Wolven
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Wolven is een prachtig ontworpen bordspel dat geschikt is voor de wat meer ervaren spellenspeler. De handleiding is lang maar overzichtelijk en na een paar acties is het spel aardig duidelijk. Het is een mooie uitdaging om de vaardigheden van je wolf zodanig te gebruiken dat je je roedel uitbreidt, je invloed verhoogt en daarmee meer punten weet te behalen. Wolven zou een ster meer gekregen hebben als de vaardigheden van de individuele wolf wat uitgebreider waren om het spel wat diverser te maken.

Van 999 Games verscheen onlangs het strategische bordspel Wolven. Het doel van dit spel is dat je jouw wolvenroedel uitbreidt op handige plekken. Door verschillende sporen te ontwikkelen kun je inzetten op het domineren van andere roedels of het bouwen van schuilplaatsen en het jagen op prooi. Afhankelijk van de stand van de maan beweeg je over het speelbord. Bij een wassende maan is het handig om invloed te hebben in andere gebieden dan bij een volle maan. Wees de alfa der wolven, overheers en win het spel!

Wolven_Doos Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Wolven mag een speler iedere beurt twee acties uitvoeren. Deze acties betaal je door één of meer van de terreintegels om te draaien die bovenaan jouw tableau liggen. Door de terreintegels om te draaien komen andere soorten terreinen open te liggen voor een volgende actie. Je kunt jouw wolven bijvoorbeeld verplaatsen over het speelbord. Aan het begin van het spel mag iedere speler twee plaatsen vooruit, maar dit kun je ontwikkelen door schuilhutten te bouwen. Je kunt ontwikkelen in wolvensnelheid, roedelspreiding en huilbereik. Door te huilen kun je eenzame wolven toevoegen aan jouw roedel. Speelstukken die je vrijspeelt belanden op het maanlichtspoor dat de voortgang van het spel bijhoudt. Door schuilplaatsen en holen te bouwen en wolven aan jouw roedel toe te voegen vergroot je jouw invloed in een gebied. De speler met de grootste invloed krijgt bij een nieuwe fase op het maanlichtspoor overwinningspunten. Daarnaast kun je punten verdienen door op sporen te ontwikkelen en op prooi te jagen.

Wolven is een erg strategisch bordspel. Het is belangrijk om goed vooruit te denken en in te schatten wat de speler na jou gaat doen om deze tegenstander niet te veel in de hand te werken. Je kunt immers precies zien welke acties jouw tegenstanders tot hun beschikking hebben. Doordat het speelgebied niet erg groot is, zit je elkaar goed in de weg en ontkom je er niet aan om de strijd met elkaar aan te gaan. Een leuk aspect aan Wolven is dat het speelgebied ieder spel anders is doordat je de tegels op een andere manier kunt neerleggen. De vormgeving van dit bordspel is prachtig. Elke wolf heeft zijn of haar kleurenpalet dat vertaald is naar alle spelonderdelen die bij die wolf horen. Dit is dan ook een spel met veel elementen en uitdaging, maar het kan na een aantal keren spelen wat eentonig worden doordat er niet veel verschillende strategieën ingezet kunnen worden.

Een potje Wolven speel je in ongeveer 75 minuten, waarbij een eerste spel niet meer dan een oefenpotje genoemd kan worden. Na het lezen van de uitgebreide spelregels is het moeilijk om een helder beeld te vormen van de speldynamiek. Door het spelen van een aantal acties wordt dat gelukkig snel duidelijk. Een ander pluspunt zijn de dynamische spelregels. Er zijn aangepaste regels voor twee spelers, maar is ook goed toegankelijk voor vijf spelers. Klein kritiekpuntje: de eigenschappen van de individuele wolven hadden nog iets diverser gekund om de spelers verschillende richtingen op te laten ontwikkelen. Al met al is Wolven een aanrader voor mensen die van wat ingewikkeldere en uitdagende spellen houden.

Wolven_Maanlicht Foto: Janneke Ooms-Janssen