Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is een uitstekende remaster die voor iedereen wat heeft. Voor nieuwkomers voelt het als een moderne game aan door de nieuwe grafische stijl. Voor veteranen heb je nu de mogelijkheid om je eigen missies te maken en te delen met de wereld.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp verschijnt morgen, 20 april, exclusief voor de Nintendo Switch. Afgelopen weken zijn wij al met de game aan de slag gegaan en we vertellen je graag over deze nieuwe oude ervaring.

Advance Wars is oorspronkelijk gemaakt door Intelligent Systems, een studio die als naam niet veel mensen kennen, maar hun games wel. Ze waren vroeger verantwoordelijk voor onder andere Paper Mario en WarioWare en sinds de jaren 90 is hun grootse trots zonder twijfel Fire Emblem. Net zoals Fire Emblem is ook Advance Wars een strategische game.

Het is een game die draait om moderne oorlogsvoering. Dus geen paarden en zwaarden, maar geweren, tanks, helikopters en alles dat daarbij komt kijken. Wees niet bang, het is ondanks dat geen heftige game. Het spel is enorm luchtig en qua sfeer voelt het bijna meer als rivalen die een leuk bordspelletje spelen dan dat het iets weg heeft van een bloederige oorlog.

Je speelt dus op een slagveld dat is ingedeeld in vakjes. Al je verschillende soorten troepen, van een meerdere types infanterie tot voertuigen in allerlei soorten en maten, kunnen een bepaalde hoeveelheid vakjes per beurt lopen en een actie uitvoeren. Over het algemeen is die actie simpelweg “schieten”, maar je hebt bijvoorbeeld ook karretjes die je soldaten kunnen transporteren of tanks kunnen voorzien van munitie. Verder zijn er op het slagveld allemaal verschillende soorten terreinen, zoals bossen, bergen en water, die je strategisch kan gebruiken. Het is lastiger om over dit terrein te gaan, maar in een berg krijg je meer verdedigingspunten (en ben je dus minder kwetsbaar) dan wanneer je gewoon op de grond staat.

De meeste missies win je door alle vijandige troepen te elimineren, of de basis van je tegenstander in te nemen. Het klinkt enorm simpel en dat is nou ook precies de charme van Advance Wars: een simpel principe leidt tot lastige puzzels door hoe missies opgebouwd zijn. Verschillende combinaties van terreinen, vijandige troepen, de troepen die jij beschikbaar hebt en de plaatsing van steden en basissen om in te nemen, zorgt ervoor dat levels niet snel eentonig worden. De game begint lekker makkelijk, maar beetje bij beetje worden er meer elementen toegevoegd en de latere missies zijn geen eitje.

Zoals we ook al in onze preview vertelden, is Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp een behoorlijk veilige remaster. De kerngameplay is niet aangepast. We hebben een groot aantal van de beginmissies vergeleken met het origineel en die zijn 100% hetzelfde gebleven, zelfs inclusief op welk vakje elk groepje soldaten of elk voertuig start. Het kan zijn dat er later wel gameplayveranderingen zijn doorgevoerd, maar dan zal het zeer minimaal zijn. Heb je de games dus als grijs gespeeld, dan heb je voor de singleplayercampagne eigenlijk geen reden om het spel in huis te halen: je kent alle levels al. Tegelijkertijd spreekt het voor de kwaliteit van Advance Wars ruim twintig jaar geleden dat de gameplay nog steeds als een huis staat.

De UI en de algemene graphics hebben wel de nodige laag verf gekregen en dat zorgt ervoor dat het spel modern aanvoelt. Als je de games niet zou kennen en niemand je zou vertellen dat het om een remaster gaat, zou je tijdens het spelen zo geloven dat het een volledig nieuw spel betreft. Een veel groter compliment kan je eigenlijk niet geven aan zowel de remaster als het origineel, want de prestatie is van beide kanten afkomstig. De stijl van de remaster is lekker kleurrijk en de animaties zijn prima. Het ziet er net zo uit als een moderne animatieserie eruit zou zien en de vrolijke stijl draagt bij aan de luchtige sfeer die Advance Wars ademt.

Als kers op de taart is er nog een hele nieuwe feature toegevoegd: een custom map editor. Hiermee kan je je eigen levels maken, met de wereld delen en gebruiken om tegen de computer of andere mensen te spelen. Ben je dus een veteraan van de serie die zo hardcore is dat je graag op een boel zelfgemaakte maps (van jezelf of anderen) wil spelen, dan is dit een gouden toevoeging. De nieuwkomer zal zich vooral gaan richten op het doorspelen van alle verhaalmissies, daar ben je ook al tientallen uren zoet mee.

Op een enkele nieuwe feature na is Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp een hele veilige remaster. Als het origineel echter nog zo sterk staat qua gameplay, dan is dat helemaal geen erg iets. De nieuwe laag verf zorgt ervoor dat het als een moderne game aanvoelt en veel positiever kan je niet over een remaster zijn.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.