Saboteur: De Donkere Grot
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Door de nieuwe dynamiek en fraaie vormgeving is Saboteur: De Donkere Grot een leuke toevoeging aan de spellenkast om zo nu en dan op tafel te leggen.

999 Games bracht alweer een vierde versie uit van de hidden role-game Saboteur.  In Saboteur: De Donkere Grot bevinden de dwergen zich weer in de goudmijn. Deze staat staat op het punt in te storten. Paniek! Alle dwergen proberen de weg naar buiten te vinden, maar sommige dwergen gedragen zich enigszins verdacht. Zouden ze loyaal zijn of niet? In Saboteur: De Donkere Grot zijn er opnieuw een of meerdere saboteurs aanwezig die het goud verduisteren. Deze keer doen ze dat niet voor henzelf maar voor een van de twee clans.

Saboteur_Startpositie Foto: Joost Klein Middelink

In Saboteur: De Donkere Grot is iedere speler een dwerg met een eigen figuur op de startkaart midden in de goudmijn. De spelers maken deel uit van twee rivaliserende clans. Elke speler krijgt tevens drie goudklompjes en een clankaart. De voorkant van deze kaart laat zien voor welke clan je speelt, maar op de achterkant staat of je loyaal bent of stiekem voor de andere clan werkt. Iedere dwerg die de weg naar de uitgang weet te halen die onder een van de vier doelkaarten is verstopt, heeft goud verdiend voor zijn of haar clan. Met de bekende padenkaarten wordt dit pad uitgestippeld. Dit pad kan geblokkeerd worden door spinnenwebben die je kunt weghakken met een strijdbijl. Ook kun je onderweg monsters tegenkomen die jou een ronde knock-out slaan, die goud van je stelen of die een handkaart laten verdwijnen. Het spel eindigt als ieder lid van een clan uit de grot is ontsnapt of als niemand meer wat kan.

Een leuk aspect aan deze versie van Saboteur is dat je als team strijdt tegen een andere clan. Hierbij heb je een redelijk beeld van jouw tegenpartij, iets dat je in de andere varianten niet weet. Wel leidt dit de aandacht wat af van het feit dat er saboteurs in het spel zitten. Tegelijkertijd kan iemand uit de clan ook voor jouw eigen clan werken. Dit maakt het een heel ander spel dan de andere spellen in de Saboteur-reeks. Het is moeilijker in te schatten wie wat doet. Daar komt bij kijken dat de doelkaarten een stuk verder uit elkaar liggen, waardoor het zonder sabotage al een uitdaging is om de uitgang van de grot te bereiken. Goud is moeilijk te verkrijgen zonder bloot te geven voor welke clan je werkt. Dit maakt dat spelers niet snel gaan voor het pakken van goud. Vaak zijn de goudklompjes waarmee de dwergen het spel beginnen, het goud waarmee zij eindigen.

Saboteur_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Saboteur: De Donkere Grot speel je in ongeveer drie kwartier met twee tot acht spelers. Een spel met twee spelers is geen aanrader, omdat je dan alleen met loyale dwergen speelt en niemand stiekem voor de andere clan werkt. Vanaf drie spelers weet je niet of er één of twee saboteurs actief zijn. De vormgeving van deze Saboteur is in dezelfde stijl als de andere spellen in de reeks. Dit ziet er erg mooi uit, maar de dwergen lijken op een afstand zoveel op elkaar dat ze moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Het zou fijner zijn als het voetje van de dwerg bijvoorbeeld zou laten zien bij welke clan deze dwerg hoort. Het is een vrij uitgebreid spel voor zo’n klein doosje en het is gemakkelijk mee te nemen. Doordat de handleiding echter zo klein is, zijn de afbeeldingen wel moeilijk te zien.

Saboteur: De Donkere Grot is een leuke versie in de Saboteur-reeks dat echt een andere dynamiek heeft dan de andere spellen. Deze variant waarmee je in twee clans speelt, is een stuk uitdagender en ingewikkelder. Wel wordt de aandacht hierdoor wat afgeleid van het saboteren wat dit soort spellen juist zo leuk maakt. De vormgeving is weer erg mooi gedaan, waarbij het wel lastig te zien is welke dwerg bij wie hoort.