Samba de Amigo: Party Central
Wendy de Koster
Wendy de Koster
Gameredacteur

Samba de Amigo: Party Central laat je jouw spieren los schudden op de dansvloer door het shaken van de sambaballen! Het is een fantastisch gezelschapsspel geschikt voor het hele gezin en zelfs voor niet-gamers is het erg leuk!

Samba de Amigo: Party Central is geen dansspel zoals we die kennen, maar je schud met je maracas (controllers) op de maat van de muziek! De juiste timing van de beweging is erg belangrijk om de hoogste punten te halen. Het belooft een waar verkleedfestijn te worden met shakende sambaballen op 40 hits uit de populairste genres ter wereld. Wij hebben dit swingende spel alvast mogen proberen en delen graag onze bevindingen met jullie.

Party de Amigo: Party Central

In Samba de Amigo: Party Central speel je als een aap die je kunt verkleden naar wens. Wij hebben ook de DLC Samba de Amigo: Party Central Deluxe Upgrade Pack aangeschaft, waarin we onder andere de outfit van Sonic the Hedgehog hebben gekregen. Na het starten van de game hebben we ons figuur eerst het pak van Sonic aangedaan, wat er erg bijzonder uitziet met het apenhoofdje erin.

Door het spelen van de game kun je munten verdienen en diverse items vrijspelen om je karakter mee aan te passen. Met de verzamelde munten kun je meer unieke outfits en accessoires kopen. Er zijn veel mogelijkheden om je avatar naar eigen smaak aan te kleden, zelfs de kleur van de aap kun je veranderen. Denk aan een opvallende bril, een gekke hoed of ga helemaal verkleed als banaan, echt niks is te raar voor op het podium! Bovendien kun je met de maracas aan de slag, je kunt het zo gek niet bedenken en het is er. Je kunt feesten met je sambaballen in de vormen van duiven tot rammelaars en van bananen tot zwaarden. In Samba de Amigo: Central Party laat je jouw fantasie de vrije loop en creëer je de mooiste of grappigste figuur waar je de maracas helemaal mee los kunt schudden! Wij hebben veel plezier aan de verschillende leuke verkleedopties beleefd.

Nu het personage er leuk uit ziet, kan het échte spel beginnen. Er zijn verschillende modi waaruit gekozen kan worden om te spelen. De ‘Rhythm Game’ is de standaard modus van de game, waar je alle muziek op verschillende moeilijkheidsgraden kunt oefenen. Hier kun je jezelf uitdagen en je kunt meedoen aan de ‘Ranking Challenge’, waarbij je strijdt tegen een NPC. De 40 standaard nummers kunnen uitgebreid worden met een DLC, waarvan wij hopen dat er in de toekomst meer beschikbaar van worden voor meer afwisseling in de muziek.

In de game is de timing erg belangrijk, niet alleen bij het schudden van je maracas naar het juiste punt, maar er kunnen ook ‘poses’ tussendoor komen. Je moet dan snel de juiste positie aannemen met je sambaballen om de punten te halen. Het is jammer dat we af en toe punten mislopen, omdat de controllerbewegingen niet altijd worden opgepikt door de Nintendo Switch.
Ook zijn er zijn veel felle kleuren en bewegende vormen in de achtergrond gebruikt. Hierdoor vallen sommige bolletjes (die je volgt en goed moet timen met je maracas) niet op en je ze sneller mist. Het missen van  deze bolletjes zorgt ervoor dat je minder punten zult krijgen en misschien zelfs de uitdaging niet zult halen.

Samba de Amigo gameplay

Wil je jezelf liever uitdagen tegen een vriend in offline modus? Dat kan bij ‘Party for Two’, waarin je uit 4 spellen kunt kiezen om te strijden tegen elkaar. De Rhythm Game is ook hier weer het standaard spel, die je met twee personen kunt doen. De optie  ‘Love Checker’, waarbij je je bewegingen met elkaar moet synchroniseren biedt al meer uitdaging omdat je hier moet samenwerken.
Tijdens de ‘Show Down’ probeer je het publiek voor je te winnen, wie deze wedstrijd verliest zal een strafspel moeten performen. Een erg leuke spelmodus om Samba de Amigo: Party Central tegen elkaar te kunnen spelen. Als laatst kun je bij ‘Party for Two’ ook de ritmische minigames terugvinden, om het gezellige avondje thuis compleet te maken.

Wanneer je liever online met vrienden wilt gamen, is dat mogelijk bij de ‘Online Play’, waar je met maximaal acht personen kunt samenkomen. Dit hebben we niet uitgetest, maar het is een leuke optie. We hebben wel de ‘World Party’ uitgeprobeerd, wat gespeeld wordt met twintig medespelers. Het kan soms wat langer duren voordat de groep van twintig online spelers compleet is, maar langer dan drie minuten hebben we nog niet hoeven wachten. Het kost wat oefening om in een volgende fase te komen, omdat deze spelvariant een afvalrace is. Bij elke volgende fase worden de opdrachten moeilijker en hectischer. Er komen ook minigames tussen de bewegingen door, waardoor het afwisselender en komischer wordt. Deze minigames zijn elke keer verschillend en een verrassing welke je tegenkomt tijdens de race naar de beste Samba de Amigo!

De ‘World Party’ is een leuke en uitdagende variant die elke keer anders is, omdat je niet weet welke muziek er voorbij gaat komen en omdat je het tegen tegenstanders vanuit de hele wereld opneemt.. Je zult veel moeten oefenen om de laatste fase te kunnen halen en al je medespelers weg te spelen.

Als laatste kun je jezelf nog uitdagen in de ‘StreamiGo!’. Dit is een verhaalmodus waarbij je uitdagingen moet voltooien om nieuwe volgers en bekendheid te krijgen. De uitdagingen worden steeds moeilijker en de bewegingen gaan steeds sneller. Er gebeurt veel en het gaat snel, dus het is moeilijk om alle schuddende bewegingen goed te timen.

Terwijl je jouw performance geeft, geeft Samba de Amigo: Party Central de sambaballen in het beeld gesynchroniseerd weer, zoals jij die zelf beweegt. Het is erg leuk dat dit geïntegreerd is én het zou nog leuker zijn als je personage ook dezelfde bewegingen zou maken in plaats van het standaard dansje dat hij doet.

Zoals je al kunt lezen, wordt er veel van je lichaam gevraagd. Door Samba de Amigo: Party Central te spelen, worden je spieren helemaal losgeschud. Na enkele liedjes beginnen wij wel wat spierpijn te voelen, want je maakt toch bewegingen die je normaal niet snel zult doen. Het is dus geen spel dat je uren achter elkaar kunt spelen. De diverse mogelijkheden tot het aankleden van je aap en de interactieve momenten van strijd maken dit de ideale formule voor een gezellig avondje met vrienden, het gezin of alleen.

Samba de Amigo poses

Samba de Amigo: Party Central is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Daarnaast is Samba de Amigo: Party-To-Go is nu ook verkrijgbaar voor Apple Arcade-leden. Tot slot verschijnt ook nog Samba de Amigo: Virtual Party komende herfst voor Meta Quest.