EA Sports FC 24

EA Sports FC 24 zorgt niet voor een revolutie, maar is zeker een goede verbetering op de allerlaatste FIFA-telg.

Nieuw seizoen, nieuwe FIFA, tenminste dat is hoe we onze reviews een hele tijd konden beginnen. Wat dat betreft is het dit jaar allemaal anders. EA besloot om het contract met de FIFA niet te verlengen en voortaan onder een nieuwe naam verder te gaan. EA Sports FC 24 heet de nieuwste telg in de langlopende reeks en wij kijken in deze review voor je of een nieuwe naam ook een flinke verbetering betekent.

Bij het opstarten worden we begroet met het nieuwe logo en ook de menu’s hebben een nieuwe lik verf gekregen. Wat opvalt is dat deze een heel stuk vereenvoudigd zijn. Alles is een stuk makkelijker te vinden en weg zijn de schreeuwerige schermen die overal je aandacht willen trekken. Hoewel het natuurlijk om het voetballen gaat, is dit wat ons betreft een hele welkome verbetering.

Sowieso lijkt er qua randzaken aandacht besteed aan de efficiëntie van veel zaken. Zo zijn ook de opbouwfilmpjes voorafgaand aan een wedstrijd een stuk korter en sta je eigenlijk binnen no-time op het veld, zonder dat de game daarbij aan sfeer inboet. Ook dit stellen we op prijs, want na een paar keer de sfeer in je opgenomen te hebben, heb je de meeste intro-filmpjes en teksten wel eens gezien en gehoord en dan is het alleen maar irritant wanneer je overal doorheen moet klikken. We weten natuurlijk niet of dit een nieuwe filosofie is die met de naamswijziging is gekomen, maar desalniettemin zijn dit pluspunten voor de nieuwe naam.

Kijken we naar de gameplay, dan is het vooral toch wel weer erg FIFA. Natuurlijk zijn er weer een hoop animaties toegevoegd en lijkt de balans weer iets anders, maar spelers van vorige edities zullen niet heel erg worden verrast. Wel is het prettig om te zien dat het erop lijkt dat er niet een specifieke eigenschap heel erg overpowered is. De wedstrijden voelen daarmee eerlijker en meer geschikt om je eigen speelstijl er op los te laten, in plaats van dat je min of meer gedwongen wordt om te spelen in de manier die de makers voor ogen hebben.

Wel voelt het nog steeds af en toe zo gescript als de pest. We begonnen EA Sports FC 24 op professioneel niveau, maar al snel schakelden we over naar wereldklasse, omdat het te makkelijk werd. Die stand is inderdaad lastiger, maar af en toe krijg je goals om de oren waarbij je je afvraagt hoe het mogelijk is. Je voelt als het ware dat er geen andere mogelijkheid is dan dat je een tegengoal krijgt. De bal belandt steeds voor de voeten van een tegenstander en elke carambole valt in het voordeel van de cpu uit. Het voelt vooral vreemd wanneer je bijvoorbeeld na een dominante periode een gelijkmaker forceert en meteen na de daaropvolgende aftrap raken je spelers geen pepernoot meer, waarna je meteen weer achter komt. Het is leuk dat de game je een uitdaging probeert te geven, maar dit is niet de juiste manier.

Kijken we naar de spelmodi, dan is er niet heel veel nieuws onder de zon en maken alle bekende modi wederom hun opwachting. Leuke aanpassingen zijn wel dat je nu in Ultimate Team mannen en vrouwen kunt mixen, waardoor vrouwenvoetbal nog prominenter aanwezig is. Daar kun je van alles van vinden, maar wij vinden het goed om te zien dat EA deze tak van de sport ook serieus neemt. Wel zorgt het soms voor vreemde situaties, als een lichtgewicht dame het ineens wint van een rots van een mannelijke verdediger. Het voordeel is dat er weer meer variatie mogelijk is in je ultieme team en je wat minder afhankelijk bent van de usual suspects.

Waar we in de carrièremodus erg blij mee zijn is dat die vervelende trainingen min of meer zijn verdwenen. Hoewel ze altijd optioneel waren, voelde je je toch min of meer verplicht ze te doen, omdat het je spelers verbeterde. Er zijn nu nog wel trainingssessies, maar deze zorgen vooral voor de eerstvolgende wedstrijd voor wat voordeeltjes, al mag dat niet echt een naam hebben. Dat maakt wat ons betreft de carrière een stuk vloeiender dan eerst. Ook kun je instellen dat de kalendervoortgang niet bij elke willekeurige mail weer stopt, zodat je ook lekker van wedstrijd naar wedstrijd kunt.

Als totaalpakket voelt EA Sports FC 24 als een duidelijk verbeterde versie van FIFA 23, al is er ook weer niet zo heel veel nieuws onder de zon. We geloven dan ook niet dat EA, nu ze verlost zijn van de FIFA, voor een compleet andere richting gaat kiezen.

Wij speelden EA Sports FC 24 op de PlayStation 5. De game verschijnt daarnaast voor de Xbox Series en pc. Op de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch kun je een legacy-editie spelen die minder uitgebreid is dan de next-gen-versie.