Goblins of Elderstone
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Goblins of Elderstone is een schattige en charmante citybuilder die een goede balans vindt tussen micro- en macromanagement.

Goblins zijn welbekende wezens in de entertainmentwereld. De kleine groene wezentjes worden vaak als gierig en kwaadaardig weggezet, maar spelen zelden de hoofdrol. Het citybuilder-genre heeft daarbovenop vaak een historische, moderne of sci-fi setting. Met Goblins of Elderstone komt hier verandering in en is het aan jou de taak een gemeenschap op te zetten die bestand is tegen de elementen, vijanden en vreemdelingen van buitenaf. Na vijf jaar in Early Access is nu de officiële versie uit. Hier zijn wij mee aan de slag gegaan en we werden aangenaam verrast.

Je begint de game door een aantal keuzes te maken die iedere poging weer verschillend maken. Je kunt kiezen of je goed, neutraal of kwaadaardig bent, welke goden je aanbidt voor bepaalde bonussen en wie je vijanden zullen zijn. Naast deze opties krijg je ook nog een keuze waar je in de wereld je nederzetting gaat stichten. Hierbij is het van belang een plek dicht bij een grondstof als steen of hout te kiezen. Zodra deze keuze gemaakt is, begint de game echt en bouw je al snel je eerste gebouwen om goblins te huisvesten of grondstoffen te delven. Bij de productiegebouwen komt al wat van het micromanagen naar voren, aangezien je de goblins met de juiste vaardigheden op de juiste plek moet zetten. Na een rustige beginfase komt de echte uitdaging: winter.

Winter blijkt in Goblins of Elderstone de grootste uitdaging. De juiste plaatsing van je gebouwen en een efficiënte aanstelling van goblins blijkt nu extra belangrijk. Voedsel en haardhout vliegen erdoorheen en er is een grote kans dat een aantal inwoners de lente niet haalt. Er zit door de groei van je gemeenschap en hun groeiende eisen een fijne, constante uitdaging in de game. Daarnaast zijn er ook nog wilde beesten en nare wezens die het je lastig maken, naast de vijanden die je in het begin hebt gekozen.

Goblins of Elderstone

Naast dat de uitdaging het leuk houdt, is het zien ontwikkelen van je stad ook erg bevredigend. De meeste gebouwen zien er, net als heel de game, kleurrijk en schattig uit. Daarnaast worden ze op een leuke manier met houten bruggen verbonden, waardoor je een unieke, dynamische nederzetting krijgt. Uiteindelijk blijft er een fijne combinatie bestaan van micro- en macromanagen. Je bouwt langzaam maar zeker een grote stad, terwijl je ook moet letten op dat de juiste goblins met de juiste vaardigheden overal terechtkomen. Dit zal je ook in de gaten moeten houden en regelmatig diensten wisselen afhankelijk van wat je nodig hebt. Later komen er ook nog expedities en raids bij, die je de hele regio laten domineren en nog een extra laag variatie geven.

Helaas zijn er ook wel wat minpuntjes. In sommige aspecten van het spel zit juist niet zo super veel variatie. Zo zijn er redelijk weinig verschillen in persoonlijkheden en gebouwen kunnen er wat hetzelfde uitzien. Ook de AI had wat beter kunnen zijn: je ziet je onderdanen nog regelmatig vreemde routes nemen of niet volledig naar je luisteren, wat zeker tijdens gevechten en andere gevaarlijke situaties frustrerend kan zijn. Gelukkig kwam dit niet al te vaak voor en hebben we verder weinig aan te merken.

Goblins of Elderstone

Al met al is Goblins of Elderstone een charmante, uitdagende en leuke citybuilder die eer doet aan de groene wezentjes. Er zit een goede combinatie van micro- en macromanagement in en terwijl je je stad bouwt zul je ook op je individuele bewoners moeten letten en taken uitdelen. Door toenemende inwoners, eisen en dreigingen blijft er een leuke uitdaging in het spel zitten, zeker zodra je de rest van de wereld gaat verkennen. Na een lange Early Acces-periode heeft Outerdawn een mooi product geleverd.

Voor deze review speelden we Goblins of Elderstone op pc, de game is exclusief verkrijgbaar voor dit platform.