Story of Seasons: A Wonderful Life
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

Een mooie remake van het originele spel, waarbij je het leven op de boerderij mag ervaren. De mogelijkheid om als genderneutraal persoon te spelen en de vrije keuze uit huwelijkspartner maakt het een toegankelijk spel voor deze huidige tijd. Het is met recht een ontspannende feel-good game geschikt voor iedereen die van boerderij simulatiegames houdt.

Wij hebben de kans gekregen om de remake van Harvest Moon: A Wonderful Life te mogen uitproberen. Echte liefhebbers zullen het nog kennen van de GameCube zo’n twintig jaar geleden. Het populaire Harvest Moon werd sinds 1996 geproduceerd door Yasuhiro Wada. Er zijn veel verschillende delen uitgekomen, waarvan A Wonderful Life in 2004 in Europa is verschenen . Sinds 2009 werkt Ysahiro niet meer aan deze serie, om zich op andere projecten te kunnen focussen. In 2014 heeft de ontwikkelaar Marvelous Inc. de naam veranderd naar Story of Seasons.

Startscherm Story of Seasons

Story of Seasons: A wonderful Life begint in Forgotten Valley waar je door Takakura bent uitgenodigd om de boerderij te runnen die hij met jouw vader is begonnen. Je start een nieuw leven op deze boerderij in een wereld waarin je vrij kunt rondlopen. Dankzij het paard die je van Takakura krijgt, kun je je sneller verplaatsen op de map en dit kost minder energie dan lopen. Naast Takakura word je begeleid door 3 mythische wezentjes die in het bos in een boom wonen. Deze kleine vriendjes proberen samen met jou de godin op te roepen door zoveel mogelijk ‘wonderen’ te ontdekken, zoals nieuwe dieren op je boerderij. Maar of dat ooit gaat lukken?

Mythische wezentjes

Op je nieuw geërfde boerderij kun je koeien, schapen, geiten en kippen verzorgen en hier een band mee opbouwen door ze aandacht te geven. Vergeet niet je koe te melken en je schaap te scheren! Het beeld is niet helemaal goed uitgelijnd bij deze handelingen, wat hilarische momenten met zich mee brengt als je personage opeens het hoofd van de koe aan het melken is.

Story of Seasons: Verkeerd uitgelijnde handeling

Je dieren kunnen zich voortplanten, waardoor je boerderij meer zal uitbreiden en uiteindelijk zal je ook je stal moeten vergroten. Naast het verzorgen van de dieren, ben je ook gewassen aan het verbouwen. Dit alles onder het genot van een rustgevend muziekje, waar je er later in het spel meerdere van kunt vrijspelen. Er zijn diverse bomen, groenten en fruit te planten die je elke dag water moet geven. Let hierbij op dat je ze in het juiste seizoen plant en oogst, anders zullen de groentes helaas vergaan. Die les leerden wij te laat. Er gaat veel tijd zitten in het planten en water geven van de zaadjes, waar je wel wat geduld voor moet hebben. Uiteindelijk kun je ook gewassen fuseren, waardoor je speciale creaties krijgt. De groentes kun je verkopen, je kunt er zaden van maken, maar je kunt er ook recepten van creëren. Van het eten van maaltijden krijg je meer energie, om je dag door te komen.

Om de boerderij uit te kunnen breiden, is het nodig om veel geld te verdienen om verbeteringen te kunnen betalen. Dit is soms nog best een uitdaging, omdat je in het begin nog niet veel dieren en zaden hebt. Naarmate je langer speelt, zal het steeds gemakkelijker worden om geld te verdienen en je boerderij uit te breiden. Je hebt wel wat geduld nodig, omdat elke handeling best wat tijd kost. Helaas hebben wij geen mogelijkheid gevonden om de herhalende handelingen en met name de daarbij horende teksten te kunnen skippen.

Vissen in Story of Seasons

Naast het werken op de boerderij kun je rustig gaan vissen of Flora en Carter helpen met opgravingen in de grot. Naarmate je er langer werkt wordt het graafoppervlakte steeds groter en vallen er meer soorten schatten op te speuren. Flora en Carter lopen wel snel in de weg, waardoor je niet op die gewenste plek kunt graven. De tijd loopt dan gewoon door, waardoor dit ergernissen veroorzaakt. Het was een betere oplossing geweest als je alsnog het knopje graven kan gebruiken als Carter of Flora langsloopt. In de grot kun je belangrijke historische artefacten vinden, die je afstaat aan Carter voor onderzoek, maar alle overige spullen die je vind, mag je houden. Deze kun je verkopen in je marktkraam op het plein, cadeau geven aan dorpsbewoners of verkopen aan Van. Van komt 2 keer per maand langs in het dorp om spullen te kopen en verkopen.

In het eerste jaar leer je de dorpsbewoners kennen door met ze te praten, verzoeken te vervullen en cadeaus te geven. En zij kunnen jou recepten geven, die jouw receptenboek verder uitbreiden. Er zijn diverse terugkerende evenementen, waarbij je een dorpsbewoner kunt uitnodigen om er samen heen te gaan. Als je een betere vriendschapsband opbouwt, zullen er ook herinneringen ontstaan met die personen, wat zich in het spel uit als een filmpje. Dit maakt dat je de dorpsbewoners echt leert kennen en geeft Story of Seasons: A Wonderful Life wat afwisseling, want de dagen zien er relatief hetzelfde uit. Wij hebben geprobeerd de reis buiten het dorp te maken, om iets anders dan Forgotten Valley te zien. Helaas gaan er dan zes uur van je dagelijkse tijd verloren, zonder dat je daadwerkelijk een andere stad bezoekt. Het was voor de inleving positief geweest als de mogelijkheid er was om een ander dorpje te bezoeken.

Naarmate de seizoenen verstrijken zal je na het eerste jaar iemand ten huwelijk moeten vragen, hiervoor moet je voldoende vriendschapspunten opgebouwd hebben. Wij raadden aan om de persoon die je op het oog hebt, vanaf het begin veel aan te spreken en cadeaus te geven. Wij zijn hier te laat mee begonnen en zijn uiteindelijk met onze tweede keuze getrouwd. Een aangename aanpassing in deze remake is dat je als karakter een vrouw, man of non-binair persoon kunt spelen en je ook kan trouwen met iemand van hetzelfde geslacht.

Bruiloft

Na het eerste jaar zal je samen met je partner een kind opvoeden. Je kunt het kind aandacht geven en het zal jou ook benaderen als je in tuin aan het werk bent. Er zijn dus opeens een paar jaar verstreken, maar gelukkig zijn al je dieren en planten zoals je ze hebt achtergelaten. Het valt ook op dat er in het dorp nieuwe mensen en kinderen zijn gekomen. Er is nu zelfs dokter in het dorp! Het spel blijft voor de rest hetzelfde, maar nu deel je het leven met een partner en een kind. Naar evenementen zal je voortaan met je gezin gaan als gezellig uitje. Het kind wordt elk jaar iets groter en uiteindelijk zal het kind oud genoeg zijn om zelf een beroep te kiezen. Of zij de boerderij erven of elders hun roeping vinden, zal je zelf moeten afwachten in deze game. Want je hebt zelf in de hand hoe het spel zal verlopen, door de keuzes die je gedurende je leven op de boerderij in Forgotten Valley maakt.

Al met al is Story of Seasons: A Wonderful Life een waardige remake en een aanrader voor iedereen die een ontspannen boerderijleven wil ervaren.