Doorgaan naar artikel
Road 96: Mile 0
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Road 96: Mile 0 is een toffe game die het zeker waard is om een of meerdere keren te spelen.

In 2021 verscheen het bijzondere Road 96, waarin je een groepje tieners moest helpen om uit de dictatuur van Petria te ontsnappen. In Petria regeert president Tyrak met harde hand. Een van de personages in dat spel is Zoë, de dochter van een minister van Tyrak. Haar achtergrond is dusdanig interessant dat ontwikkelaar Digixart het genoeg vond om een prequel rondom haar verhaal te maken om erachter te komen wat haar drijft om te willen ontsnappen uit Petria. Die prequel is Road 96: Mile 0 en die game is vanaf vandaag te krijgen.

Road 96: Mile 0 vertelt het verhaal van Zoë en haar beste vriend Kaito tot aan het moment waarop de roadtrip uit Road 96 begint. Zoë is de dochter van de minister van olie en Kaito is een arme jongen uit de achterbuurten van Petria die in opstand wil komen tegen het regime. We maken mee hoe zijn invloed er uiteindelijk voor zorgt dat Zoë erachter komt dat de regering niet is wat ze denkt dat het is en dat ze rebelleert.

Het feit dat er een game is die meteen volgt op deze titel, stelt de ontwikkelaar wel voor wat uitdagingen. Net als in Road 96 wil Digixart ook hier een verhaal vertellen dat zich ontvouwt aan de hand van jouw keuzes. Wel zullen die keuzes uiteindelijk op een logische manier moeten samenkomen, zodat Road 96 een logisch gevolg blijft van Mile 0. Dat is hen aardig gelukt. Tijdens de verhalende delen ben je continu bezig met keuzes maken: zet ik hier wat graffiti, verscheur ik de posters, maar je bent ook bezig met hoe je gesprekken benadert. Beide tieners hebben een statusbalk die voor Zoë bestaat uit veilig en avontuur en voor Kaito uit veilig en activistisch. Afhankelijk van hoe je personage zich ontwikkelt, zullen zich bepaalde zaken wel of niet voordoen of krijg je bepaalde keuzes in gesprekken wel of niet. Het is goed om te merken dat je keuzes invloed hebben, al blijven de hoofdgebeurtenissen van het verhaal wel in tact. Dat neemt niet weg dat Road 96: Mile 0 een bijzonder verhaal vertelt dat absoluut de juiste snaren weet te raken.

De verhalende delen spelen zich af vanuit de eerste persoon en je speelt afwisselend met Zoë en Kaito. Daartussenin is er echter een bijzonder gameplayelement toegevoegd, namelijk een muziekgame in de trend van Sayonara Wild Hearts. Je bestuurt dan afwisselend beide personages terwijl ze een fantasierijk parcours afgaan op hun skateboard en ondertussen zoveel mogelijk diamanten oppikken. Al slalommend, springend en bukkend baan je je een weg terwijl je zintuigen geprikkeld worden door wat zich voor je neus en oren afspeelt. Het klinkt eenvoudiger dan het is en het is absoluut lastig om een topscore te halen. Deze “rides” zijn ook na het voltooien van het spel los van elkaar opnieuw te spelen en maken de game geschikt om nog flink wat langer door te spelen.

De ride-gedeeltes worden ook gebruikt om delen van het verhaal uit de doeken te doen en vooral de gedachten van beide personages de vrije loop te laten gaan. Het is een welkom onderdeel, al voelen het verhalende deel en de rides op de een of andere manier toch meer als twee losse dingen die net zo goed in aparte games hadden kunnen zitten.

Op audiovisueel gebied is Road 96: Mile 0 best bijzonder. Heel mooi willen we de game niet noemen, maar door de stijl en vooral de muziek is het bij vlagen toch wel genieten geblazen. Zeker tijdens de rides worden je zintuigen volop aan het werk gezet.

Wel voelt het spel af en toe wat ongepolijst, zeker op de consoles. Je merkt dat er vooral is nagedacht over een besturing met de muis en het selecteren van antwoorden en objecten gaat dan ook met een cursor. Dat is bij vlagen nog best een precies werkje dat met de controller gewoon niet zo lekker werkt. De game is er prima speelbaar om, maar toch merk je wel dat je af en toe wat geïrriteerd raakt door de Spartaanse besturing.

Road 96: Mile 0 is een toffe ervaring geworden die het zeker waard is om een paar keer te beleven. Daarnaast zorgen de rides ervoor dat je de game nog wel een behoorlijke tijd kan spelen. Het doorspelen van het verhaal zelf kost je maar een paar uur, maar het loont wel om dat een paar keer te doen om te zien waar de keuzes toe leiden.

Wij speelden Road 96 Mile 0 op de Xbox Series. De game is daarnaast beschikbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc