Doorgaan naar artikel
The Divison Resurgence
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

The Divison Resurgence lijkt een prima, premium tactische shooter op je telefoon te gaan worden. Het grote vraagteken blijft nog het verdienmodel.

The Division Resurgence is een mobile game-titel van Ubisoft en moet een premium-ervaring gaan bieden binnen de The Division-wereld, maar dan op een kleiner scherm. De beta gaat 13 juni van start, maar wij zijn alvast met de game aan de slag geweest en vertellen je over het begin.

The Division Resurgence voelt … verrassend premium. Daarmee bedoelen we dat, alleen maar omdat het op smartphones verschijnt, het zeker niet aanvoelt als een mindere of goedkope game. Cutscenes zijn van prima kwaliteit en het verhaal is precies wat je verwacht van een game in deze setting: New York gaat helemaal naar de getver en jij probeert de puinhoop op te ruimen.

Missies zijn, althans in het begin, vooral een combinatie van lopen naar het volgende gevechtspunt, dekking zoeken achter verschillende objecten, en plunderaars en boeven neerschieten. Dit doe je na een specialiteit te hebben gekozen, zoals de Vanguard of Field Medic. Wij kozen voor de Vanguard, waarmee we een soort puls los konden laten waardoor vijanden ook achter dekking zichtbaar werden en met onze zogeheten “Signature Ability” waren onze kogels gevaarlijker en wordt er voor een paar secondes automatisch gericht op vijanden, à la Soldier 76 in Overwatch.

Alhoewel de combat best lekker is voor een shooter op een telefoon, is de besturing wel flink wennen. Zoals je op bovenstaande foto ziet, zit de rechterkant van het scherm redelijk vol met knoppen. De rechterkant van het scherm moet je ook gebruiken om (zonder knop) je camera te bewegen, een vrij essentieel onderdeel van een third-person shooter. Het zal regelmatig voorkomen dat je een van de vele knoppen per ongeluk indrukt terwijl je eigenlijk gewoon je camera wilt bewegen. Het besturen van de camera wordt hiermee bijna een soort behendigheidstest, wat jammer is.

Ook is de opzet van missies in het begin wat eentonig. Loop een stukje, vijanden verschijnen vanuit de verte, zoek dekking, schiet tot iedereen dood is, loop weer een stukje, vijanden verschijnen weer, et cetera. Het voelt niet heel erg dynamisch en al na dertig minuten konden we de meeste momenten wel voorspellen.

Hiermee is The Division Resurgence tot dusver een prima ervaring, met nog wat kleine schoonheidsfoutjes. De setting wordt goed neergezet en de actie is lekker. Neem de klachten vooral met een korreltje zout, want missies kunnen best een stuk dynamischer worden na de introductie en het besturen van de camera kan meer gaan wennen.

Dan blijft nog een laatste vraagteken over: het verdienmodel. Daar konden we tijdens de preview geen gebruik van maken, dus weten we er niets vanaf. We weten dus niet of latere missies lastiger worden als je niet bakken met geld neerlegt, of dat het juist allemaal heel erg netjes is. Een definitief oordeel over The Division Resurgence blijft dus nog even uit, maar het begin is prima.