Forest Shuffle
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Forest Shuffle is een uitgebreid spel in een klein doosje. Het ziet er prachtig uit en door de unieke indeling van de kaarten is het een spel zoals wij nog niet eerder hebben gezien. Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk dat je gelijk nog een potje wil spelen als de eerste is afgelopen. Een aanrader!

Van speluitgever Lookout Games verscheen het spel Forest Shuffle onlangs in de GreenLine-reeks. Forrest Shuffle is in feite een kaartspel, maar het speelt als een uitgebreid bordspel. Het is de bedoeling dat iedere speler een eigen bos creëert dat ecologisch in balans is. Dieren, paddenstoelen en andere bosbewoners hebben elkaar nodig om zich te ontwikkelen en te overleven. Als speler plant je bomen waar je verschillende bewoners onder, boven en naast plaatst. Vlinders zitten het liefst bovenin de boom waar zwammen zich aan de voet bevinden. Bijen, vossen en lynxen plaats je ernaast. Verdien de meeste punten door de juiste bosbewoners bij elkaar te plaatsen en win het spel.

Forest Shuffle_Overzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Forest Shuffle heeft iedere speler een aantal kaarten op hand. Dit kunnen bomen of bosbewoners zijn. Elke beurt mag je kaarten pakken van de stapel of de open plek, óf een kaart spelen. Een kaart spelen betekent dat je een boom plant of een bosbewoner bij de boom plaatst. Om een kaart te spelen moet je een aantal handkaarten ‘betalen’ die je vervolgens op het speelbord plaatst op de open plek in het bos. Hierdoor is deze kaart beschikbaar voor de andere spelers.  De meeste kaarten leveren aan het einde van het spel punten op en meestal doen zij dat in combinatie met andere kaarten. Een zwijn levert bijvoorbeeld extra punten op als er ook een zwijnenbig in het bos te vinden is. Een vos levert punten op voor elke haas in het bos en vlinders leveren pas echt veel punten op als je veel verschillende soorten vlinders hebt. Ditzelfde geldt voor bomen. Elke boom heeft zijn eigen voordeel. Bomen kunnen op zichzelf punten opleveren, maar voor een paardenkastanje geldt bijvoorbeeld: hoe meer paardenkastanjes in jouw bos, hoe meer punten. Het spel is afgelopen als de derde winterkaart tevoorschijn is gekomen.

Forest Shuffle is een topspel! De vormgeving is prachtig en het is uitgebreider dan je zou verwachten. Uniek zijn de bosbewonerkaarten. Elke kaart waar geen boom op staat, bevat twee bosbewoners. Deze kunnen links en rechts op de kaart staan, of boven en onder. Dit betekent dat je maar één van de twee dieren op die kaart kunt spelen. Je schuift deze zo onder de boom dat je maar één dier ziet en bij elke boom zijn maar vier plaatsen beschikbaar. Een grappig aspect is dat je betaalt met handkaarten die gelijk in de open plek komen waardoor andere spelers deze kaarten tijdens hun beurt kunnen wegpakken. Als de open plek vol is, dan verdwijnen die kaarten allemaal uit het spel. Voor de open plek zelf was het fijn geweest als er voorgedrukte kaarten op zouden staan, zodat je het direct ziet als deze markt vol is. Forest Shuffle neigt door de mogelijkheden in combinaties naar een verkort expertspel. Het is echt een puzzel om de beste combinatie van kaarten te maken. Hierdoor kun je meerdere potjes achter elkaar spelen zonder dat het saai wordt.

Forest Shuffle_Kaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

Het thema van het spel past perfect bij de Greenline-reeks van Lookout Games. In het hele spel is geen plastic te vinden, ook niet in het verpakkingsmateriaal. De handleiding is kort doordat alle specifieke eigenschappen van de dieren op alfabetische volgorde op kaartjes staan die je naast het bord legt. Dit maakt dat verschillende spelers tegelijkertijd de spelregels kunnen bekijken en niet op elkaar hoeven te wachten. Leuk is ook dat je niet precies weet wanneer Forest Shuffle is afgelopen. Omdat er drie winterkaarten door het onderste derde deel van de stapel zitten, weet je niet precies waar deze zitten. Je krijgt wel een signaal dat de winter nabij is door de eerste twee winterkaarten tegen te komen. Je speelt Forest Shuffle met vier spelers in een uur uit. Met minder spelers duurt het aanzienlijk langer en met vijf spelers ben je wat korter aan het spelen.