Logitech G915
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Logitech G915 is een mechanisch gaming toetsenbord, maar onderscheidt zich wel van de meeste concurrenten. Dit wordt voornamelijk gedaan door de lage toetsen waardoor het toetsenbord een stuk compacter lijkt dan veel andere modellen. Daarnaast biedt de HYPERSPEED een supersnelle en stabiele draadloze functionaliteit. Het hoge prijskaartje zal je wellicht weerhouden van de aanschaf, maar onder aan de streep is het zijn geld wel waard

De gamelijn van Logitech is inmiddels flink gegroeid, vooral op het gebeid van muizen en toetsenborden. Voor het high-end-segment hebben ze diverse modellen waarvan de Logitech G915 toch wel het paradepaardje is. Dit gamingtoetsenbord is ontwikkeld voor gamers, maar verschilt toch van de meeste toetsenborden voor die doelgroep. Dit komt voornamelijk door de platte toetsen. Wat wij verder van het toetsenbord vinden lees je in deze review.

Net als vrijwel alle producten wordt ook dit toetsenbord geleverd in een stevige doos. Bij het openmaken treffen we een relatief zwaar, gezien het lage en compacte profiel, toetsenbord aan. Het gewicht wordt voornamelijk veroorzaakt door het gekozen bouwmateriaal. De geborstelde metalen behuizing biedt niet alleen maar duurzaamheid en stevigheid, maar geeft het ook een premium uitstraling.. Tijdens intense gamesessies bleef het toetsenbord op zijn plaats zonder enige speling. De keycaps zijn ietwat anders dan wat we gewend zijn van de meeste mechanische gamingtoetsenborden. De toetsen zijn namelijk erg laag en plat waardoor er veel ruimte bespaard kan worden in het geheel van het toetsenbord. Hierdoor heb je direct een “compacter” toetsenbord wat zich vooral uit in de hoogte en niet in de breedte. Het algehele plaatje ziet er fantastisch, degelijk, speels en ook zakelijk uit.

Logitech G915

De Logitech G915 is een draadloos toetsenbord. Gamers zijn vaak wat sceptisch over draadloze modellen omdat er vertraging kan plaatsvinden die je met een directe kabel niet zou hebben. Om ruis of vertraging te voorkomen heeft Logitech de HYPERSPEED-technologie toegepast. Deze draadloze verbinding biedt een reactietijd van slechts 1 ms, waardoor er geen vertraging, oftewel lag, is bij elke aanslag. Wanneer het toetsenbord in de slaapstand staat is deze na een druk op de knop ook direct weer actief en kan je meteen beginnen met typen. Ook het wisselen tussen kabel, bluetooth of HYPERSPEED gaat vlekkeloos en is per direct actief. Tijdens intense gamingsessies merkten we geen enkele vertraging op, wat de game-ervaring naar een hoger niveau tilt en je geen last hebt van extra kabels. Doordat je kunt wisselen tussen de drie verbindingsmogelijkheden is het ook mogelijk om de G915 op diverse apparaten te gebruiken. Zo kan je de pc verbinden via de HYPERSPEED en een tweede laptop met bluetooth.

Logitech G915

High-end-toetsenborden zijn vaak voorzien van mechanische toetsen. Dit zijn schakelaars die niet volledig ingedrukt hoeven te worden om de aanslag te registreren. Hierdoor zou je dus sneller de knop kunnen indrukken en dat resulteert in een snellere actie in de game. Er zijn diverse schakelaars te krijgen met elk hun specifieke eigenschap. Denk aan het herkenbare klik-geluid, maar ook de tegendruk die een toets geeft bij het indrukken. De G915 die wij mochten testen was voorzien met de GL Tactile-schakelaars. Deze toetsen bieden een perfect balans tussen responsiviteit en geluidsproductie. De toetsen hebben een voelbare tegendruk en een soepele aanslag, wat vooral belangrijk is voor games waar precisie en snelheid van cruciaal belang zijn. Gezien de toetsen een erg laag profiel hebben is ook duidelijk merkbaar dat je hier met andere mechanische schakelaars werkt dan de meeste toetsenborden.

Logitech G915

Naast de standaard knoppen op een toetsenbord beschikt de Logitech G915 ook over enkele extra functionaliteiten. Denk hierbij aan een game-knop, waarmee bepaalde toetsen worden uitgeschakeld. Hiermee kan je bijvoorbeeld niet de windows-toets per ongeluk indrukken tijdens het gamen. De aanwezige macro-toetsen bieden mogelijkheden om een of meer macro’s of opdrachten te koppelen aan deze toetsen. Zo kan je ze snel en direct uitvoeren met één druk op de knop. Een ander hoogtepunt is de accuduur van de Logitech G915. Na een volledige oplaadcyclus kon ik probleemloos urenlang gamen zonder me zorgen te maken over een lege batterij. De efficiëntie van de accu maakt dit toetsenbord ideaal voor lange gaming-sessies en voegt een extra laag betrouwbaarheid toe aan je setup. De accuduur wordt wel een stuk korter wanneer je volop gebruikmaakt van de RGB-verlichting. Gelukkig kan je eenvoudig de USB-kabel in het toetsenbord stoppen en verder werken. Voordat je het weet is de accu weer vol en kan je weer genieten van de draadloze functionaliteiten. Mocht je op zoek zijn naar een draadloos gaming toetsenbord, dan is de Logitech G915 zeker het overwegen waard. Helaas zal het hoge prijskaartje van €269,- voor velen de reden zijn om een alternatief te zoeken. Logitech onderscheidt zich van concurrenten door het gebruik van de lage toetsen, iets wat veel gebruikers wel fijn vinden. Desalniettemin krijg je voor dat geld wel een stevig, goed functionerend en fantastisch ogend toetsenbord voor jaren speelplezier.