MLB The Show 24
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Wanneer je als gamer ook liefhebber bent van honkbal dan is MLB The Show 24 eigenlijk de enige game waar je naar hoeft te kijken. De game zit prima in elkaar, heeft goede graphics, een eenvoudige leercurve en goede gameplay. Om van alle modi te kunnen genieten moet je eigenlijk wel een beetje thuis zijn in de honkbalwereld, waardoor wellicht niet de volledige game voor iedereen is weggelegd. Sony San Diego heeft helaas wel wat punten laten liggen op het grafische vlak en het interactie-onderdeel in de carrière-modus.

In de lijst met verschillende sportgames die jaarlijks verschijnen, mag de MLB-serie niet ontbreken. Traditiegetrouw komt Sony San Diego ook dit jaar met een nieuw deel in haar honkbal-serie en die is dit jaar getiteld: MLB The Show 24. De concurrentie rondom honkbalgames is vrij laag, maar dat weerhoudt de ontwikkelaars er niet van om elk jaar een nieuwe game te ontwikkelen voor de fans. De vraag is alleen of het ze lukt om ook dit jaar weer iets verfrissends op de plank te krijgen.

Honkbal is een populaire sport in voornamelijk Amerika, maar wordt uiteraard ook in veel andere landen beoefend, maar nergens zijn ze er zo bedreven in als in de Verenigde Staten. Honkbal is daardoor naast American Football de meest populaire sport in Amerika. Bij het starten van de game valt eigenlijk al gauw op dat ook deze sportgame vrijwel hetzelfde biedt als andere titels. Denk hierbij aan een carrière-modus, een soort van “Ultimate Team“-modus en het spelen van een standaard seizoen met een favoriete club naar keuze. Dit is geen probleem natuurlijk, want je speelt de game voornamelijk omdat je een liefhebben bent van de sport en dat dit soort games net wat anders zijn dan de games die het van een verhaallijn moeten hebben. In MLB The Show 24 zijn ook deze standaard modi weer aanwezig, met als aanvulling de modus “The Negro League” waarin je als speler wordt meegenomen terug in de tijd. Je belandt in de meest historische momenten uit de honkbalgeschiedenis en kan deze herbeleven onder het genot van het commentaar van Bob Kendrick.

De modus Diamond Dynasty is meer vergelijkbaar met het wat meer bekende FIFA Ultimate Team waarin je op basis van het sparen, kopen en verkopen van spelers en attributen je eigen team kan samenstellen en daarmee de honkbalwereld gaat veroveren. Wil je als groentje beginnen en jezelf omhoogwerken tot aan de ultieme top dan is de “Road to The Show” de perfecte modus. Hierin begin je onder aan de ladder en dien jezelf te ontwikkelen en te verbeteren om zo betere contracten te krijgen en uiteindelijk bij een topclub te eindigen voor een succesvolle carrière. In MLB The Show 24 is het overigens voor het eerst mogelijk om als vrouwelijke speler deel te nemen. Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat zijn er vrij veel settings die je kunt aanpassen die het beste bij jouw speelstijl passen. Denk hierbij aan extra hulp bij het automatisch lopen van spelers naar de vrije honken of bij het richting geven waar een bal zal gaan landen. Wil je het allemaal wat uitdagender maken dan kan je deze aanpassen zodat je minder hulp krijgt en meer zelf moet regelen. Op vrijwel elk vlak, slagman, in het veld, pitchen et cetera kan je specifieke instellingen maken zoals jij graag wilt spelen en dat is erg prettig. Vooral wanneer je geen professional bent, maar gewoonweg vanuit je luie stoel een balletje wilt meppen.

Grafisch gezien ziet MLB The Show 24 er prima uit. Vooral in het veld, in de stadions zit de sfeer er goed in. Juichend publiek, muziek uit de speakers, geschreeuw vanaf de kant en verslag van de commentatoren zorgen ervoor dat je echt de wedstrijd ingezogen wordt. Ook door de juiste belichting en camerapositionering wordt ervoor gezorgd dat je alles goed kunt volgen en dat je echt deel uitmaakt van deze wedstrijd. Wanneer we buiten het speelveld treden, zoals bij de carrière-modus, dan is er een erg groot verschil. De mooie grafische kwaliteiten tijdens de wedstrijden blijft uiteraard aanwezig, maar de tegenvaller is des te groter wanneer je in cutscenes komt waarin je personage bijvoorbeeld aan het bellen is met de manager. De beelden zien er erg hoekig uit en de bewegingen zijn erg houterig. Ook is er geen geluid aanwezig tijdens het gesprek, maar enkel het bewegen van de mond en een regel tekst die eronder staat vermeld. Dit is erg jammer gezien de rest er zo netjes en natuurgetrouw uitziet. Er wordt ook van je verwacht om keuzes te maken tijdens de gesprekken, maar deze lijken totaal geen invloed te hebben op het verhaal. Dit resulteert in irritaties en saaie momenten waarop je liever een bal het stadion uit wilt slaan.

Als we naar de gameplay kijken, iets wat in onze ogen toch wel belangrijk is bij dergelijke games, dan zit dit goed in elkaar. Of je nu een doorgewinterde honkballiefhebber bent of simpelweg een beginner die de sport leuk vindt: de ontwikkelstudio biedt voldoende opties om het voor vrijwel elke speler aangenaam te maken. Er zijn alleen al acht verschillende moeilijkheidsniveaus waaruit gekozen kan worden variërend van dynamisch tot legend. Los daarvan is er ook veel te finetunen naar jouw speelstijl. Wanneer de bal de lucht in wordt geslagen kan je aangeven hoe dit weergegeven moet worden in het veld om je op weg te helpen. Wil je geen hulp en is de schaduw van de bal voldoende dan zet je de opties uit, maar wil je wat extra hulp dan kan je bijvoorbeeld aangeven dat er een streep op het veld verschijnt, of een grote bal die steeds kleiner wordt om een indicatie te geven waar de bal zal landen. Zo zijn er diverse ondersteunende opties die je helpen.

De gameplay tijdens de wedstrijden zit ook goed in elkaar. Bij spannende momenten trilt je controller en hoor je een hardslag waarop je merkt dat het er echt om spant. Een bal die jouw richting op wordt geslagen wordt vertraagd zodat jij door middel van het op tijd drukken op de juiste knop de bal kan onderscheppen. Vervolgens dien je de bal ook naar je medespeler te gooien om de tegenspeler uit te gooien. Hier volgt wederom in slowmotion een knoppencombinatie die ingedrukt moet worden. Doe je dit goed en snel genoeg binnen de tijd dan kan dit resulteren in de perfecte play en zorg je misschien wel voor een historisch moment waarop je direct twee of drie spelers uitschakelt. Helaas komen dergelijke momenten niet al te vaak voor dus moet je er extra van genieten wanneer het allemaal goed uitpakt.

MLB The Show 24 is gespeeld op de PlayStation 5. De game is ook beschikbaar op Xbox One en pc.