Minecraft Legends

Minecraft Legends is vooral weggelegd voor de jongere gamer die wel van een strategische uitdaging houdt. Voor gamers met meer ervaring is het spel te simpel en tegelijkertijd te frustrerend.

Minecraft is een fenomeen dat we hopelijk niemand meer uit hoeven te leggen. Minecraft Legends pakt het universum, met wezens zoals Piglins en Creepers dat je misschien wel kent. In Minecraft Legends zijn de Piglins vanuit de Nether ontsnapt en naar de bovenwereld gekomen, waar iedereen normaliter vredig leeft. In een avontuur waarbij je strategie combineert met actie zal je de Piglins terugdrijven naar de Nether.

Minecraft Legends gebruikt het overduidelijke Minecraft-stijltje en dat moet je maar net wat vinden. Wij vonden het wel iets ‘schattigs’ hebben in de positieve zin en bij filmpjes wordt er gebruikgemaakt van een shader-pakket waarmee het iets meer een dramatische feel krijgt. Het verhaal van Legends is niet om over naar huis te schrijven. De twee zinnen die wij in de introductie hebben gebruikt om het verhaal te omschrijven, is zowat alles dat je nodig hebt om het hele verhaal te begrijpen.

Qua gameplay is er gelukkig wat meer om over te praten. Minecraft Legends is een rare combinatie tussen realtime-strategie en actie en de game speelt zich af in een open wereld. Je beleeft het spel vanuit de derde persoon en speelt als een poppetje dat rondrijdt op een paard. Je kan met een druk op de knop een gebied selecteren waar op magische wijze hout of steen (en later andere grondstoffen) voor je verzameld wordt. Dit hout of steen kan je weer gebruiken om simpele constructies te maken. Niet volledig met de vrije hand zoals in Minecraft, maar je kan kiezen uit poorten, muren, trappen, bruggen, torens die pijlen afschieten en meer.

Ook kan je kleine gebouwtjes neerzetten waarbij je op een knopje kan drukken om een wezen die bij het gebouw hoort tot je te roepen, tot een maximum van twintig. Deze wezentjes kan je je weer laten volgen door bij ze in de buurt te staan en op een knop te drukken, vervolgens kan je weer iedereen die je volgt ergens heen sturen om bijvoorbeeld een punt te verdedigen of aan te vallen.

In Minecraft Legends ben je vooral bezig met het verdedigen van dorpen of het aanvallen van basissen die verspreid zijn over de wereld. Met name bij het verdedigen zal het bouwen van muren, poorten en torens erg helpen. Bij het aanvallen maak je eigenlijk alleen gebruik van de wezentjes die je volgen en je eigen poppetje. Zelf kan je, naast het geven van bevelen, rondlopen, springen en zwaaien met je zwaard.

Minecraft Legends zal voor kinderen wellicht een diepgaande game zijn, omdat voor hen het dunne laagje strategie als een daadwerkelijke uitdaging gezien kan worden. Voor de gamer met wat meer ervaring is het eigenlijk een mix die ervoor zorgt dat je van allebei de kanten niet echt kan genieten. Als action-adventure is Legends te eenvoudig: je doet niets anders dan zwaaien met een zwaard, maar er zit net weer te veel strategie in om gewoon helemaal een rustige game te zijn waarbij je je verstand op nul zet. Aan de strategische kant van het spel zit hier ook weer niet genoeg diepgang in om je erin te kunnen verdiepen.

Het lastigste onderdeel van Minecraft Legends is helaas de besturing. Wie vaker strategiespellen speelt weet dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, maar in dit geval voelt het soms als een choreografie leren met je handen in plaats van voeten en overal in de kamer liggen legosteentjes op de grond. De choreografie zelf is niet zo lastig, maar de uitvoering is heel naar. Datzelfde is er aan de hand in Minecraft Legends. De besturing is overduidelijk gemaakt voor controllers en we raden elke pc-speler ook meteen af om het met een muis en toetsenbord te proberen. Maar zelfs met de controller is het een onhandige besturing. Je moet met de d-pad kiezen tussen grondstoffen verzamelen, gebouwen neerzetten of altaars voor troepen bouwen. Vervolgens moet je de bumpertoetsen gebruiken om in Minecraft-stijl te kiezen welk gebouw of welke grondstof je wilt selecteren en vervolgens moet je weer de rechtertrigger indrukken om iets daadwerkelijk te kunnen gaan plaatsen. Het zijn onnodig veel handelingen en haalt het tempo uit het spel.

Een ander onhandig punt is het feit dat je troepen niet selecteert zoals in een RTS, maar met een druk op de knop troepen die bij je in de buurt staan je gaan volgen. In een wat grotere belegering wordt het ongekend lastig om het overzicht te houden en gebeurt het te vaak dat een paar wezentjes net niet binnen je bereik waren. Nu is het spel niet zo lastig, dus kan je het argument maken dat het niet belangrijk is of je het perfecte overzicht hebt en je troepen strakke bevelen geeft, maar het haalt wel het plezier eruit voor iemand die graag het strategische aspect goed wil uitvoeren.

Hierdoor blijven we terugkomen naar de gedachte dat het spel eigenlijk vooral voor kinderen leuk zal zijn, of voor mensen die de lijn willen bewandelen tussen ‘je kan net niet je verstand op nul zetten, maar je kan ook niet te veel nadenken want dan raak je gefrustreerd’. En dat is jammer, want Minecraft Legends is wel een spel waar we van wilden houden. De combinatie is heerlijk en we hoopten eigenlijk op een Minecraft-variant van het geniale Brütal Legend.

De presentatie van het spel is zeer sterk en we applaudisseren het concept, maar de uitvoering is eigenlijk gewoon frustrerend. Voor kinderen die wel van strategische uitdaging houden zal het een geweldig spel zijn, voor de rest van de gamer-wereld is de besturing te onhandig en de strategie niet diepgaand genoeg.