Super Mario Bros. Wonder
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Super Mario Bros. Wonder zorgt ervoor dat Iedere twijfel of een nieuwe console al nodig is, weg is. De game voelt fris, energiek en zeer vernieuwend en brengt de Mario-franchise echt naar een nieuw niveau.

Nog minder dan twee dagen tot Super Mario Bros. Wonder in de winkels verschijnt. In onze recente previews waren we natuurlijk al laaiend enthousiast. Maar was dat omdat we niet alles hadden gezien, of omdat de game echt de franchise naar een nieuw niveau brengt? Lees snel verder en ontdek wat wij er van vinden.

Als er iets is waar Mario-games nooit in uitblinken dan is dit het verhaal. Dat is bij Super Mario Bros. Wonder niet echt anders. Toch is er een verschil: dit keer moet je niet het Mushroom Kingdom redden, maar het Flower Kingdom. En een ander groot verschil is dat Princess Peach een keer niet ontvoerd is. Je gaat namelijk op pad met Prince Florian nadat Bowser zichzelf samenvoegt met het kasteel van Flower Kingdom. Dit doet hij door een Wonder Flower te stelen, een item dat in deze game heel belangrijk is.

Eenmaal op pad in het Flower Kingdom tref je een wereld aan die je nog niet eerder gezien hebt. Natuurlijk zitten er de gebruikelijke onderdelen in de werelden, maar door een andere stijl, andere kleurkeuze en veelal andere vijanden voelt de wereld nieuw en verfrissend aan. Daarnaast zijn de levels veel gedetailleerder dan we tot nu toe gezien hebben. In onze preview schreven we al dat dit als een soort van 4K-upgrade aanvoelt, maar dat is ook echt zo.

En die details zijn echt overal te vinden. Bijvoorbeeld ook in de animaties van Mario en zijn vrienden. Wanneer Mario bijvoorbeeld een buis in kruipt, vergeet hij zijn pet en komt hij snel terug om deze te halen. Wanneer je speelt als olifant, een van de nieuwe power-ups, en je wilt een deur door, dan moet hij zich er door zijn omvang echt doorheen wurmen. In de ruim tien uur die we gespeeld hebben ontdekten we keer op keer nieuwe van dit soort grapjes en animaties.

Zoals gezegd zijn er drie nieuwe power-ups. De olifant, de drilboor en de bubble flower. De olifant is vooral heel sterk, maar kan ook water meenemen om over bloemen heem te sproeien. De drilboor is heel handig omdat je in de grond of het plafond kunt verdwijnen om zo op bepaalde stukken te komen waar je anders niet komt. De bubble flower geeft je de mogelijk om bellen af te schieten. Alle drie bieden ze ook nieuwe puzzelmogelijkheden die het spel nog een stuk leuker en uitdagender maken dan de voorgangers.

Nieuw is dit keer ook dat je badges kunt gebruiken. Prince Florian reist met je mee en hij heeft de mogelijkheid om een extra kracht tegelijk te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan hoger springen, een stukje kunnen zweven of kunnen zwemmen als een dolfijn. Verschillende levels zullen duidelijk voor een soort kracht geschikt zijn, terwijl in sommige levels juist meerdere opties handig zijn.

Naarmate je verder komt krijg je meer en meer van deze badges. In sommige gevallen kun je ze kopen en soms kun je ze vrijspelen. Speciale uitdagingslevels zullen je tot het uiterste brengen om de kracht van de badge te gebruiken. Het leuke hierbij is ook dat je beter leert om je krachten te gebruiken. Overigens kunnen badges in sommige gevallen ook zo simpel zijn als het starten met een paddenstoel.

Door deze badges heeft Nintendo er voor gekozen dat de personages Mario, Luigi, Peach, Daisy en Toad allemaal hetzelfde spelen. Er zijn ook nog wat andere personages zoals de Yoshi’s die niet af kunnen gaan, anders dan wanneer ze in een gat vallen. Een slimme keuze, want zo kunnen ook jongere spelers lekker meespelen zonder al te veel stress.

Zoals we in het begin al schreven zijn Wonder Flowers bijzondere bloemen. Sterker nog, hier draait het hele spel om. Door de Wonder Flowers te verzamelen kom je steeds dichter bij het doel om Bowser te verslaan. De bloemen zitten door de levels verstopt. Bijna altijd aan het einde, maar ook heel veel (op soms meerdere plekken) midden in het level. Wanneer je de Wonder Seed pakt gebeuren er dingen die je niet verwacht, waarna je op zoek gaat naar de Wonder Flower.

De hele wereld verandert en er gebeuren dingen die je niet zou verwachten. We willen hier zeker niet te veel over delen omdat het echt leuk is om zelf iedere keer weer te ontdekken wat de Wonder Flower doet, maar duidelijk is dat Nintendo zich helemaal heeft laten gaan qua mogelijkheden. Niets lijkt te gek en alle mogelijke opties komen bijna voorbij. Overigens kan het zijn dat je de Wonder Flower niet vindt. Mocht dit zo zijn dan keert de wereld terug in haar normale staat.

Net als de meeste andere recente Mario-games kun je Super Mario Bros. Wonder ook met vrienden spelen. Helaas is het niet echt mogelijk om hem online te spelen. Je kunt wel met bekenden of onbekenden een level doen, maar je ziet elkaar niet echt. Het enige wat je kunt doen is elkaar helpen door bepaalde hints te geven of iemand die is afgegaan opnieuw tot leven te werken. In de offline coop is wel een grote wijziging die goed uitpakt. Je kunt elkaar niet meer dwars zitten en het draait dus echt om om elkaar helpen.

Super Mario Bros. Wonder tilt de franchise echt naar een nieuw niveau. Mocht iemand nog twijfelen of een Switch 2 (of hoe die dan ook gaat heten) echt nu al nodig is, dan neemt deze game de twijfels weg. Het spel ziet er prachtig uit, weet enorm te vernieuwen en zelfs het verhaal is dit keer net wat anders. Helaas ontbreekt een echte online modus, maar er is geen seconde geweest dat dit invloed had op het cijfer.

Wij speelden Super Mario Bros. Wonder op de Nintendo Switch. De game is exclusief voor dit platform.