Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition

Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition had een hele leuke game kunnen zijn, maar het platformen werkt gewoon niet lekker.

Vorig jaar verscheen de film Tad the Lost Explorer and the Emerald Tablet en later dat jaar kwam ook de bijbehorende game uit voor PlayStation 5, PlayStation 4 en pc. Deze maand verscheen ook een versie voor de Nintendo Switch in de vorm van Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition. Wij gingen er de afgelopen tijd mee aan de slag. Hieronder kun je lezen of het de moeite waard is om het avontuur aan te gaan met Tad.

In Tad the Lost Explorer kruip je onder andere in de huid van Tad, maar daarnaast bestuur je ook nog een aantal andere personages. De game is voornamelijk een platformer en dan is het belangrijk dat zoiets als springen goed op orde is. Helaas is dat niet het geval en zorgt het springen juist voor enorm veel frustratie. Het is in dit geval niet een kwestie van geen talent, maar de timing klopt gewoon niet. Ook spring je al snel te ver of juist niet ver genoeg. Hierdoor kwam het dus regelmatig voor dat we de andere kant niet wisten te halen en naar beneden vielen. Tad en zijn kornuiten hebben ook geen levensbalk, dus vallen of geraakt worden, is dood. Je kunt je dus voorstellen dat die combinatie voor frustrerende momenten heeft gezorgd. Uiteindelijk raak je wel gewend aan de tekortkomingen en kun je er steeds beter mee overweg, maar uiteindelijk is dat niet de bedoeling.

Tussen het platformen door zul je ook puzzels moeten oplossen. Deze zijn over het algemeen niet heel erg moeilijk en als je te lang vast blijft zitten, krijg je advies van de papegaai Belzoni. Hij kan niet praten, maar voorziet je van informatie door het tonen van borden. Vaak gebeurt het wel op een grappige manier en humor zit eigenlijk ook wel door het hele spel heen. Deze komt vooral naar voren in de cutscenes. Soms zijn het complete animaties, maar ook heel vaak wordt het verhaal verteld in de vorm van een stripverhaal. Dit gebeurt tussen de levels door en zorgt ervoor dat je frustratie weer wat gaat liggen. Het verhaal is best leuk om te volgen, zeker voor de wat jongere gamers.

Grafisch gezien is de game niet heel erg indrukwekkend. Je zou verwachten dat de cartoon-achtige stijl zich juist enorm zou lenen voor de beperkt kracht van de Nintendo Switch, maar het ziet er allemaal behoorlijk kartelig uit. We hebben Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition voornamelijk gespeeld op de televisie en daar is het gek genoeg nog het minst storend. Je zou juist verwachten dat het minder zichtbaar zou zijn in handheld-modus, maar niets is minder waar.

Onze grootste probleem met dit spel is eigenlijk: wie is de beoogde doelgroep? Mede dankzij de mindere besturing is het voor wat jongere kinderen bijna niet te doen om het eerste level te halen. Dan hou je tieners en volwassenen over, maar voor die doelgroep lijken de personages en het verhaal wat aan de kinderachtige kant. Het is wel jammer, want als ze de besturing wat beter en makkelijker hadden gemaakt, was dit een prima spel geweest voor de jongere generatie.

Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition is zeker niet een hele slechte game, maar slaat gewoon een beetje de plank mis met het platform-gedeelte. Het springen voelt niet lekker aan en het zorgt er te vaak voor dat je niet je doel bereikt. Daarnaast ben je ook direct dood als je valt of door een tegenstander wordt geraakt, wat ook niet echt motiveert. De puzzels zijn wel leuk, maar niet enorm uitdagend. Op grafisch gebied had het eigenlijk ook wel iets beter gekund, zeker in handheld-modus. Voor de volle prijs € 40,- kunnen we deze game niet aanraden, maar wellicht kun je een poging wagen als de game in de uitverkoop is.

Tad the Lost Explorer: Craziest and Madness Edition is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is verder nog verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4 en pc.