Doorgaan naar artikel
System Shock
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

System Shock is een toffe remake geworden, maar dan vooral voor puristen. Nieuwkomers moeten goed hun best doen om niet afgeschrokken te worden door de wat gedateerde eigenschappen die zijn geërfd van het origineel.

Remakes zijn tegenwoordig helemaal hip en happening met wisselende resultaten. Recentelijk zagen we nog de uitstekende nieuwe versies van Resident Evil 4 en Dead Space die als schoolvoorbeeld kunnen dienen van hoe het moet. Vorige week is er ook een remake verschenen die wellicht wat minder ruchtbaarheid heeft gekregen, maar misschien wel een grotere klassieker is dan eerder genoemde games. We hebben het hier over System Shock, een actie-avontuur uit 1994 die gespeeld werd vanuit een eerstepersoons perspectief. Nightdive Studios, dat zich eerder al ontfermde over System Shock: Enhanced, heeft het spel opnieuw onder handen genomen en helemaal opnieuw opgebouwd om weer mee te kunnen met de huidige generatie games. Is het de studio gelukt om iets memorabels neer te zetten?

In System Shock neem je het als hacker op tegen een gewelddadige A.I. genaamd SHODAN. Deze A.I. heeft de controle over het schip genaamd The Citadel overgenomen en alle inzittenden vermoord, overgenomen of in een soort van zombies veranderd. Aan jou de nobele taak om deze virtuele vriend uit te schakelen, voordat er nog meer ellende ontstaat.

Wat eigenlijk meteen duidelijk wordt, is dat deze remake behoorlijk trouw is aan het origineel. Dat uit zich vooral in het complexe leveldesign en het gebrek aan richting dat je wordt gegeven. In moderne games is het bijna standaard geworden dat je overal indicatoren hebt die je een hint geven richting je volgende doel. Dat gebeurt hier een stuk minder en doordat de omgevingen behoorlijk op elkaar lijken, is het soms erg lastig om je weg (terug) te vinden. Dat maakt de ervaring soms erg frustrerend, zeker wanneer je dit niet gewend bent. Aan de andere kant kun je het natuurlijk ook zien als een extra uitdaging, zeker als je vindt dat je tegenwoordig wel erg aan het handje wordt gehouden.

Tijdens het ontdekken kom je ook de nodige monsters en robots tegen die je het leven zuur maken. Ondanks dat deze tegenstanders over het algemeen niet heel erg intelligent zijn, is het vechten toch behoorlijk lastig. Het voelt niet heel erg prettig aan en het is lastig om schade te ontwijken. Gelukkig kun je jezelf wel helen, maar toch zul je nog regelmatig sneuvelen. Zeker in het begin. Daar komt ook meteen een volgend nadeel om de hoek kijken, want je keert namelijk niet meteen terug waar je bent geëindigd. Je komt tot leven in de laatste Medi-pod die je hebt geactiveerd en dat betekent dat je soms een behoorlijk stuk opnieuw moet doen. Irritanter is misschien nog wel dat sterven tot gevolg heeft dat je een filmpje moet kijken dat redelijk lang duurt en dat je niet door kunt spoelen. Niet erg voor een keer, maar na een keer of drie ben je het al wel zat.

Nu lijkt het misschien alsof we alleen maar negatief willen zijn, maar dat is niet zo, want System Shock heeft ook zeker zijn goede punten. De eerste daarvan zijn de graphics, want die zijn best wel speciaal. Van een afstandje ziet alles er mooi en modern uit, waarbij vooral de belichting opvalt. Kom je echter dichterbij, dan krijg je weer echt het jaren ’90 gevoel doordat je echt pixel-textures te zien krijgt. Het is lastig uit te leggen, maar het resultaat is bijzonder creatief en het laat zien dat de makers goed hun best hebben gedaan om de klassieker eer aan te doen. Wel voelt de game een stuk duisterder aan dan de originele game, wat natuurlijk ook mogelijk is met de bijzondere technieken. Dat maakt rondlopen op het schip een bijzonder toffe ervaring. Het is niet Dead Space-eng, maar op je gemak voel je je ook zeker niet.

Ook het geluid verdient een pluim en draagt een flink steentje bij aan de ervaring. Alles bliept, zoemt en ook de audiologs die je vindt zijn bijna zonder uitzondering erg geslaagd ingesproken. Je voelt de angst en onzekerheid bij de bemanning terwijl ze ten prooi vallen aan de bloeddorstigheid van SHODAN.

Er is absoluut plezier te halen uit deze System Shock-remake, maar het zou fijn zijn geweest wanneer Nightdive het had aangedurfd om iets verder af te dwalen van het origineel. Hoewel de ouderwetse systemen vanuit nostalgisch oogpunt hun charme hebben, zal het voor nieuwe ontdekkers vooral frustrerend werken. Mocht je je er echter doorheen kunnen zetten, dan staat je een bijzonder sfeervol avontuur te wachten.

Wij speelden System Shock op de pc. Voorlopig is het spel exclusief verkrijgbaar voor dit platform. In het najaar volgen er nog versies voor de PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4 en Xbox One.