Princess Peach: Showtime!

Met Princess Peach: Showtime! weet Nintendo opnieuw onze harten te winnen. De game is ontzettend leuk en creatief. Daar doen de lichte performanceproblemen niets aan af.

Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat het, waarschijnlijk na Lara Croft, bekendste vrouwelijke gamespersonage in een eigen game verscheen. We hebben het dan natuurlijk over Princess Peach, de dame die over het algemeen vooral gered moet worden uit de klauwen van Bowser door Mario en zijn vrienden. Gelukkig is Nintendo tot bezinning gekomen en brengt de Japanse ontwikkelaar nu een compleet nieuwe game uit rondom de prinses van Mushroom Kingdom, genaamd: Princess Peach: Showtime!

Als Peach naar het Sprankeltheater gaat om een voorstelling bij te wonen, gaat het hopeloos mis. Grape en haar Zure Tros verschijnen ten tonele om de boel te verstoren. Aan de prinses en haar hulpje Stella de nobele taak om de toneelstukken en daarmee de dag te redden.

Toen we deze omschrijving lazen, moesten we wel even slikken moeten we eerlijk bekennen. Sprankeltheater, Grape en haar Zure Tros en dan ook nog de in overtollig roze geklede Peach. Dat spreekt wat ons betreft niet heel erg tot de verbeelding. Gelukkig weet Nintendo er traditiegetrouw wel weer een enorm leuke game omheen te bouwen.

In de kern is Princess Peach: Showtime! een platformer in de traditionele zin van het woord. Je beweegt van links naar rechts door een level en ondertussen spring je, puzzel je en versla je een hoop vijanden. In die zin is er niets nieuws onder de zon, maar deze game brengt toch wel een hoop verfrissende ideeën met zich mee die het ruim boven de massa uit doen stijgen.

Het meest in het oog springen natuurlijk de pakjes die je als Peach aankrijgt en die allemaal hun eigen kracht hebben. Zo wordt je omgetoverd in een cowgirl, bakker, meesterdievegge, ninja en nog veel meer. De toneelstukken, of levels eigenlijk, zijn daarbij helemaal aangepast naar wat je met je krachten kunt. Zo zal je als cowgirl met je lasso boeven moeten vangen, terwijl je als meesterdievegge het juist meer van sneaken moet hebben en je met je “grappling hook” snel en geruisloos door de levels kunt. Hierdoor is elk gameplay-moment bijna uniek en val je van de ene in de andere verrassing.

Elk level begint namelijk vooral als platformer, maar eigenlijk gebeurt er telkens wel iets waardoor je even weer om moet schakelen. We willen niet te veel verklappen, maar geloof ons dat je zelden het idee hebt dat je iets aan het doen bent dat je al eerder in het spel hebt gedaan. Wij hebben eigenlijk continu met een glimlach naar ons scherm gekeken tijdens het spelen.

Op visueel vlak is Princess Peach: Showtime! ook bijzonder leuk. Doordat je eigenlijk speelt in toneelstukken en de acteurs moet zien te bevrijden, bestaan ook de levels uit allemaal decorstukken. De meeste huisjes hebben bijvoorbeeld alleen een voorkant en dit wordt ook op een leuke manier bij de gameplay betrokken.

Als we dan toch een nadeel moeten noemen, is het dat deze game opnieuw bewijst dat Nintendo’s Switch op zijn laatste benen loopt. Zonder dat het grafisch enorm complex is, heeft de performance her en der toch zeker te lijden onder de beperkte hardware die onder de motorkap van de Switch zit. De framedrops beperken zich gelukkig wel voornamelijk tot de foyer van het theater dat als hub dient om bij de verschillende toneelstukken te komen.

Daarbij vinden we ook het beeld wanneer we op een (grote) televisie spelen een beetje ondermaats. Het oogt wat onscherp allemaal. In handheld-modus heb je hier gelukkig een stuk minder last van, maar dat we met smart wachten op de opvolger van de Switch is een understatement.

Buiten de performance-nadelen is er eigenlijk niets negatiefs te melden en daarmee weet Nintendo opnieuw de creatieve kwaliteit die we van ze gewend zijn waar te maken. Princess Peach: Showtime! is een enorm leuke game die we elke Switch-bezitter van harte kunnen aanbevelen!

Wij speelden Princess Peach: Showtime! op de Nintendo Switch. Het spel is exclusief verkrijgbaar voor dat platform.