A Fisherman’s Tale

A Fisherman's Tale blijft ook op de PS VR2 een bijzondere VR-ervaring.

A Fisherman’s Tale gaat al een tijdje mee. Oorspronkelijk verscheen de unieke VR-game ook op de originele PS VR in 2019. Het was destijds een behoorlijk unieke puzzelgame, die op bijzondere wijze gebruikmaakte van het feit dat je je in de virtuele realiteit bevond. Sinds kort is er ook een PS VR2-versie van het spel te krijgen en wij hebben voor jou gekeken of het de moeite waard is om deze game, vier jaar na de oorspronkelijke release, nog te spelen.

In A Fisherman’s Tale begin je als visser die woont in een vuurtoren, waarbij je bezig bent om een miniatuurversie van jou en je woning te maken. Al snel valt je op dat jouw miniatuurversie precies hetzelfde doet als jij. Wanneer je vervolgens omhoogkijkt, blijkt dat je je ergens in een steeds kleiner wordende herhaling bevindt. Wat is hier aan de hand? We nodigen je vooral uit om dit zelf te beleven, maar dat het bijzonder is, dat staat als een paal boven water. Het doel is uiteindelijk om de top van de vuurtoren te bereiken om de naderende storm te overleven en dat zul je al puzzelend moeten doen!

Het concept van A Fisherman’s Tale is behoorlijk interessant. De puzzels draaien vooral om het groter en kleiner maken van objecten in de ruimte waarin je je bevindt. Leg je bijvoorbeeld een, voor jou, normaal formaat voorwerp in een kleinere laag, dan zal de visser boven je jou een twee keer zo groot object op precies die plek terugleggen. Dus heb je een buis nodig om twee pijpen te verbinden, dan kan het zomaar zijn dat een heel klein voorwerp jou precies kan geven wat je nodig hebt als je het een stukje groter maakt. Andersom kan ook, want door dingen uit het raam van je vuurtoren te gooien, zul je het voorwerp verkleind terugkrijgen. Dat maakt het de eerste momenten van de game enorm bijzonder en het vergt wat denkvermogen buiten het kader van jou als speler om de puzzels op te lossen.

Jammer is wel dat uiteindelijk alles een beetje terechtkomt op het juiste voorwerp vinden, het vergroten of verkleinen en dan toepassen om een stukje verder te komen. Gelukkig is de sfeer in de game bijzonder leuk en is er van alles te zien in de vuurtoren. Daarnaast is A Fisherman’s Tale allesbehalve lang, waardoor het geen eindeloze herhaling van zetten wordt.

Terwijl je aan het puzzelen bent, word je begeleid door een verteller die je min of meer uitlegt wat het volgende doel is. Dat is leuk, wanneer je snel de oplossing van een puzzel vindt, maar wordt ronduit irritant wanneer je er wat langer over doet. Na twintig keer weten we wel dat we die vis water moeten geven, geef ons liever een handige tip!

Grafisch gezien is de game behoorlijk charmant en dat maakt het ook een plezier om het spel door te spelen. Het kleurgebruik en ook het feit dat alles als het ware een miniatuur is, maakt dat je nooit met tegenzin rondloopt, zelfs als je wat langer over een puzzel doet dan gehoopt.

Als we kijken wat de PS VR2-versie toevoegt, dan zijn het vooral de mooiere graphics die het spel nog beter uit de verf laten komen. Het is scherp, vol details en een flinke vooruitgang op de PS VR-versie de we een aantal jaren geleden speelden. Helaas wordt er met de nieuwe controllers weinig speciaals gedaan om de ervaring te verbeteren.

Mocht je A Fisherman’s Tale nog niet eerder hebben gespeeld, dan is deze versie degene die je moet hebben en eigenlijk bijna een must-have. De game maakt op een bijzondere wijze gebruik van VR en je zult je verwonderen over de creativiteit van het spel. Heb je het avontuur al eerder beleefd, dan zouden we niet meteen de portemonnee trekken.

Wij speelden A Fisherman’s Tale op de PS VR2. De game is daarnaast verkrijgbaar voor praktisch elke moderne virtual reality-headset.