Brood & Bier
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Brood & Bier is een erg goed ontworpen, strategisch bordspel. Het is een volwaardige ervaring die is uitgebalanceerd om met twee spelers te doen. Het speelbord heeft veel details en een logische plek voor alle spelonderdelen. Het was nog leuker geweest als er meer manieren waren om punten te verdienen. Desondanks is het verdienen van punten met de huidige opties al een uitdaging en moet je goed bedenken welke strategie je gaat inzetten om jouw tegenstander te verslaan.

Afgelopen jaar bracht 999 Games het bordspel Brood & Bier uit. Dit tweespelerspel is ontworpen door spelmaker Scott Almes die wij onder andere kennen van de Claims-serie. De naam geeft het al een beetje weg, maar in Brood & Bier is het de bedoeling dat je brood bakt en bier brouwt. Dit doe je door op een slimme manier jouw beperkte opslagplaats te vullen met ingrediënten die je hebt vergaard op de akkers en in de rivier. Hierbij wisselen droge en vruchtbare jaren elkaar af. Bakkers klaar? Spelen maar.

Brood_Bier_Speelbord Foto: Janneke Ooms-Janssen

Brood & Bier speel je in zes ronden. Elke ronde is om en om een droog of vruchtbaar jaar. In vruchtbare jaren vul je de akkers bij en pak je vijf kaarten van de stapel. Hier speel je er om de beurt één van uit, waarna je de resterende handkaarten aan jouw medespeler geeft. Met een kaart kun je verschillende acties uitvoeren. Je kunt de getoonde spullen van de akkers halen en opslaan, brood en bier maken of de brouwerij of bakkerij uitbouwen en al het bier en brood dat er ligt omzetten in punten. Een uitbouw levert allerlei voordelen op tijdens of aan het einde van het spel. Je krijgt bijvoorbeeld extra punten als je alle soorten brood hebt gebakken. In droge jaren zijn de regels grotendeels hetzelfde, maar met een paar kleine wijzigingen.

Dit goed ontworpen spel is bijzonder uitgebreid voor een tweespelerspel. Het voelt aan als een ‘echt’ bordspel waar verschillende strategische elementen in zitten. Als je veel oogst, mag je extra ingrediënten pakken als je deze al eerder hebt gepakt. Je hebt inzage in de kaarten van jouw tegenspeler waardoor je de goede kaarten voor jezelf kunt houden en je kunt allerlei soorten voordelen inzetten. Je kunt niet inzetten op alleen brood of alleen bier, want alleen het gene waarvoor je de minste punten hebt gehaald, tel je mee voor de eindscore. Er is niet bespaard op het spelontwerp: het speelbord is gedetailleerd en zet een fijne sfeer neer.

Brood_Bier_Kaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

Brood & Bier speel je met twee spelers en hier doe je ongeveer een half uur over. De spelregels moeten even goed doorgenomen worden voor het eerste potje kan worden gespeeld, maar de regels zijn vervolgens niet moeilijk te onthouden. Er is een goede balans en voldoende uitdaging om een volwaardig bordspel te zijn. Wel was het nog uitdagender geweest als er meer manieren waren om punten te halen, dan alleen het maken van brood en bier en eventuele extra punten door het uitbouwen. Dat had Brood & Bier net iets veelzijdiger gemaakt. Al met al is het wel een aanrader om een avond op tafel te leggen met wat borrelhapjes erbij.