Immortals of Aveum
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Met Immortals of Aveum weet ontwikkelaar Ascendant Studios een meer dan prima debuutgame af te leveren. Door magie te hanteren in plaats van de standaard vuurwapens en kogels, voelen de gevechten net even anders aan en zorgen ze ook nog voor een kleurrijk spektakelstuk. Het verhaal is best interessant en laat hoofdpersoon Jak uitgroeien tot een krachtige battlemage en belangrijke pion in de oorlog.

Recentelijk bracht Electronic Arts de magische first-person shooter Immortals of Aveum uit. Wij zijn dan ook in dit nieuwe avontuur gedoken en in deze review lees je onze bevindingen van de debuutgame van ontwikkelaar Ascendant Studios.

Hoofdpersoon Jak is een simpel straatrovertje die samen met een groepje jongeren probeert te overleven. Door een bepaalde gebeurtenis blijkt hij over een flinke dosis magie te beschikken en wordt hij gerekruteerd in het leger om deel te nemen aan de Everwar, een eeuwigdurend conflict om de controle van magie in handen te krijgen. Gedurende het avontuur komen we meer te weten over dit conflict en zien we Jak steeds meer in een krachtige battlemage veranderen.

In de basis is Immortals of Aveum een first-person shooter, maar in plaats van vuurwapens en kogels wordt er hier magie gehanteerd. Jak beheerst alle drie de magiestromingen die Aveum kent. De rode magie wordt gebruikt voor de korte afstand, zeg maar de shotgun, terwijl blauwe magie voor de lange afstand (de assault- en sniper-rifle) wordt gebruikt. Groene magie zit daar een beetje tussenin (sub-machine gun). Naast deze basisspreuken kan Jak een schild opwerpen om zich te beschermen, Lash kan gebruikt worden om vijanden naar je toe te trekken en met Limpets kun je snelle vijanden vertragen. Daarnaast beschik je ook nog over krachtige Fury- en Dominion-magie voor de speciale aanvallen. Fury-magie laat je bijvoorbeeld een schokgolf aan rode magie of een stuk graniet naar vijanden sturen en verbruikt de mana-balk, terwijl je met Dominion-magie een allesvernietigende magiestraal afvuurt. Dit gaat weer via een aparte Dominion-balk die wordt aangevuld door simpelweg vijanden aan te vallen, terwijl de manabalk alleen aangevuld kan worden via manakristallen.

Dit alles maakt de vele confrontaties met vijandelijke magiërs, beesten en vreemde wezens best tof. Het voelt net even anders aan dan de gebruikelijke shooter. Daarnaast zorgt de magie voor een kleurrijk spektakelstuk, al kunnen de gevechten daardoor soms ook een tikkeltje chaotisch zijn.

Naast de shootergameplay kent Immortals of Aveum ook wat lichte RPG-elementen. Zo kun je her en der in de wereld ‘gear’ vinden. Denk dan aan verschillende Sigils (het omhulsel waarmee Jak magie uit zijn handen kan afvuren). Binnen de drie magiestromingen zijn er verschillende omhulsels die bijvoorbeeld elk een ander hoeveelheid schade aanrichten, verschillende vuursnelheden hebben en meer of minder capaciteit bevatten voordat ‘het wapen’ herladen moet worden. Ook kun je totems en ringen vinden die extra bonussen met zich meebrengen.

Een ander RPG-elementje zijn de drie skilltrees, één voor elke kleur magie. Door de Ascensions-balk (ervaringspunten) te vullen krijg je steeds een Talent-punt om de diverse skills te ontgrendelen. Denk dan bijvoorbeeld aan het simpelweg meer schade aanrichten van je magie-aanvallen, het sneller herladen van de Sigils of verbeteringen aan de Fury-aanvallen.

Naast het doorlopen van het hoofdverhaal zijn er nog wat extra dingen te doen in Aveum. Zo vind je her en der Shroudfanes. Deze portalen transporteren je naar een vreemde plek waar je bepaalde uitdagingen moet voltooien. Daarmee kan je de totale hoeveelheid gezondheid of de manabalk voor de Fury-aanvallen vergroten tot zelfs nieuwe magie leren. Zo kan Lash bijvoorbeeld geüpgradet worden naar Grapple. In de wereld vind je een aantal ankers waarmee je via Grapple over grote kloven op geheime plekjes kunt komen. Verder kom je de nodige magiepuzzels tegen om bijvoorbeeld gesloten deuren te openen die je weer leiden naar speciale schatkistjes met nieuwe Gear. Er zijn dus nog genoeg andere dingen te doen en het loont dan ook best om even het lineaire pad te verlaten en op zoek te gaan naar geheime plekjes, Shroudfanes en schatkistjes.

Al met al levert Ascendant Studios met Immortals of Aveum een meer dan prima debuutgame af. De magie zorgt ervoor dat de gevechten net even anders aanvoelen dan de gebruikelijke shooter en tovert ook nog een kleurrijk spektakelstuk op je scherm. Het verhaal is prima en vooral leuk om Jak in zijn rol als battlemage te zien groeien. Wil je iets meer dan alleen een lineair pad naar het volgende missiedoel volgen dan zijn er nog wat extra afleidingen buiten de gebaande paden te vinden.

Immortals of Aveum is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.