The Number
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

The Number is een leuk kort spel waar veel meer uitdaging in zit dan de eerste aanblik doet vermoeden. Over alle details is nagedacht en het spelmechanisme is niet iets dat wij van andere spellen kennen. The Number krijgt geen vijf sterren omdat er daarvoor net te weinig variatie in zit. Maar het is zeker een spel dat je tussendoor gemakkelijk uit de kast trekt om even te spelen.

Van speluitgever Repos Production verscheen dit jaar The Number. Dit is een typisch van origine Japans spel dat je redelijk snel wegspeelt. In Japan wordt ieder jaar een prijs uitgereikt voor een spel dat niet te veel kost. Daardoor worden in dit Aziatische land veel kleine spellen ontwikkeld waar met weinig spullen een uitdagend spel gespeeld kan worden. In The Number is het de bedoeling dat je inschat welk getal jouw tegenspelers opschrijven en ervoor zorgen dat jouw eigen getallen niet overeenkomen. Haal de meeste punten en win het spel!

The_Number_Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

The Number speel je in twee rondes waarbij een ronde bestaat uit vijf beurten. Iedere beurt schrijf je een getal dat uit drie cijfers bestaat op jouw spelersbord. Deze cijfers mag je de ronde niet meer gebruiken. Wél mag je een cijfer meerdere keren in jouw getal gebruiken in één ronde: 442 bijvoorbeeld. Iedereen schrijft een getal in het geheim op het eigen spelersbord. Hierna worden de bordjes opengelegd en op volgorde van groot naar klein op tafel gelegd. Je begint bij het grootste getal. Als een cijfer in dit getal ook voorkomt in een lager getal, is de speler met het hoogste getal af en krijgt deze geen punten. Alle andere spelers wier getal wel is goedgekeurd, krijgen net zoveel punten als het eerste cijfer van het opgeschreven getal, waarbij de persoon met het grootste getal nog een bonus krijgt. Dit doe je nog vier keer en dan speel je ronde twee.

The Number is leuk om een paar keer achter elkaar te spelen omdat er echt uitdaging in zit. Op het eerste gezicht lijkt het wat saai vormgegeven, maar er zit vrij veel in voor zo’n kort spelletje. Iedere zet moet je goed nadenken of je gaat voor een hoog getal voor veel punten en het gevaar helemaal geen punten te verdienen, of een lager getal met meer gegarandeerde punten. Hierbij kun je niet iedere beurt gaan voor dezelfde strategie omdat jouw medespelers dat doorhebben en hierop kunnen inspelen. Dit is niet een spel om tien keer achter elkaar te spelen, maar wel eentje om vaker uit de spellenkast te halen of om bijvoorbeeld mee te nemen op vakantie.

Het mooie aan The Number is dat er duidelijk goed nagedacht is over elk aspect van het spel. Omdat je met stiften en wissers speelt, hoef je geen speelblokken erbij te kopen. Ook is er voor elke spelerskleur een symbool waardoor spelers met kleurenblindheid geen problemen ervaren. Een nadeel is dat er punten met uitwisbare inkt op de achterkant van het spelersbord geschreven moeten worden. Als je het bord vervolgens omdraait veeg je soms de inkt weer weg waardoor je jouw punten niet meer kunt aflezen. Je speelt The Number in ongeveer een kwartier met drie tot vijf spelers.