Little Goody Two Shoes

Little Goody Two Shoes is zonder twijfel de meest bijzondere game die wij dit jaar hebben gespeeld. Toch denken wij dat het nog beter had kunnen zijn.

Little Goody Two Shoes draait om het meisje Elise en is losjes gebaseerd op het verhaal van John Newbery uit 1765. Ze droomt ervan om enorm rijk te zijn, maar het zijn vooral nog dromen. Ze brengt haar dagen door met het voltooien van klusjes voor de mensen in het dorp, maar op een dag vindt ze een paar prachtige schoenen die begraven liggen in haar achtertuin. Vanaf dat moment begint haar reis die haar steeds dichter in de buurt brengt van het mysterieuze bos. Hoe zal dat aflopen?

Het is enorm lastig te omschrijven wat voor soort game Little Goody Two Shoes nu precies is. De dag van Elise is verdeeld in verschillende dagdelen en overdag ben je vooral bezig met kleine klusjes in ruil voor geld en het voeren van gesprekken met dorpsbewoners. De klusjes die je moet doen, zijn kleine minigames die onderdeel hadden kunnen zijn van Game & Watch Gallery. Het zorgt er wel voor dat standaardtaken een stuk minder saai zijn.

Daarnaast kun je ook nog relaties aangaan met verschillende vrouwelijke personages. Je zult wel je aandacht moeten verdelen en dat betekent soms dat je iemand teleur moet stellen. Zodra het avond is, moet je naar huis en ga je slapen. Tijdens je droom beland je in een andere, duistere wereld en verandert de game van een schattig spel met RPG-elementen in een soort survival-horrorgame. Het is een hele vreemde mix van verschillende genres, maar uiteindelijk draait het om het verhaal en zijn de overige elementen er vooral om invloed uit te oefenen op de afloop. Dit wordt ook wel duidelijk als je ziet dat er tien verschillende eindes mogelijk zijn.

De wijze waarop het verhaal wordt verteld, is ook verschillend. De game bevat cutscenes die nog het meest lijken op een anime uit de jaren 90. Je moet natuurlijk van die stijl houden, maar op de een of andere manier past het ook wel weer bij de vreemde samensmelting die Little Goody Two Shoes is. Het grootste gedeelte van het verhaal wordt verteld in de vorm van dialogen. Deze zijn niet gesproken en je zult dus enorm veel moeten lezen. Als dat niet je hobby is, is dat wel een probleem want ze overslaan haalt je echt uit het verhaal en soms moet je ook keuzes maken die weer invloed hebben op het verhaal. Gelukkig bevat de game geweldige muziek die het iets makkelijker maakt om je te concerteren.

Hoewel het vooral draait om het verhaal, zit je toch vast aan de RPG-elementen die ook een groot deel van je tijd in beslag nemen. Zo moet je geld verdienen om brood te kopen, want naast een levensmeter heb je ook nog een broodmeter waarvan er steeds één brood afgaat als een dagdeel is verlopen. Je moet dus zorgen dat je genoeg eet om in leven te blijven, want als de meter leeg is ben je dood. We snappen enigszins waarom het in het spel zit, maar vragen ons heel sterk af of de ervaring niet leuker was geweest zonder deze toevoeging. Dit gevoel was vooral heel erg sterk toen we een heel lastig nachtstuk voorbij waren en de nacht overging in de dag. Helaas hadden wij nog maar een brood over en het gevolg was dus dat Elise doodging. Ook omdat het spel niet automatisch opslaat, moesten we het hele lastige stuk opnieuw spelen. Dit zorgde uiteindelijk vooral voor frustratie en had dus voorkomen kunnen worden.

Ook het gebruik van voorwerpen was vrij onhandig. Om gesloten deuren te openen, moet je een sleutel gebruiken. In de meeste games kun je de deur automatisch openen als je de sleutel in je bezit hebt, maar in Little Goody Two Shoes moet je eerst de sleutel selecteren in een apart menu en dan klikken op gebruiken. Het is niet heel erg, maar het is meer dat het je enigszins uit het verhaal haalt, wat je natuurlijk niet wilt hebben als dat juist het belangrijkst is.

Little Goody Two Shoes is de meest vreemde, maar ook bijzondere game die we dit jaar hebben gespeeld. Het verhaal van Elise lijkt een mooi sprookje, maar het wordt steeds duisterder. Wij denken alleen dat er nog veel meer in deze game had gezeten als je niet steeds handmatig moest opslaan, er geen broodmeter in had gezeten en het gebruik van voorwerpen een stuk simpeler was geweest. Het zorgt voor frustratie en het gevolg is dat je niet kunt genieten van waar het om draait. Toch raden wij iedereen aan om de game te proberen als het je enigszins trekt, want het is het eindelijk wel waard.

Little Goody Two Shoes is voor deze review gespeeld op pc. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en Nintendo Switch.