Make me Up!
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Make me Up! is een erg leuk spel voor kinderen, maar de richtleeftijd is wat laag. Voor kinderen van vijf of zes is het spel te ingewikkeld. Ondanks dat zij de plaatjes en het spelelement niet goed kunnen volgen, is het feit dat zij een ander mogen schminken natuurlijk geweldig. De schmink zelf gaat er helaas moeilijk af, waardoor je net zo lang bezig bent met het tussendoor schoonmaken van het gezicht als dat je aan het schminken bent. Eén kaart per spel is voldoende.

Van speluitgever Asmodee verscheen onlangs het kinderspel Make me Up! In dit grappige spel is het de bedoeling dat je elkaar schminkt en dat jouw medespelers raden waarin je iemand hebt omgetoverd. Je mag hier niet te lang over doen, want dat levert minpunten op. Schmink en raad het best en win het spel!

In Make me Up! leg je een stapel kaarten op tafel waarop staat wat je op de gezicht van jouw medespeler mag schminken. Omdat het een familiespel is waarbij wat kleinere kinderen mee kunnen doen, zijn het geen moeilijke opdrachten. Een speler pakt een kaart en laat deze aan niemand anders zien. Vervolgens heeft de speler een minuut om de creatie op het gezicht van een andere speler te schminken. Dat is nog een reden dat de opdrachten niet te moeilijk gemaakt kunnen worden, er is niet voldoende tijd om dit te maken. Wanneer een minuut niet voldoende is voor de schminkende speler, mag er een minuut worden gekocht. Er gaat dan één punt af van de twee punten die je verdient als iemand raadt wat er op de kaart staat. De speler die het goed raadt krijgt ook twee punten. Wie de meeste punten heeft verdiend aan het einde van het spel, wint. De spelers besluiten zelf hoeveel na hoeveel ronden het is afgelopen.

Make me Up! is een familiespel dat wordt aangeraden vanaf vijf jaar. De spelregels zijn alleen net te ingewikkeld voor kinderen van vijf. Het is voor hen best moeilijk om een overwogen keuze te maken voor het wel of niet kiezen van een extra minuut om te schminken. Ook moet de kaart vaak uitgelegd worden. Opdrachten als ‘bloem’ of ‘regenboog’ zijn nog wel te begrijpen en te schminken, maar het concept ‘mummie’ is een stuk lastiger. Verschillende regels per leeftijd zou helpen. Make me Up! heeft een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Geschminkt worden is al leuk, laat staan zelf mogen schminken! Er zitten speciale schminkkrijtjes in de doos die goed kleur afgeven op het gezicht zonder al te hard te hoeven drukken (pas op bij de ogen). Wel is de schmink moeilijk van het gezicht te wassen wat onhandig is omdat je tijdens een potje juist vaker wordt geschminkt.

Omdat de spelers zelf mogen kiezen hoeveel ronden er worden gespeeld is het op voorhand niet te zeggen hoe lang het spel duurt. Doordat de schmink moeilijk van het gezicht af te krijgen is, is voor jonge kinderen één ronde voldoende. Al met al is Make me Up! een grappig spel, dat je niet al te vaak uit de kast pakt maar bij de kinderen altijd een hit is.