Doorgaan naar artikel
De meest veelbelovende toepassingen van crypto coins in de game-industrie op dit moment
NWTV-redactie
NWTV-redactie
Profiel

De game-industrie heeft de afgelopen jaren verschillende innovaties gezien die de manier waarop we gamen, hebben veranderd. Een van de recentste innovaties die de industrie heeft gezien, is de opkomst van crypto coins. Cryptocurrency’s zoals Bitcoin, Ethereum en Ripple bieden talloze mogelijkheden voor de game-industrie, van betalingen en transacties tot nieuwe manieren om games te spelen. In dit artikel bespreken we enkele van de meest veelbelovende toepassingen van crypto coins in de game-industrie op dit moment.

1. Betalingen en transacties

Een van de meest voor de hand liggende toepassingen van crypto coins in de game-industrie is betalingen en transacties. Het gebruik van crypto coins als betaalmiddel maakt het mogelijk om transacties sneller en veiliger uit te voeren, zonder de noodzaak van tussenpersonen zoals banken. Dit kan zorgen voor snellere en efficiëntere betalingen voor in-game items, maar ook bijvoorbeeld voor het kopen van in-game currency, denk aan Robux en Minecoins.

2. In-game currency

Veel games hebben natuurlijk hun eigen vorm van in-game currency. Hiermee kunnen spelers items kopen binnen een spel, bijvoorbeeld cosmetische voorwerpen om een personage aan te kleden. Wanneer ontwikkelaars een eigen vorm van in-game currency gebruiken, moet dit ergens centraal worden bijgehouden. Als ontwikkelaars overstappen naar crypto currency, is dit allemaal decentraal geregeld en een stuk veiliger. Hierdoor hebben ze meer tijd om daadwerkelijke aan de game te werken.

3. Veilig bewaren van in-game items

Zoals hierboven is beschreven, hebben veel games ook de mogelijkheid om in-game items te kopen. Deze moeten ergens bewaard worden en vaak gebeurt dat op een centrale server die daarmee natuurlijk een mooi doelwit is voor hackers. Wanneer ontwikkelaars gebruikmaken van blockchain-technologie, de techniek achter crypto currency, dan maak je het voor hackers bijna onmogelijk om deze in-game voorwerpen te stelen. Dit is natuurlijk wel het laatste dat je wilt hebben als uitgever van een populaire game.

4. Veilige marktplaats voor kopen en verkopen in-game items

In-game items zijn er in verschillende soorten en maten. Je hebt natuurlijk spullen die bijna iedereen heeft, maar het komt ook voor dat je een heel zeldzaam item treft. Soms wil je dit zelf houden, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je het wilt verkopen aan iemand anders. Dit is niet nieuw en voor verschillende games bestaan er sites waar je in-game items kunt kopen en verkopen. Blockchain-technologie zou een mooie uitkomst bieden om dit op een veilige manier te laten gebeuren en dan vooral met het oog op fraude.

5. Blockchain-gebaseerde identiteit

In veel games kun je een eigen personage ontwerpen, maar dit moet je natuurlijk voor elke game weer opnieuw doen. Het zou natuurlijk mooi zijn als ontwikkelaars de koppen bij elkaar steken en met een soort standaard komen waarop je een personage kunt ontwerpen. Als deze standaard dan geïmplementeerd zou worden in verschillende games, dan kun je jouw personages, die veilig in de blockchain staat, gebruiken in verschillende games.