaderen. Zeker door de aangepaste manier van vechten verliest het een klein beetje van zijn identiteit. Wel is duidelijk dat de game er geweldig uit gaat zien en dat wij in ieder geval niet kunnen wachten om zelf aan de slag te gaan!

Resident Evil 4 Remake verschijnt op 24 maart voor PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4 en pc.