Dave the Diver-Switch-versie

Hoewel de grafische performance en de laadtijden bij vlagen wat tegenvallen, blijft Dave the Diver ook op de Switch een van de meest bijzondere games die dit jaar is verschenen.

Rond de zomer was er plots een helemaal nieuw indie-fenomeen waar werkelijk iedereen het over had: Dave the Diver. De bijzondere game maakte veel tongen los en mag met recht beschouwd worden als misschien wel de grootste onverwachte hit van dit jaar. Helaas was het plezier dat de game bood alleen beschikbaar voor wie een game-pc tot zijn of haar beschikking had. Daar is nu echter verandering in gekomen en met de Dave the Diver-Switch-versie kunnen nu ook eigenaren van Nintendo’s console genieten van de avonturen van Dave en de rest van de memorabele cast.

Voor wie niet bekend is met het spel, leggen we even in het kort uit waar het om draait. Dave the Diver is eigenlijk twee games in een, waarbij je overdag op duikavontuur gaat en ’s avonds klanten bediend in je Sushi-restaurant. Tijdens het duiken is het de bedoeling dat je vissen vangt die je ’s avonds op het menu kunt zetten. Het klinkt allemaal behoorlijk simpel, maar geloof ons dat is het niet. Al snel worden beide gameplay-loops bijzonder verslavend, doordat ze continu diepgaander worden. Zo kun je met het geld dat je verdient in je restaurant upgrades kopen die er weer voor zorgen dat je dieper en langer onder water kunt blijven, waardoor je continu nieuwe zaken ontgrendeld. Het is lastig om uit te leggen, maar Dave the Diver werkt bijzonder verslavend door het ritme waar je in komt en dat geleidelijk steeds meer om het lijf gaat krijgen. Je moet het spelen om te ervaren. Daar komt nog eens bij dat ook het verhaal en de personages een stuk verder gaan dan je in eerste instantie verwacht.

Een ander ding waar Dave the Diver in uitblinkt zijn de graphics. Het fraaie 2.5D-pixelstijltje is bijzonder fraai en zorgt voor de juiste toon bij het spel. Ook de personages zijn met zorg ontworpen en we kunnen dan ook wel zeggen dat deze game misschien wel een van de mooiste is van dit jaar.

Dan de Switch-versie en waarom je deze wel of niet zou moeten verkiezen boven de pc-variant. Als we kijken naar de gameplay, dan komt dat enorm goed tot zijn recht op de Switch. De game lijkt gemaakt voor de handheld-modus en het is een behoorlijk stressloze en relaxte ervaring. De gameplay werkt ook bijzonder goed met de joy-cons. Ook de graphics komen prima tot hun recht op Nintendo’s console, al ervaren we wel de nodige framedrops op drukke momenten. Iets dat in onze beleving niet nodig zou moeten zijn. Vervelender zijn misschien nog wel de laadtijden die bij vlagen behoorlijk zijn en waar je regelmatig mee geconfronteerd wordt. Bij elke verandering van omgeving moet de game laden en dat werkt behoorlijk op de zenuwen als je zo lang moet wachten.

Toch blijft Dave the Diver ook op de Switch een geweldige game die je eigenlijk gewoon gespeeld moet hebben. Het op het oog simpele spel heeft enorm veel in zijn mars en is een van de bijzonderste spellen van dit jaar.

Wij speelden Dave the Diver op de Nintendo Switch. De game is daarnaast verkrijgbaar op pc.