Paleo Pines

Paleo Pines is met name bedoeld voor jongere gamers met een fascinatie voor dinosauriërs. Voor andere groepen zijn er vergelijkbare games waarin je simpelweg veel meer kan doen.

Er zijn genoeg games waarin je lekker kan rondlopen over je boerderij, dieren kan verzorgen, grondstoffen kan verzamelen en een boel dingen kan bouwen om je boerderij weer mooier te maken. Zogeheten lifesim-games zijn mateloos populair en met goede reden: ze zijn erg ontspannen en je kan er lekker je creatieve ei mee kwijt. Stel je hebt een wat jongere gamer in huis, of houdt zelf van iets dat nog simpeler is dan de gemiddelde lifesim, dan is Paleo Pines misschien wat voor jou.

Paleo Pines begint op dezelfde wijze als vrijwel elke andere game binnen het genre: je krijgt toegang tot een vervallen boerderij met een rommelige omgeving en jij krijgt de taak om de boel op te ruimen en de boerderij weer tot leven te brengen. Om het spannend te houden komt daar Lucky om de hoek kijken, een heuse Parasaurolophus. Dat is een hele mondvol, maar om het simpel te houden is Lucky een dinosauriër en dat is waar Paleo Pines anders is dan andere lifesims: het draait om dino’s.

In plaats van dat je koeien krijgt om te melken, kan je dinosauriërs temmen en introduceren aan je boerderij. Verder is je metgezel Lucky ook de rode draad van het verhaal: alle dorpelingen zijn namelijk erg verrast om haar te zien, want de Parasaurolophus-soort zou verdwenen zijn! Het is aan jou en Lucky om, naast het runnen van de boerderij, dit mysterie op te lossen.

Naarmate je verder komt in het spel, zal je verschillende dino’s vinden die je kunnen helpen bij het dagelijkse leven. Zo kan de ene je helpen met het sneller ploegen van je grond en de velociraptor kan gewassen uit de grond halen wanneer ze er klaar voor zijn. Zo hoef je steeds zelf minder te doen en kan je meer besteden aan het ontdekken van de wereld. En dat is maar goed ook, want alles dat je doet kost echt belachelijk veel ‘energie’. Energie is wel vaker een middel in dergelijke games om te beperken hoeveel je op één dag kan doen voordat je moet gaan slapen, maar bij Paleo Pines gebeurt het wel heel snel.

Naast het runnen van je boerderij, kun je je ook nog bezighouden met allerlei taken die je kan voltooien voor de dorpelingen en verder kan je veel tijd besteden aan het vangen van dinosauriërs. Er zijn er ongelooflijk veel om te verzamelen en dit zal dan ook de voornaamste reden zijn om het spel in huis te halen. Ze hebben allemaal hun eigen benodigdheden om bij je boerderij te blijven. Wat voor dieet hebben ze? Wat voor ruimte hebben ze nodig? Zijn er nog andere omstandigheden waaraan je moet voldoen? Houd je er niet genoeg rekening mee, dan kunnen je favoriete dino’s zomaar weggaan!

Paleo Pines doet verder dan het verzamelen van de dino’s weinig om echt aantrekkelijk te zijn. De dagelijkse routine van het bewateren en oogsten van gewassen en vervolgens weer nieuwe dingen planten, of af en toe een taak uitvoeren voor een dorpeling, is allemaal niet zo spannend. Zorgen voor dino’s en met name het vinden van nieuwe dino’s, dat is nou echt waar het spel in uitblinkt. Zodanig is Paleo Pines vooral geschikt voor jongere kinderen met een fascinatie voor dino’s. Die zullen eindeloos veel uren kwijt kunnen aan het verzamelen van hun favoriete wezens. Volwassenen met eenzelfde fascinatie kunnen het overigens ook best een kans geven, maar we verwachten dat die er vrij snel op uitgekeken zouden zijn. Er zijn veel meer lifesims waarin je gewoon veel meer kunt doen om het spel interessant te houden.

Paleo Pines is voor deze review gespeeld op pc. De game is daarnaast beschikbaar op PlayStation, Xbox en Nintendo Switch.