Paranormasight: The Seven Mysteries Of Honjo
Tim Horsting
Tim Horsting

Paranormasight: The Seven Mysteries Of Honjo weet dankzij zijn sterke verhaal te boeien, door in het begin heel veel (en tegelijkertijd weer heel weinig) informatie prijs te geven, blijft het mysterie centraal staan. Helaas weet de ietwat onhandige besturing wel het tempo uit de game te halen.

Paranormasight van ontwikkelaar Square Enix begint in een razend tempo met de introductie van het centrale mysterie én de hoofdpersoon Shogo (hoewel de opening van de game hier al vraagtekens bij weet te plaatsen). Een moordmysterie staat in het midden van een groter verhaal rondom de zeven mysteriën van Honjo. Wat deze zijn en wat het verband is weten de makers lang verborgen te houden voor de speler. Toch weet de game nergens te vervelen. Shogo is namelijk een “curse bearer”. Dit houd in dat hij met zijn krachten mensen van het leven kan beroven. Hij zoekt de andere “curse bearers” om hen te doden en hun krachten te gebruiken om zijn vriendin Yoko weer tot leven te kunnen wekken.

Vooral in het begin vuurt de game een hoop informatie op de speler af, doordat er geen gebruik wordt gemaakt van stemacteurs, is het vooral veel leeswerk voor de speler. Hierbij is het wel fijn dat alle belangrijke informatie terug te lezen is in een van de vele, en soms onoverzichtelijke, menu’s. Ook is er in een scène vaak nog de mogelijkheid om een beknopte “recap” te krijgen van alle informatie. Dit is ook handig omdat je hiermee kan zien of je al dan niet iets gemist hebt.

De game speel je met een cursor. Door verschillende menu’s door te spitten kun je aanwijzingen en leads samenvoegen en zo de besta dialoogopties kiezen. Ook gebruik je de cursor om rond te kijken én om de vele puzzels op te lossen. Wat erg jammer is, is dat er redelijk in het begin één puzzel was die zó tof was, dat de rest van de game dit eigenlijk niet meer wist te evenaren. Dit wil niet zeggen dat de andere puzzels niet gaaf zijn, maar toch.

Ook gebruik je het point-en-click-mechanisme om rond te kijken op de verschillende locaties en zo aanwijzingen te verzamelen. Dit werkt de ene keer erg goed en de andere keer moet je net iets te precies op een persoon of locatie klikken. Het leidde ertoe dat wij af en toe een belangrijke aanwijzing of dialoog miste. Gelukkig is de game vergevingsgezind en is er de mogelijkheid tot het krijgen van hints. Wat het point-en-click-systeem vooral duidelijk maakt, is dat dit geen console game is. Na enkele uren te hebben gerotzooid met het bedienen van de cursor besloten wij onze Switch in handheldmodus te gebruiken en de muis met het touchscreen te bedienen. Duidelijk is dat de game zonder cursor niet zo goed zou werken, maar het haalt wel enorm de vaart uit het spel. Los daarvan speelt de game soepel op de Switch. Toch kent de game enkele schoonheidsfoutjes: in het begin wordt verteld dat je de stemmen van mensen kan muten als je bijvoorbeeld iemand niet wilt horen, maar doordat alle dialogen via tekst verlopen, is deze optie vrij overbodig.

Paranormasight: The Seven Mysteries Of Honjo is een spannende mysteriegame van dezelfde makers als The Centennial Case: A Shijima Story, maar dan met een strakkere focus en een beter script. De sterke puzzels, plotwendingen én meerdere eindes zorgen ervoor dat dit een toffe game is die we zeker kunnen aanraden.

Paranormasight: The Seven Mysteries Of Honjo is nu verkrijgbaar voor pc, mobiel en Switch