Fae Farm

Fae Farm is een leuke lifesim-game die zijn eigen plek weet te vinden door de focus op magie. Het hoge prijskaartje kan wel een afknapper zijn.

Lifesim-games zijn er in alle soorten en maten. Sommige breken enorm door in de mainstream, zoals Stardew Valley of Animal Crossing, maar veel andere spellen blijven meer bij een niche publiek. Van Fae Farm verwachten we dat de game in die tweede categorie zal blijven, maar in deze review leggen we je uit waarom wij van de game genoten hebben.

In Fae Farm ga je naar een eiland dat de meeste mensen niet meer kunnen bereiken. Mysterieuze gebeurtenissen in de zee zorgen ervoor dat mensen er enigszins vast zitten en nieuwe mensen er niet kunnen komen, behalve jij dan, want het is en blijft een game. Zoals in bijna elke lifesim het geval is, krijg je een oude boerderij in je bezit en moet je deze gaan onderhouden. Denk aan het vrijmaken van de velden door hout te hakken, stenen weg te halen, enzovoorts. Vervolgens kan je zelf dingen gaan planten, constructies neerzetten om te koken, spullen in op te slaan en uiteindelijk zo je eigen boerderijtje draaiende houden.

Wat Fae Farm uniek maakt ten opzichte van de andere lifesim-spellen die je momenteel kan spelen, is dat er een hele grote focus ligt op magie. Je kan magie gaan gebruiken om je boerderij te bevorderen, maar je zal ook magie gebruiken om nieuwe plekken te gaan ontdekken en simpele vijanden te bevechten.

Verder zal je best wat tijd doorbrengen met andere personages en iedereen heeft zo zijn eigen persoonlijkheid. Zo heb je Alaric, de dorpstovenaar die eigenlijk helemaal niet zo goed is in magie. Beetje bij beetje leer je iemand beter kennen en kan je meer met ze gaan doen. Je kan beste vrienden met iemand worden of zelfs romantische relaties aan gaan met jouw favoriete dorpelingen en op dates gaan.

Lifesim-games worden door fans van het genre steeds vaker “Cozy Games” genoemd, omdat het knusse spellen zijn die je niet speelt voor de stress of de uitdaging, maar om gewoon te genieten. Wat dat betreft doet Fae Farm het erg goed: het is lekker ontspannen, je komt niet in de problemen als je energie opraakt of je niet voor middernacht thuis bent (wat in sommige games binnen het genre wel zo is) en je kan bijna alle dagen gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Ga een hele dag met je oogst in de weer of wat vissen, ga op een klein ontdekkingsreisje, ga wezentjes bevechten, ga praten met dorpelingen: de keuze is aan jou.

Eigenlijk is het enige serieuze minpunt van Fae Farm het prijskaartje. Op Steam kan je de game voor €39,99 in huis halen, wat niet heel goedkoop is, maar zeker acceptabel. Op de Nintendo Switch kan je alleen de game voor €59,99 aanschaffen, wat we eigenlijk wat aan de prijzige kant vinden voor een spel als deze. Voor dat geld kan je normaliter meerdere vergelijkbare producten kopen!

Dus of Fae Farm de moeite waard is voor fans, ligt vooral aan de dikte van je portemonnee af. Is een paar tientjes extra niet zo’n big deal, of kan je de goedkopere versie op Steam halen, dan zouden we het spel zeker een kans geven als je een fan bent van het genre. Heb je alleen een Nintendo Switch en stroomt het geld niet elke maand rijkelijk binnen, dan zouden we je aanraden om een andere game te proberen.

Fae Farm is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game zal daarnaast op pc te spelen zijn.