Doorgaan naar artikel
Super Mario Bros. Wonder
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager
Profiel

Conclusie

Super Mario Bros. Wonder is een klassieke Mario-game in een nieuw jasje! We hebben echt van iedere seconde genoten die we tot nu toe gespeeld hebben en kijken uit naar het uiteindelijke resultaat. Vooral de vele nieuwe gameplay-elementen laten het voelen als een fris avontuur. De offline modus voelde leuk en zeer gezellig aan! We zijn wel benieuwd of dat ook zo geldt voor de online multiplayer.

Recentelijk hebben wij de kans gehad om samen met twee andere spelers in coöp-modus Super Mario Bros. Wonder te spelen. De grote vraag is natuurlijk of dit spel wel voldoende vernieuwingen heeft of dat het een uitbreiding is van eerdere delen. Gelukkig hebben we voldoende gezien om hier een goed beeld van te krijgen.

We hebben helaas nog niets van het verhaal gezien, maar kregen voor de speelsessie wel een kleine toelichting. In het kort heeft Prince Florian van het Flower Kingdom uitnodigingen verstuurd naar onder andere Mario en Bowser om hem te helpen. Eenmaal aangekomen in het Flower Kingdom is Bowser door nog onbekende reden (niet vermeld aan ons) samengevoegd met het kasteel en is het aan Mario en zijn vrienden om Prince Florian en de inwoners van Flower Kingdom te helpen.

Alhoewel we te weinig van het verhaal kennen om er echt over te oordelen, is het vermoedelijk net als altijd slechts een klein onderdeel van de game en draait het vooral om de gameplay. En die zag er in de eerste trailer uit als een mix van veel vernieuwing, maar ook veel klassieke elementen. En dat is ook precies hoe wij het ervaren hebben tijdens onze speelsessie. De klassieke elementen zoals goomba’s, vuurbloemen, warp-buizen en veel meer zijn weer aanwezig, maar er zijn ook heel veel nieuwe elementen.

Daar richten we ons dan ook op in deze preview. Het belangrijkste is de Wonder Flower en de Wonder Seed. In ieder level zit een Wonder Flower verstopt. Wanneer je deze vindt kom je terecht in een andere versie van de wereld. Soms is dit er bijvoorbeeld een waar allemaal stieren rennen of alles juist heel donker is en soms is het een level waarin de buizen beginnen te leven of dat alles in een disco veranderd. We weten niet of ieder level een ander effect heeft, maar tijdens de demo was dit wel zo. Zodra je in deze wereld zit, moet je de Wonder Seed vinden om er weer uit te komen.

Dit element van de gameplay voelt fris en vernieuwend. Levens zoals je ze krijgt met de Wonder Flower hadden wij nog niet eerder gezien in de Super Mario Bros.-franchise. Sowieso is er veel aandacht besteed aan vernieuwingen. Zo hebben we tijdens de speelsessie drie nieuwe power-ups mogen proberen; de olifant-, de boor- en de bubbel-paddenstoel. De olifant hebben we al even gezien in de trailer, maar we weten nu ook wat die echt doet. Je wordt er een stuk sterker van, maar je krijgt ook een slurf waarmee je water op kunt zuigen. Dit levert een extra puzzelelement op om in bepaalde levels verder te komen.

De boor-paddenstoel geeft je de mogelijkheid om jezelf in het plafond of de grond te boren. Je kunt zo bepaalde stukken in een level bereiken waar je anders niet komt. Met de bubbel-paddenstoel kun je bubbels schieten en die is vooral handig wanneer je extreem hongerige vijanden tegenkomt. Die zijn even verzadigd als je een bubbel in hun mond schiet. Deze drie power-ups op zichzelf brengen al echt een vernieuwing met zich mee, maar we vermoeden dat er nog meer is, wat alleen nog maar beter is.

De gameplay is echter op meer punten veranderd. Zo hebben alle basispersonages (Mario, Luigi, Peach, Daisy en Toad) dezelfde manier van spelen. Geen eigen kwaliteiten dus. Maar door badges te gebruiken kun je wel voor alle spelers nieuwe krachten vrijspelen. Een voorbeeld van een kracht die je kunt krijgen is het springen tegen de muur en dan nog een keer recht omhoog springen. Ook een aantal van de oudere krachten die bijvoorbeeld Peach (zweven) en Luigi (hoger springen) hadden zijn beschikbaar. Deze badges kun je vrijspelen op bepaalde punten in het spel en vervolgens kun je per level kiezen welke badge je gebruikt.

Alhoewel Super Mario Bros. Wonder alleen te spelen is, is het natuurlijk het leukste om met vrienden te spelen en dat kan zowel offline als online. Wanneer je dit offline doet, dan zie je de vrienden die met je spelen als personage in het level en werk je samen. Zaken waarmee je elkaar dwars kunt zitten, zoals elkaar in het ravijn gooien of op iemand springen, zijn verdwenen. Het spel draait echt alleen om het positieve en elkaar helpen. Je kunt met maximaal vier spelers tegelijk offline spelen.

In de online modus kun je met maximaal twaalf spelers spelen (vier per Switch). Je ziet echter alleen de schaduw van de andere spelers en niet de daadwerkelijke personages die de andere spelers gebruiken. Door plekken in het level te markeren kun je echter wel spelers wijzen op interessante dingen en elkaar helpen wanneer je af bent. We hebben niet gezien dat je online ook echt helemaal samen kunt spelen en dat is jammer, maar wat we wel gezien hebben zag er echt al heel leuk uit.

Super Mario Bros. Wonder is een klassieke Mario-game, maar met heel veel nieuwe en verrassende onderdelen. Alhoewel het spel over minder dan twee maanden al verschijnt, verwachten we zelfs dat we nog niet alles gezien hebben en kijken dan ook heel erg uit naar het uiteindelijke resultaat!