Sherlock Holmes: The Awakened

Sherlock Holmes: The Awakened is een enorm tof avontuur dat je echt het gevoel geeft dat jij degene bent die het mysterie ontrafelt.

Al sinds 2002 is het Oekraïense Frogwares verantwoordelijk voor games rondom de beroemdste detective ter wereld: Sherlock Holmes. Het begon ooit met The Mystery of the Mummy en in 2021 verscheen Chapter One. Van de derde game in de reeks, het in 2008 verschenen Sherlock Holmes: The Awakened is nu een volledige remake verschenen die ons het mysterieuze verhaal van destijds opnieuw laat beleven.

In Sherlock Holmes: The Awakened worden Sherlock en Watson gevraagd om een ogenschijnlijk simpele reeks verdwijningen op te lossen. Het duurt echter niet lang voordat het duo uitvogelt dat er iets veel duisterders schuilgaat achter de verdwijningen en het lijkt verbonden te zijn met de mysterieuze Ctulhu-mythe.

De sfeer die Frogwares in deze game weet neer te zetten, is bijzonder goed. Het Victoriaanse tijdperk werkt bijzonder goed voor het bijna horror-achtige verhaal dat zich voor je ogen afspeelt. We willen niet te veel verklappen over dit verhaal en de locaties waar het zich allemaal afspeelt, maar het past allemaal erg goed bij de tijd waarin het zich afspeelt. Ondanks dat de sfeer goed is, is The Awakened grafisch niet erg bijzonder. Vooral de gezichtsanimaties doen wat onbeholpen aan en laten zien dat de engine wel een opfrisbeurt kan gebruiken om mee te kunnen met wat we inmiddels gewend zijn.

De wat matige graphics zitten het spel overigens zeker niet in de weg. Detective spelen is wat we willen en op dat onderdeel is alles dik voor elkaar. Elk hoofdstuk bestaat uit min of meer dezelfde ingrediënten: je hebt een open gebied waar je vrij door kunt rondlopen en door plekken te onderzoeken en mensen te ondervragen kom je steeds verder in het ontrafelen van het mysterie. Dit is overigens gevarieerder dan je op het eerste oog zou denken. Om bijvoorbeeld sommige antwoorden te kunnen krijgen, zul je eerder gevonden bewijsmateriaal bovenin je scherm moeten vastpinnen. Ook zul je regelmatig op basis van gevonden informatie een gebeurtenis moeten reconstrueren. Om dit goed te kunnen doen is het van belang dat je het juiste bewijs hebt verzameld en de plaats goed hebt onderzocht.

Wanneer eenmaal de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen, kun je een verdachte confronteren en in het “mind palace” de belangrijkste vragen oplossen. Dat doe je door de juiste bewijsstukken met elkaar te combineren tot een passend verhaal. Het kan zeker in het begin wat overweldigend voelen, zeker wanneer je net in een nieuw hoofdstuk bent begonnen.

Het belangrijkste dat Sherlock Holmes: The Awakened goed doet, is je het gevoel geven dat je zelf de mysteries oplost. De game houdt je niet aan het handje en kent bijvoorbeeld ook geen hint-systeem, wat uiteindelijk wel een enorm goed gevoel geeft wanneer je langzaam maar zeker doorkrijgt hoe alles in elkaar steekt. Het enige waar het spel je mee helpt is bij het bewijs aangeven wat je er mee kunt doen. Dit is overigens ook uit te schakelen voor de echt geoefende detectives, net als een aantal andere opties die aangeven dat je op het goede pad zit. Dat laatste is overigens alleen aan te raden als je goed bekend bent met de reeks of gewoon een beetje masochistisch bent aangelegd.

Mocht je het origineel hebben gespeeld en je afvragen wat er anders is, dat is praktisch alles! De game lijkt in niets meer op de originele game uit 2008 en ook grote delen van het script zijn aangepast. Eigenlijk is het originele verhaal gepakt en in het mal gegoten die de meest recente delen ook gebruikt hebben. The Awakened is dus verre van een luie remake!

Sherlock Holmes: The Awakened is een enorm tof spel dat je echt het gevoel geeft dat jij degene bent die het mysterie ontrafelt. Daarbovenop is het bovennatuurlijke horror-verhaal een van de tofste uit de serie. Daar doen de wat matige graphics verder niets aan af.

Wij speelden Sherlock Holmes: The Awakened op de PlayStation 5. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.