Pokémon Scarlet & Violet DLC – Part one: The Teal Mask
Lisa Groen
Lisa Groen
Pokémon-redacteur

The Teal Mask geeft ons een aantal hele leuke dingen, zoals een prima verhaal en mooie nieuwe Pokémon. De problemen met hoe het draait op de Switch kunnen we echter niet negeren en zal veel mensen frustreren, aangezien het nog erger is dan bij Scarlet & Violet. Op dit moment weten we niet of de DLC het geld waard is, maar we wachten hoopvol op deel twee.

Inmiddels is de eerste DLC van Pokémon Scarlet & Violet al een aantal dagen uit en hebben wij de tijd gehad om hem te spelen. In deze review wordt duidelijk of de DLC de moeite waard is.

Om te kunnen beginnen met het spelen van de DLC moet de speler begonnen zijn aan de “Treasure Hunt” waar de games om draaien. Je ontvangt een telefoontje van professor Jacques dat je gekozen bent voor een schoolreisje naar Kitakami. Na wat cutscenes en wachten word je al snel een beetje vrijgelaten om de nabije omgeving van de bushalte te onderzoeken. De eerste nieuwe Pokémon zijn meteen zichtbaar, waardoor je meteen de kans krijgt om de nieuwe Pokédex te vullen.

De Kitakami Pokedex bevat tweehonderd verschillende Pokémon. Een speler die de originele Paldea Pokédex al compleet heeft, zal echter snel doorhebben dat de helft al is gevuld met Pokémon uit de base game. Hiermee heb je maar ongeveer honderd Pokémon om te vangen in Kitakami, inclusief de nieuwe legendarische Pokémon. Wij hadden graag gezien dat deze Pokédex wat groter was geweest, om zo de tijd die je spendeert in Kitakami wat te verlengen.

Na het vangen van een aantal Pokémon is het tijd om Mossui Town, het dorp waar de thuisbasis van de schoolreis zich bevindt, binnen te gaan. Hier ontmoeten we twee belangrijke personages van deze DLC, Carmine en Kieran, op een manier die we gewend zijn van Pokémon-games: een battle. Belangrijk voor spelers die het spel al hebben uitgespeeld wanneer ze beginnen aan de DLC is dat je veel te sterk zal zijn met level 100 Pokémon. De eerste battle heeft Pokémon van ongeveer level 60, wat betekent dat een team samenstellen van nieuwe of ongetrainde Pokémon de DLC wel leuker zal maken. Wat de battles in deze DLC interessant, en soms zelfs enigszins lastig, maakt is dat in de battles met Carmine en Kieran de Pokémon items vasthouden. Dit geeft een interessante dynamiek aan de gevechten die we misten in de basisspellen.

Na de battle is het weer tijd voor een aantal cutscenes om het verhaal te introduceren, waarna je gekoppeld wordt aan Kieran voor de schoolopdracht. Hierna ben je in principe vrij om de hele omgeving van Kitakami te ontdekken. Mocht je gewoon het verhaal willen spelen, dan hoef je in eerste instantie niet zo ver te gaan om de eerste opdracht te vervullen. Hier begint het verhaal van The Teal Mask echt, wat wel een van de sterkere punten van de DLC is.

Onderweg naar de eerste locatie worden we echter helaas geconfronteerd met het grootste minpunt van de DLC. Het spel speelt nog steeds enorm traag en heeft op heel veel plekken last van enorme frame drops. Het ziet er ook net als de oorspronkelijke games niet geweldig uit, al viel het ons soms nog meer op in de DLC. Juist omdat er meer variatie is in de omgeving, lijken textures er afgeraffeld uit te zien. Enorme frame drops, ook wanneer je gewoon door het gras loopt, zijn nog vervelender als niet eens duidelijk is waarom het spel zo zwaar is voor de Switch.

Gelukkig zijn er ook zeker pluspunten aan de DLC. De nieuwe Pokémon zijn leuk en daarmee waardige toevoegingen. Ogrepon, Poltchageist en Dipplin zijn onze persoonlijke favorieten, maar er is voor elk soort fan wel een interessante nieuwe Pokémon. Ook de toevoeging van nieuwe poses en kleding maakt het maken van foto’s met je Pokémon wel erg leuk. Daarnaast is de festival minigame “Ogre Ousting” een leuke toevoeging en zijn we ook erg blij met de update van de TM machine. Deze heeft nu nog meer TM’s, maar vooral fijn is de optie om te zoeken op aanvallen die jouw Pokémon kan leren. Dit is volgens ons een hele prettige toevoeging die wij graag al in de basisspellen hadden gezien.

Om de focus weer even te leggen op het verhaal: verwacht iets minder heftigs dan de laatste uurtjes van Scarlet & Violet. Het verhaal is op momenten een beetje langzaam, maar de personages zijn interessant en zeker niet altijd zoals je eerst verwacht. Er zitten ook in The Teal Mask een aantal diepere thema’s, zoals het buitensluiten van zij die anders zijn dan we gewend zijn. Het verhaal is vrij simpel, maar geeft toch een goed gevoel bij het afronden. Het festival, wat groot in de eerste trailer werd gedeeld, is helaas maar een klein stukje van het geheel. Helemaal aan het einde van de DLC worden er een paar vooruitblikken naar de volgende DLC gemaakt, wat ervoor zorgt dat wij nog benieuwder zijn naar The Indigo Disk.

Al met al hebben we gemixte gevoelens bij de DLC. Het verhaal is prima, de nieuwe Pokémon zijn leuk en er zijn een aantal goede toevoegingen zoals de minigame en de verbeterde TM machine. Helaas ziet het spel er nog steeds niet echt goed uit, wat begrip opbrengen voor hoe slecht het spel draait erg lastig maakt. Daarnaast waren er weinig trainers om je Pokémon op te trainen, wat betekende dat we best veel exp candies moesten gebruiken om onze Pokémon mee te levelen met de wilde en trainer-Pokémon die we tegenkwamen. We zijn ongeveer tien uur bezig geweest met het verhaal en wat extra rondlopen, maar om de Kitakami Pokedex te voltooien zullen we nog wel een paar uurtjes bezig zijn. We hopen dat sommige van de problemen met het draaien van het spel nog worden opgelost en dat The Indigo Disk deze problemen niet heeft bij release. Ben je een groot Pokémon-fan, dan kan je misschien door deze problemen heen kijken, maar voor nu weten wij niet of alleen The Teal Mask  al €30,- waard is. Om echt te weten of de DLC voor Pokémon Scarlet & Violet het geld waard, is zullen we nog even moeten wachten tot deel twee.