Exit Kids: Raadselplezier in de jungle
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Exit Kids: Raadselplezier in de jungle is bijzonder goed bedacht. Het sluit echt aan op de adviesleeftijd en je kunt dit dus spelen met erg jonge kinderen. Omdat er ook wat moeilijkere raadsels tussen zitten kun je dit met kinderen in verschillende leeftijden spelen waarbij de sturing van ouders wel noodzakelijk is. De vormgeving is kleurrijk en aantrekkelijk en de soorten raadsels sluiten goed aan op de belevingswereld van jonge kinderen. Je krijgt waar voor je geld omdat er van elk soort raadsel zes puzzelkaarten zijn. Je kunt dit spel dus zes keer spelen in tegenstelling tot de edities voor volwassenen. Wanneer de aandachtspanne wat kleiner is, kun je ook een deel van de set spelen en de rest van de raadsels voor een andere keer bewaren.

In de Exit-reeks is nu Exit Kids: Raadselplezier in de jungle verschenen. Van speluitgever 999 Games kennen wij inmiddels zeventien edities, maar dit is de eerste keer dat een kindereditie is uitgebracht. In een Exit-spel is het normaal gesproken de bedoeling dat de spelers binnen een uur allerlei raadsels oplossen waarbij voor de tijd om is de totaaloplossing van al die raadsels moet zijn opgelost. Hierbij wordt een decodeerschijf gebruikt waarmee een juist antwoord leidt tot een juiste code. Elke code verwijst naar een oplossingskaart en maar één code verwijst naar de juiste oplossingskaart. In Exit Kids is hetzelfde principe toegepast, maar in een meer kindvriendelijke vorm.

Exit Kids_Kaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Exit Kids: Raadselplezier in de jungle zijn zes soorten raadsels verstopt. Aan het begin van het spel kies je één kaart van elke categorie. Bij een van de categorieën moet je onthouden welke dieren je tegenkomt als je een bepaalde route op een kaart volgt. In een andere categorie moet je weer uitvogelen van welke dieren je een silhouet ziet. In weer een andere categorie zie je een hoofddeksel op een kaart. Op de doos van het spel zie je allemaal jungledieren afgebeeld met hoofddeksels en het is aan jou om te vinden welke drie dieren het hoofddeksel op jouw kaart dragen. Dit zijn allemaal soorten raadsels die goed met kleine kinderen te spelen zijn. In elke categorie raadsels vind je drie dieren en deze dieren zet je in op de decodeerschijf. Als er een sleutel tevoorschijn komt op de achterkant, dan mag je een sleutelfiche op één van de schatkisten leggen. Aan het einde van het spel kun je zien wat je allemaal voor moois hebt verdiend in deze schatkisten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een schatkist vol gekleurde donuts.

De meeste Exit-spellen kun je één keer spelen. Omdat de raadsels in Exit Kids een stuk sneller op te lossen zijn, is het fijn dat er van elke soort raadsel zes verschillende kaarten in de doos zitten. Op deze manier krijg je waar voor je geld. Tegelijkertijd houd je rekening met de aandachtspanne van een jong kind. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om maar twee van de zes raadselkaarten op te lossen en de andere kaarten voor een andere keer te bewaren. De handleiding van dit spel is erg kort, waardoor het de eerste keer even puzzelen is wat precies de bedoeling is van het soort raadsel. Het thema ‘jungle’ is prachtig doorgevoerd in alle opdrachten, waardoor het spel er kleurrijk en ook voor kinderen leuk uitziet. Het heeft alle elementen van een Exit-spel maar dit is op zo’n manier gedaan dat kinderen echt zelf kunnen puzzelen.

Exit Kids_Jungle Foto: Janneke Ooms_Janssen

De adviesleeftijd van Exit Kids: Raadselplezier in de jungle is vanaf vijf jaar. Sommige kaarten zijn dan nog wat te moeilijk waardoor het voor de iets oudere kinderen nog leuk is om mee te doen. De ouders zijn vooral nodig om de spelregels uit te leggen en wat sturing te geven aan het spelverloop. Het daadwerkelijk oplossen van de raadsels kan aan de kinderen overgelaten worden. Exit Kids: Raadselplezier in de jungle heeft hetzelfde formaat als de andere spellen in de Exit-reeks waardoor het er prima bijpast in de spellenkast.