Silent Hill: The Short Message
Tim Horsting
Tim Horsting

Silent Hill: The Short Message is een krachtige, korte game met een sterke boodschap, aangrijpende visuele stijl en een fantastisch audiodesign. De finale weet echter niet overeind te blijven, waardoor het verhaal wat aan kracht inlevert.

Vanuit het niets werd Silent Hill: The Short Message aangekondigd én direct gereleased tijdens Sony’s State of Play. Wij doken in de game om te kijken of Silent Hill terug in vorm is.

Een boodschap hoeft niet lang te zijn om indruk te maken. In een kleine twee uur behandeld de game thema’s over zelfmoord, verlatingsangst, jaloezie en meer.

Je speelt als Anita, een jong meisje dat op zoek gaat naar haar schoolvriendin Maya. Zij zit in een leeg flatgebouw waar ze haar graffitikunst maakt. In dit gebouw, genaamd “De Villa”, dat er uit ziet als een gemiddeld Berlijns kraakpand, blijkt er iets vreemds aan de hand met Maya. Al snel wordt Anita opgejaagd door een vreemde verschijning én krijgt ze last van flashbacks over haar school, thuis én haar vriendschap met Maya. Langzaamaan ontrafelt ze het geheim achter De Villa.

Meer verklappen zou zonde zijn. De game weet met een combinatie van gameplay, live-action segmenten en krantenartikelen een tragisch verhaal te vertellen. Vanuit een firstperson-perspectief wandel je door vieze gangen en ondergekladderde appartementen. Via je telefoon houd je contact met Maya en Amelie, een andere vriendin van Anita. Via tekstberichten krijg je hints over waar je naar toe moet en wat je doel is.  Doordat je de donkere gangen van De Villa niet kan zien omdat de telefoon het scherm vult, zijn dit regelmatig nagelbijtende momenten. Het is jammer dat de climax zo frustrerend is dat deze de vaart uit zowel de game als het verhaal weet te trekken. Juist omdat het punt waarop alle puzzelstukjes samen vallen zowel een “aha-moment is” als een verdrietige realisatie. Toch weet de game een sterke boodschap te brengen én enkele spannende ideeën uit te werken.

De game speelt in vloeiend 4K en 60fps, de 3D audio en haptische feedback wordt regelmatig ingezet om bepaalde spannende momenten extra kracht bij te geven. Vaak gebruik je je telefoon in de game: meldingen hiervan komen door de speaker van de controller en dan weet een trilling op het juiste moment nét een schrikeffect te versterken

Silent Hill: The Short Message is een korte, maar krachtige game die de speler aan het denken zet. Op een zeer irritante finale na weet de game nagenoeg het tempo en de speler elk moment vast te houden.

Silent Hill: The Short Message is nu gratis en. exclusief verkrijgbaar voor PlayStation 5.