Doorgaan naar artikel
Super Mario RPG
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

De eerste paar uur van Super Mario RPG smaken naar meer. Het verhaal en de bijbehorende personages zijn interessant en de gevechten zijn niet heel complex. Wij kijken uit naar de rest van de game.

De Super Nintendo Entertainment System blijft een van onze favoriete consoles en in 1996 verscheen voor dat platform Super Mario RPG. De game kreeg destijds hoge cijfers en bleek een inspiratiebron voor titels als Paper Mario en Mario & Luigi. Het is zeer waarschijnlijk dat flink wat gamers het spel nooit gespeeld hebben en dus leek het Nintendo een goed idee om een remake te maken. Wij mochten alvast een paar uur van de game spelen en hieronder kun je lezen of dat ons is bevallen.

Je zult het bijna niet geloven, maar de game begint met de ontvoering van prinses Peach door Bowser. Wanneer Mario verhaal komt halen bij het kasteel van Bowser, treft hij het enorme zwaard Exor aan die nog gemener blijkt te zijn. Hij zorgt voor een enorme schokgolf waardoor iedereen door de lucht vliegt. Mario is Peach nu dus helemaal kwijt en moet een manier vinden om haar terug te krijgen. Het verhaal is zo standaard voor een Mario-game als het maar zijn kan, maar de filmpjes en dialogen die het verhaal vertellen zijn leuk om naar de kijken.

Zoals de naam al doet vermoeden is Super Mario RPG een rpg. Je zult het in turn-based gevechten op moeten nemen tegen verschillende vijanden. Je hebt een standaard aanval, maar ook verschillende speciale aanvallen die magie kosten. Daarnaast kun je ook voorwerpen gebruiken om bijvoorbeeld weer wat te herstellen of je magie aan te vullen. Het is eigenlijk allemaal vrij standaard voor een rpg, maar omdat het juist vrij simpel is, past het goed bij Nintendo. Dit betekent overigens niet dat de gevechten heel eenvoudig zijn, maar meer dat je niet overspoeld wordt door mogelijkheden.

Je begint het avontuur in je eentje, maar al snel krijg je gezelschap van Mallow. Hij helpt je tijdens je gevechten, wat je natuurlijk ook meer opties geeft. Mallow heeft als speciale kracht dat hij gedachten kan lezen. Hierdoor kom je achter eventuele zwakke punten van je tegenstander, waardoor deze beter is te verslaan. Nogmaals, het is allemaal vrij standaard voor een rpg. Wij zijn benieuwd hoeveel teamleden wij nog krijgen tijdens ons avontuur en wat hun mogelijkheden allemaal zijn.

Tijdens de gevechten is het belangrijk dat je op het juiste moment op de juiste knop drukt. Tijdens een aanval zorgt het ervoor dat je meer schade aanricht en tijdens het verdedigen beperk je juist de schade. Het vergt enige oefening om dit goed te krijgen, maar als het lukt geeft dat wel veel voldoening. Naast voldoening gaat ook een speciale meter omhoog en als deze vol genoeg is, kun je een hele speciale aanval doen. Deze is erg krachtig en zul je dus op het juiste moment moeten gebruiken.

Grafisch gezien ziet de game er erg goed uit. We kunnen deze versie natuurlijk niet vergelijken met een game die bijna dertig jaar oud is, maar zelfs die zag er voor die tijd al prachtig uit. Wat ook direct opvalt, is de bijpassende muziek. Het zijn geen irritante deuntjes die zich constant herhalen, maar ze voegen echt daadwerkelijk wat toe aan wat je aan het doen bent. Wij zijn benieuwd of dit de hele game zo blijft of dat het komt omdat we maar een klein stuk hebben gespeeld.

De eerste paar uur van Super Mario RPG zijn ons prima bevallen. De turn-based gevechten zijn niet al te complex, maar zeker niet heel makkelijk. Het verhaal wordt op een boeiende wijze verteld en de verschillende personages die je tegenkomt, zijn leuk en interessant. Toch is het lastig beoordelen als je nog niet zoveel hebt kunnen spelen, dus wij kijken vooral heel erg uit naar de volledige game die over een aantal weken verschijnt.